امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۱/۶/۲۴ - ۱۳:۱۹ شناسه خبر : ۱۳۲۹۴
صمت در هفته‌ای که گذشت؛
بسترسازی فروش طلا در اینترنت وارش /صادرات خودرو از سال ۱۴۰۲، گرانفروشی خودروهای مونتاژی، تکمیل خودروهای ناقص، بسترسازی فروش طلا در اینترنت کاهش صادرات گاز و بنزین به عراق از جمله اخبار مهم این هفته حوزه صمت بود.

به گزارش  وارش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، صادرات خودرو از سال ۱۴۰۲، گرانفروشی ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیونی خودروهای مونتاژی، تغییر نشان ملی استاندارد ایران، برگزاری سومین مرحله از قرعه کشی خودرو، فروش خودرو از تولید پیشی گرفت، نهایی شدن تجارت آزاد ایران و اوراسیا در ماه‌های آینده، بسترسازی فروش طلا در اینترنت، اعلام فهرست جدید کالاهای دارای ممنوعیت واردات، به زودی و کاهش صادرات گاز و بنزین به عراق از جمله اخبار مهم این هفته حوزه صنعت، معدن و تجارت است.

صادرات خودرو از سال ۱۴۰۲

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت گفت: ما یک برنامه ۴ ساله برای صنعت خودرو طراحی کردیم که بر اساس این برنامه تدوین شده، از سال ۱۴۰۲ اقدامات لازم را برای صادرات خودرو آغاز می‌کنیم و امسال بر بازار داخل تمرکز کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: بر همین اساس نیز امسال صادرات خاصی در حوزه خودرو نداریم و میزان صادرات کمتر از ۲۰ هزار دستگاه خواهد بود.

گرانفروشی ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیونی خودروهای مونتاژی

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت: قیمت فروش خودروهای خارجی مونتاژ داخل، ۲ تا ۳ برابر قیمت‌های واقعی است؛ به این ترتیب خودروهای خارجی مونتاژ داخل بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند.

وی اضافه کرد: شورای رقابت این خودروها را از قیمت گذاری معاف کرده است، اما اخیراً سازمان حمایت به این موضوع ورود پیدا کرده تا آن‌ها را تعیین تکلیف کند.

نشان ملی استاندارد ایران تغییر کرد

سازمان ملی استاندارد ایران طرح جدید نشان ملی استاندارد ایران را با درج علامت اختصاری INSO (Iranian National Standard Organization) به رنگ سبز اعلام کرد. (نشان جدید را اینجا مشاهده کنید.)

فروش خودرو از تولید پیشی گرفت

طی ۵ ماه نخست امسال ۳۸۸ هزار و ۵۳۰ دستگاه خودرو تولید از سوی خودروسازان تولید شده و در مقابل ۴۳۶ هزار و ۵۹۷ دستگاه خودرو فروخته شده است؛ یعنی بالغ بر ۴۸ هزار و ۶۷ دستگاه خودرو بیشتر از تولید فروخته شده است.

این امر بیانگر تکمیل کردن خودروهای ناقص مانده از ماه‌های گذشته توسط خودروسازان است. (جزئیات بیشتر)

تجارت آزاد ایران و اوراسیا در ماه‌های آینده نهایی می‌شود

اکبر گداری رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان گفت: مذاکرات میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مورد مقدمات آزادسازی تجارت در مرحله قانون‌گذاری از سوی کشورها قرار دارد و طی چند ماه آینده نهایی می‌شود.

بسترسازی فروش طلا در اینترنت

علیرضا شاه‌میرزایی معاون وزیر صمت گفت: با اتحادیه‌های مربوطه برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم که به زودی مجوزهای لازم در حوزه خرید و فروش طلا در بستر اینترنتی فراهم شود.

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در مورد سازوکار فروش طلا در اینترنت، به مهر گفت: فروش طلا در فضای مجازی نیاز به زیرساخت‌های دقیقی دارد از جمله اینکه فرد فروشنده حتماً یک فضای فیزیکی هم برای فروش داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین باید شرایط برای پیگیری خرید انجام شده فراهم باشد؛ هر عیار و وزن و ظاهر طلا باید مشخص شود. اگر در خرید طلا یک گرم وزن آن کمتر شود، باید مشخص باشد که به کجا برای پیگیری می‌توان رجوع کرد و باید مرجع متقلب شناسایی شود.

خواب زمستانیِ خودرو

سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه رکود کامل بر بازار حاکم شده است، گفت: هنوز وضعیت عرضه خودرو تعریف چندانی ندارد و به دلیل همین مساله شاهد افزایش غیرواقعی قیمت‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: مصرف کنندگان به دلیل مذاکرات برجام و آزاد شدن واردات، از بازار خارج شده‌اند و فروشندگان نیز بلاتکلیف مانده‌اند زیرا به خاطر عدم اعلام جزئیات واردات، معلوم نیست خودروهای خارجی با چه قیمتی به دست مصرف کننده خواهد رسید.

اعلام فهرست جدید کالاهای دارای ممنوعیت واردات، به زودی

محمد مهدی برادران با اشاره به کالاهای گروه ۴ که مطلقاً واردات آن‌ها ممنوع است و همچنین ممنوعیت واردات بخش دیگری از کالاها که جزو گروه ۲۷ هستند (گروه ۲۷ دارای اولویت ارزی غیرفعال است)، گفت که به زودی فهرست جدید کالاهای دارای ممنوعیت واردات اعلام می‌شود.

کاهش صادرات گاز و بنزین به عراق

فرزاد پیلتن سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: بر اساس آمار در دو ماه اخیر، صادرات به عراق کاهشی بوده اما کاهش صادرات ما به عراق در ۵ ماهه نسبت به ۴ ماهه ابتدای سال کمتر بوده است. همچنین بررسی ۱۰۰ قلم کالای صادراتی به عراق نشان می‌دهد که در صادرات ۲۰ قلم کالا به عراق با کاهش مواجه بودیم اما صادرات ۸۰ قلم دیگر از کالاهای مورد بررسی افزایشی بوده است.

وی افزود: عمده دلیل کاهش صادرات به عراق به کاهش صادرات گاز و بنزین مربوط می‌شود، به طوری که در صادرات گاز به عراق ۶۰ درصد و در صادرات بنزین به عراق ۸۰ درصد کاهش داشته‌ایم بنابراین اگر صادرات گاز مجدد به عراق از سر گرفته شود صادرات ما مجدداً به این کشور افزایشی خواهد بود بنابراین دغدغه کاهش صادرات برطرف می‌شود

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر