امروز : شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۲
آخرین اخبار : آقای نریمان؛ دولت روحانی دیگر هندوانه سربسته نیست! / آیا مازندران دوباره برای روحانی لُخت می شود؟ محسنی اژه‌ای: ریشه حقوق‌های نجومی در دولت احمدی‌نژاد بود افتتاح ستاد انتخاباتی دکتر روحانی "حزب اعتدال و توسعه" با حضور مهمان ویژه ! تأیید قتل مرد ۴۰ ساله در ساری/جنازه مقتول در جاده کیاسر کشف شد فال روزانه پنج شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ صفحات نخست روزنامه های ورزشی۶اردیبهشت
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۳۹۵/۶/۲۳ - ۱۳:۳۴ شناسه خبر : ۳۷۳۳۴
موسیقیدان مازندرانی:
موسیقی مازندرانی اصالت خود را از دست داده است/ ایجاد دانشگاه موسیقی فولکلور در مازندران ضروری است موسیقیدان مازندرانی گفت: موسیقی مازندرانی به سمتی می‌رود که اصالت خود را از دست داده و با موسیقی شهری و کلاسیک یکی شده است.

وارش نیوز: «هادی فتوحی» متولد 1358 از تنکابن و در خانواده‌ای کاملاً هنری و موسیقیدان به‌دنیا آمد.

خانواده پدری وی از موسیقیدانان بزرگ کشور هستند که از جمله آن مجید اخشابی، علیرضا فتوحی، اردشیر فتوحی و ... بوده‌اند.

وی از پنج سالگی پیرو همین آموزه‌های خانوادگی به موسیقی روی آورد و اولین ساز وی تنبک بود و سپس سازهای بعدی را شروع کرد.

آغاز کار وی با عمویش علیرضا فتوحی بود سپس نزد اساتیدی مانند بهمن رجبی، ناصر فرهنگ‌فر، محمد اخوان، محمد اسماعیلی، مسعود شعاری، بهداد بابایی، حسین علیزاده، بیژن کامکار، کامبیز روشن‌روان و ناصر ابوترابی کیوان ساکت، علی قمصری، علیرضا مشایخی به آموختن موسیقی حرفه‌ای پرداخت و از 8 سالگی نخستین اجرایش را روی استیج با گروه‌ها و آموزشگاه‌‌های مختلف انجام داد.

در ساخت، تنظیم و اجرای موسیقی تیتراژ فیلم و سریال نیز همکاری داشت و با صداوسیمای مرکز مازندران نیز همکاری کرد و در داخل و خارج کشور نیز اجراهای زیادی داشت.

فتوحی علاوه بر سازهای کوبه‌ای، تار، سه‌تار، سازهای «تنبور»، «دیوان»، «عود» را نوازندگی می‌کند.

عضویت در ارکسترهای مختلف و به اجرای کنسرت در سراسر کشور همراه با گروه‌های «اقبال»، «رودکی»، «مولانا»، «لولیان»، «نجواهای ترنم» و «شهناز» پرداخته و به‌مدت 8 سال مسؤولیت واحد موسیقی تبرستان را عهده‌دار بود.

* همه بروند پس چه کسی باید به علاقه‌مندان موسیقی در این شهر چیزی یاد بدهد

وی که نخستین کنسرت‌های آموزشی و هنرجویی در غرب مازندران را به روی صحنه برد در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه عشق و علاقه من در امر تدریس موسیقی است و به عبارتی معلمی در موسیقی را دوست دارم، اظهار کرد: خیلی‌ها از من می‌پرسند چرا در چالوس ماندم و جوابم این است که اگر قرار باشد همه بروند پس چه کسی باید به علاقه‌مندان موسیقی در این شهر چیزی یاد بدهد.

* احساس دین به شهر خودم دارم

هادی فتوحی با بیان اینکه در کنار سایر همکارانم ماندیم تا به شهر خودمان خدمت کنیم، افزود: من در شهر خودم از امکاناتش استفاده کردم و اکنون باید به شهر خودم خدمت کنم و احساس دین به شهر خودم دارم و نیز معتقدم پیشرفت و موفقیت از هر مکانی و جغرافیایی امکان‌پذیر است این خود شخص هست که با تلاش به اهداف خود جامع عمل می‌پوشاند.

* همه بچه‌های علاقه‌مند به موسیقی که توان رفتن به تهران را ندارند

وی خاطرنشان کرد: همه بچه‌های علاقه‌مند به موسیقی که توان رفتن به تهران را ندارند، خودم در 15 سالگی برای آموختن بیشتر موسیقی به تهران رفتم و سختی‌ها را چشیدم و اکنون می‌دانم چه رنج‌ها و سختی‌هایی دارد بنابراین جوانان علاقه‌مند به موسیقی را درک می‌کنم.

این هنرمند مازندرانی بیان کرد: موسیقی به هر صورت در روحیه جامعه تأثیرگذار است و صبح وقتی از خواب بیدار می‌شویم اگر یک موسیقی خوب و مناسب گوش کنیم تا پایان روز با نشاط و پرانرژی به کارهای خودمی‌رسیم.

وی گفت: در دوران جوانی در تعطیلات تابستان مجبور بودم کار کنم تا بتوانم هزینه‌های کلاس و ابزار موسیقی و رفت و آمد به تهران را به‌دست آورم.

فتوحی با تأکید بر اینکه از پیشرفت همکارانم بسیار خوشحال می‌شوم و لذت می‌برم، تصریح کرد: شاگردان زیادی تربیت کردم که الان خودشان به مرحله‌ای رسیدند که تدریس می‌کنند و این خود به‌نوعی اشتغال‌زایی سالم نیز محسوب می‌شود و این احساس رضایت من است.

وی با اشاره به اینکه به‌دنبال آن هستم تا بستر مناسب هنری و فرهنگی برای شهر خودم با یاری خداوند، همکاران، هنرمندان متعهد و مسؤولان امر را بسازم، اظهار کرد: تلاش من این است تا بتوانیم محیطی آرام، سالم و هنری بسازیم تا علاقه‌مندان به امر تعلیم با لذت و اعتماد مشغول به آموزش شوند.

* خیلی‌ها برای تفریح و سرگرمی سالم موسیقی را انتخاب می‌کنند

این موسیقیدان تنکابنی بیان کرد: تمام افرادی که برای فراگیری موسیقی اقدام می‌کنند به‌دنبال موسیقی حرفه‌ای نیستند، خیلی‌ها برای تفریح و سرگرمی سالم موسیقی را انتخاب می‌کنند و این اصلاً بد نیست این نوع موسیقی که موسیقی آماتور است نیز مورد نیاز جامعه است و نگاه حرفه‌ای نیز وجود دارد که ما توجه ویژه‌ای به این موضوع داریم.

* در مدارس کشورهای دیگر موسیقی مانند دیگر دروس تدریس می‌شود

وی اضافه کرد: در مدارس کشورهای دیگر موسیقی مانند دیگر دروس تدریس می‌شود و در این بین موسیقی سنتی خودشان را بسیار بها می‌دهند و نسل نوجوان از همان زمان با موسیقی و ابزارآلات موسیقی کشورش آشنا می‌شود.

فتوحی ادامه داد: در کشور ما چنین فضایی در مدارس وجود ندارد و این مسؤولیت بر گردن آموزشگاه‌‌ها و هنرمندان افتاده است.

وی یادآور شد: یادگیری موسیقی عملی سخت است و نیاز به صبر و حوصله فراوان دارد و تمرینات زیادی دارد و موسیقی صبوری را به هنرجو یاد می‌دهد و به عبارتی هنرجو یاد می‌گیرد تا برای رسیدن به هدف تلاش و صبر زیادی داشته باشد.

* ناب‌ترین موسیقی، موسیقی فولکلوریک و محلی است

وی با بیان اینکه روحیه مردم با موسیقی نزدیک است و موسیقی در همه ابعاد زندگی مردم وجود دارد، گفت: ناب‌ترین موسیقی، موسیقی فولکلوریک و محلی است و حتی موسیقی سنتی و کلاسیک ما بر پایه‌های موسیقی اقوام مختلف ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: مکاتب موسیقی اصفهان، تبریز و تهران که جمع ردیف موسیقی ما از آنها گرفته شد بر پایه همین نغمات نواحی تنظیم شده و موسیقی‌دانانی چون صبا به ردیف گوشه‌ها و نغمات دیگری نیز افزودند.

فتوحی با تأکید بر اینکه ایجاد دانشگاه موسیقی فولکلور در مازندران و هر جغرافیای دیگر ضروری است، اضافه کرد: برای زنده نگه داشتن و بسط و گسترش موسیقی مازندرانی و نواحی دیگر اقلیم‌ها تأسیس چنین مراکز دانشگاهی لازم است.

* عمر موسیقی رو به انقراض است

وی با بیان اینکه هر موسیقی فولکلور، از جمله فولکلور مازندران زبان ادبیات خاص خودش را دارد، اظهار کرد: عمر موسیقی رو به انقراض است همان‌طور که زبان اصیل مازندرانی رو به انقراض است چون با زبان فارسی بیشتر قاطی شده است و این یعنی موسیقی آن هم از دست می‌رود.

این هنرمند مازندرانی تصریح کرد: موسیقی فولکلور مازندرانی گویش محلی است ولی سازبندی، لحن و لهجه شهری پیدا کرده است یعنی در آن ساز تنبک، ویولون و ... وجود دارد.

* موسیقی مازندرانی اصالت خود را از دست داده است

وی با اشاره به اینکه موسیقی مازندرانی به سمتی می‌رود که اصالت خود را از دست داده و با موسیقی شهری وکلاسیک یکی شده است، تصریح کرد: ارکستراسیون موسیقی مقامی یا نواحی با موسیقی سنتی و کلاسیک متفاوت است و حضور سازهای مرتبط با نوع موسیقی لحن و شکل موسیقی را تعیین می‌کند و به عنوان مثال «لله‌وا» که سازی محلی‌ است امروز جایگاه درستی در موسیقی محلی ندارد و رو به فراموشی است و توجهی به آن نمی‌شود و افرادی مانند استاد «خوشرو» که به نظر بنده جز مفاخر موسیقی محلی است و یا جناب استاد آقاجانیان که فعلاً هستند و موسیقی محلی به زحمات این عزیزان زنده است و البته هنرمندان دیگر، در صورت نبود این بزرگان چه بر سر موسیقی محلی خواهد آمد، آیا جای افرادی مانند خوشرو فقط در اجراها هست، یا باید از آنها برای آموزش «لـله‌وا» و آواز محلی و بومی در مدارس یا دانشگاه استفاده و این موسیقی به نسل بعد منتقل شود.

فتوحی درباره شناخته نشدن سازها و موسیقی این‌چنینی گفت: وقتی در تلویزیون، اینترنت و ماهواره مردم ما انواع موسیقی‌های پر زرق و برق دنیا را می‌بینند ولی تصویر هیچ ساز ایرانی و بومی را نمی‌بینند خوب طبیعی است که ساز خودمان را نمی‌شناسند.

* خودمان در قابل موسیقی خودمان ضعیف عمل کردیم

وی افزود: من حتی با جوانی برخورد کردم که اصلاً اسم «تار» و «سه تار» را تا به حال نشنیده بود اما در عوض سازهای غربی را به خوبی با مشخصات فرد ابداع‌کننده‌اش می‌شناخت و این یعنی خودمان در قابل موسیقی خودمان ضعیف عمل کردیم.

* سعی دشمن هم بر تهاجم فرهنگی بر ما است

این موسیقیدان مازندرانی با اشاره به اینکه از نظر جغرافیایی در شرایطی هستیم که با ما دشمنی وجود دارد و سعی دشمن هم بر تهاجم فرهنگی بر ما است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم دشمن بر ما پیروز نشود باید که ما فرهنگ غنی خودمان را به آنها بشناسانیم و حتی این‌قدر با قدرت اقدام کنیم که توان مقابله نداشته باشند وقتی در کشوری چون آمریکا موسیقی سنتی به روی صحنه می‌رود و مردم آن کشور به شنیدن و دیدن موسیقی این مرز و بوم علاقه نشان می‌دهند خوب واضح است که تأثیر زیادی می‌تواند در پیشبرد و خنثی کردن تهاجم فرهنگی غربی‌ها داشته باشد و برعکس، ما تهاجم فرهنگی به آنها کنیم.

* پنج گروه برای اجرای کنسرتم آماده کرده بودم

وی درباره اجرای اخیر خود در چالوس اظهار کرد: پنج گروه برای اجرای کنسرتم آماده کرده بودم که گروه اول «ارکستر کرشمه» که در ژانر موسیقی سنتی اجرای برنامه داشت به اجرای آثار اساتید 100 سال اخیر پرداخت؛ گروه دوم هنرجویان آموزشگاه «ارکستر زهی آرشه‌ای تیکا» به اجرای موسیقی ارکسترال از ساخته‌های اساتیدی همچون خرم، محسنی، تجویدی با تنظیم جدید اجرا کردند؛ گروه سوم، گروه «آوا» به یک اجرای کوارتت همراه با چهار پیانو موسیقی ملل و فولکوریک را اجرا کرد؛ گروه چهارم «گروه پاپ سپید» که باز این گروه به آثار موسیقی ملل و پاپ ایران پرداختند و سرانجام «ارکستر سایه» که به اجرای آثار ساخته شده توسط بنده روی اشعاری از مولانا، حافظ، ابوسعیدابوالخیر پرداختند.

فتوحی در پایان با قدردانی از مسؤولان خدوم و فرهنگ‌دوست چالوس و به‌ویژه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چالوس و روحی کارشناس موسیقی اداره ارشاد و همکاران‌شان که همواره همراه و یاری‌گر اهالی فرهنگ و هنر هستند گفت که ارکستر سایه جهت حضور در جشنواره موسیقی فجر و خارج از کشور آماده می‌شود./فارس

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


نظرات ارسال شده

آخرین اخبار
بیشتر