امروز : چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۷
آخرین اخبار : آزاده نامداری حریم خصوصی ندارد؟! انگیزه اسماعیل رنگرز برای قتل آتنا فاش شد مدل ابروی زن همراه ترامپ جنجالی شد + عکس سرانه مصرف تخم مرغ به ۱۹۸ عدد رسید وزیر صنعت، معدن و تجارت: همه مشکلات با "پول" حل نمی‌شود «آزمون» گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران+جزئیات قرارداد
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۵/۹/۱۹ - ۰۹:۳۶ شناسه خبر : ۴۰۲۶۷
حسرتی ۱۴ ساله بر دل مردم؛
پازل ریلی خلیج‌فارس- خزر تکمیل نشد؛ قطار به مرز آستارا نرسید «راه‌آهن قزوین- رشت - انزلی» پس از ۱۴ سال عبور از پیچ‌وخم کمبود اعتبار و وعده‌های عملی نشده، هنوز به مقصد نرسیده است؛ پروژه‌ای که قرار است پازل ریلی خلیج‌فارس به دریای خزر را تکمیل کند.

وارش نیوز: پروژه راه‌آهن قزوین- رشت که از سال ۸۱ کلنگ احداث آن بر زمین زده‌ شده، یکی از هزار و ۱۵۰ پروژه نیمه‌تمامی است که طبق اعلام استاندار گیلان، در این استان وجود دارد.

هرچند بر اساس برنامه‌ریزی‌های اولیه در زمان آغاز عملیات اجرایی در سال ۸۵ ، قرار بود تا فاز نخست این پروژه که قزوین را به رشت و سپس انزلی متصل می‌کند تا پایان سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد اما چاه عمیق این پروژه به محلی برای صرف بودجه‌های میلیاردی تبدیل شد که هر بار وعده مسئولان برای افتتاح را به تأخیر می‌اندازد.

 

 

پروژه‌ای بااهمیت ملی

عملیات احداث راه‌آهن قزوین- رشت- انزلی باهدف اتصال استان گیلان، بندر انزلی و مرز آستارا به شبکه ریلی کشور، تسهیل مبادلات بین بنادر شمالی و جنوبی کشور از طریق حمل‌ونقل ریلی، ایجاد یک مسیر تمام ریلی در کریدور ترانزیتی شمال- جنوب (ارتباط مستقیم ریلی خلیج‌فارس و شبه‌قاره هند با کشورهای روسیه و آسیای میانه و قفقاز و  کشورهای اروپائی)  و امکان گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، بنادر باطومی و پوتی در دریای سیاه و کشورهای اروپایی آغاز شد.
هرچند در ابتدای امر اعتبار در نظر گرفته‌شده برای بهره‌برداری از فاز نخست آن یعنی محور ۲۰۵ کیلومتر قزوین- رشت- انزلی چیزی معادل هزار و ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده بود اما کندی پیشرفت پروژه و مسائل جانبی که اجرای آن را با مشکل مواجه کرد سبب شد تا پروژه راه‌آهن به داستانی نیمه‌تمام تبدیل شود.

بر اساس اعلام شرکت «ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور»، تا پایان شهریور سال ۹۴ رقمی معادل ۹، ۶۸۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و رقمی معادل هشت هزار میلیارد ریال دیگر نیز برای تکمیل نیاز دارد.

وعده‌هایی که عملی نشد

اگرچه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم است اما کمبود اعتبار همواره مهم‌ترین دلیل عنوان‌شده از سوی مدیران استان برای به ثمر نرسیدن این پروژه بوده به‌طوری‌که شعبانعلی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی گیلان پیش‌ازاین، از صرف اعتبار هشت هزار میلیارد ریالی تا سال ۹۳ برای راه‌آهن قزوین- رشت خبر داده و گفته بود که برای تکمیل این پروژه، هشت هزار میلیارد دیگر نیز لازم است.

همچنین در سفری که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در بهمن‌ماه ۹۳ به گیلان داشت، در گفتگو با مهر از تأمین اعتبار این پروژه از طریق فاینانس خبر داده و گفته بود که در کنار چین، روسیه نیز برای تأمین منابع فاینانسی این پروژه به میدان خواهد آمد.

در سفری که رئیس‌جمهوری نیز در فروردین ۹۴ به گیلان داشت بر تکمیل پروژه راه‌آهن قزوین- رشت- انزلی تأکید فراوانی کرد و گفت: راه‌اندازی این خط ریلی یکی از مهم‌ترین اهداف دولت یازدهم است.

قطاری که به مقصد نرسید

هرچند بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین- رشت و اتصال استان گیلان به خط ریلی کشور یکی از خواسته‌های مهم مردم این استان است اما گیرکردن قطار گیلان بر روی ریل وعده‌ها و بدقولی مسئولان در بهره‌برداری از این پروژه سبب شده تا شنیدن سوت قطار به آرزویی دست‌نیافتنی برای مردم گیلان تبدیل شود.

اگرچه مدیرکل راه و شهرسازی گیلان اعلام کرده بود که در سال جاری ۳۵۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص خواهد یافت اما از قرار معلوم تخصیص نیافتن اعتبار لازم سبب شد تا استاندار گیلان طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور درخواست کند که نسبت به تسریع درروند اجرای پروژه دستورات لازم را صادر کند و روحانی نیز در جواب این نامه به رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا اقدامات لازم دراین‌باره را انجام دهند.

به دنبال این نامه بود که مشاور رسانه‌ای سازمان برنامه‌وبودجه در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات از اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام این پروژه عظیم ملی خبر داد.

سید رضا سید دانش اعلام کرد که این میزان اعتبار به دستور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و باهدف سرعت بخشی به پایان پروژه مذکور تخصیص‌یافته است.