امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۳
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۲/۳/۲۲ - ۱۴:۵۴ شناسه خبر : ۱۴۳۵۹
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران:
آتش سوزی در تالاب بین المللی میانکاله ۸۰ درصد کاهش یافت وارش نیوز - مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اجرای کامل مصوبات سفر رئیس جمهور در حفاظت از عرصه های زیست محیطی این استان گفت که با خرید تجهیزات مهار آتش، میزان آتش سوزی در تالاب بین المللی میانکاله ۸۰ درصد کاهش یافته است.

 عطاءالله کاویان روز دوشنبه در آیین تجلیل از محیط بانان نمونه مازندران در ساری، میزان اعتبار تخصیص یافته از محل مصوبات سفر برای حفاظت از تالاب بین المللی میانکاله را ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این اعتبار صرف خرید یکدستگاه لودر، چهار دستگاه تراکتور و ۲ دستگاه هلی شات شد که نتیجه آن نیز کاهش چشمگیر سطح آتش سوزی در این تالاب بوده است.

وی اظهار داشت: با خرید تجهیزات مورد نیاز و افتتاح پایگاه مهار آتش در تالاب میانکاله، در صورت بروز آتش سوزی، به بالگرد نیازی نیست و با تجهیزاتی که خریداری شده است سطح آتش سوزی در این تالاب اکنون به کمتر از ۳۰۰ مترمربع رسیده است و این در حالیست که این میزان در گذشته چندین هکتار بود.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهور و تاکید استاندار مازندران مبنی بر اجرای طرح طبیعت گردی در میانکاله، خاطرنشان کرد: مجوز طبیعت گردی تا ۶ کیلومتر نخست در این تالاب بین المللی دریافت شده است و با انتخاب سرمایه گذار بومی نیز مرحل عملیاتی این طرح در حال انجام است.

کاویان با بیان اینکه برای پمپاژ آب به تالاب بین المللی میانکاله نیز مطالعات لازم صورت گرفته و در دست انجام است، گفت که فنس کشی پناهگاه حیات وحش سمسکنده از محل اعتبار سفر رئیس جمهور به طور کامل انجام شده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری که در حال تکثیر گونه گوزن ایرانی است از امکانات و تجهیزات مناسبی برخوردار است و پارسال ۲۰ گونه گوزن زرد و قرمز که در این پناهگاه تکثیر شده بود به دیگر استان ها ارسال شد.

کاویان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به خرید تجهیزات مورد نیاز برای نیروهای یگان حفاظت، گفت که برای تمام محیط بانان مازندران البسه و دیگر تجهیزات مورد نیاز خریداری شد و امسال نیز اعتبارات بیشتری برای این امر در نظر گرفته شده است ضمن اینکه پنج دستگاه کانکس نیز خریداری و به مناطق صعب‌العبور ارسال شد تا نیروهای یگان حفاظت از این مکان برای استرات استفاده کنند.

وی، تنوع زیست محیطی در مازندران را بسیار گسترده و در عین حال شکننده توصیف کرد و گفت : مازندران در حوزه حفاظت از محیطی زیست با عقب ماندگی تاریخی زیادی مواجه بود اما دولت سیزدهم با مردمی کردن طرح ها و همچنین تامین منابع اعتباری مورد نیاز، این کمبودها را به حداقل کاهش داد.

وی مجموعه محیط زیست مازندران را یک نهاد دولتی و در کنار دیگر دستگاه‌های اجرایی استان دانست و افزود : تلاش می‌شود با حفظ و در نظر گرفتن استانداردهای زیست محیطی و رعایت الزامات قانونی، این نهاد کمک حال مجموعه مدیریتی استان در اجرای طرح های مختلف عمرانی باشد.

 

این مقام مسوول گفت: دولت سیزدهم در تلاش است تا طرح حفاظتی در بخش محیط زیست را با مشارکت مردم اجرا کند تا علاوه بر حفظ منابع موجود، آن را بدرستی در اختیار نسل‌های آینده قرار دهد.

کاویان افتتاح ایستگاه مانیتورینگ مناطق را به عنوان بزرگ ترین دستاورد دولت سیزدهم در بخش محیط زیست مازندران معرفی کرد و با بیان این که این مرکز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افتتاح و بهره برداری شد، گفت که با فعالیت این ایستگاه ضمن پالایش صنایع مادر، ایستگاه‌های محیط بانی و همچنین محیط بانان نیز به طور مداوم رصد و پایش می شوند.

در پایان این آیین ۲۵ محیط بان نمونه مازندران با اهدای هدایایی تجلیل شد و قاسم رضایی نیز قهرمان و ملی پوش سابق کشتی کشورمان به عضویت افتخاری همیار محیط زیست مازندران درآمد.

مازندران دارای ۲ تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک، سراندون و بالندون، گز و کندوچال است.

مازندران همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می کنند.
بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند.
پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶خانواده، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می دهند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر