امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۴/۲۱ - ۱۱:۰۷ شناسه خبر : ۷۵۹۲

برگشت محدودیت‌های کرونایی به مازندران وارش نیوز - مازندران در حالی همانند سایر استان‌های کشور پنجمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا را پشت سر می‌گذارد که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی منجر به افزایش آمار مبتلایان کرونا شده و یک بار دیگر محدودیت‌های کرونایی را به این استان بازگردانده است.

به گزارش  وارش نیوز، بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان از حدود ۳۰۰ نفر طی کمتر از ۱۰ روز پیش ، روز جمعه تقریبا به یکهزار نفر افزایش یافته است .

اگر چه در گام اول برخی از محدودیت های کرونایی شامل تعطیلی موقت بازار ، ورزش های پرخطر ، بوستان های شهری و جنگلی ، تالارهای پذیرایی ، رستوران ها ، قهوه خانه ها ،حتی  نماز جمعه و دورکاری برای افراد دارای بیماری زمینه ای  در شهرستان های با وضعیت قرمز کرونایی بویژه آمل به عنوان دروازه  اصلی ورودی مسافران اقصی نقاط ایران به استان مازندران اعمال شد، ولی پیش بینی می شود تا با ادامه عادی سازی رفتاری  با ویروس کرونا این محدودیت ها در سطح بیشتری ادامه یابد.
بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، هم اکنون شهرستان های آمل ،  رامسر، نوشهر، محمود آباد، سواد کوه، بابل و قائمشهر در وضعیت قرمز قرار دارند و عمده محدودیت های مصوب ستاد استانی مقابله با کرونا برای این شهرستان ها در حال اجراست و احتمال می رود با گسترش ویروس کرونا در روزهای آینده دامنه این محدودیت ها به سایر شهرستان ها نیز کشانده شود.
برابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم اکنون وضعیت تعدادی از شهرستان های مازندران نیز به لحاظ کرونایی نارنجی است و با توجه به نزدیکی شهرستان های استان و گردشگرپذیری ، سرعت شیوع بیماری در استان بسیار بیشتر از سایر نقاط کشور است به گونه ای که در کمتر از ۱۰ روز گذشته سرعت انتقال بیماری از هفت دهم به ۱.۴ دهم یعنی دو برابر رسیده است.

حفاظت فردی با ماسک 
عضو هیات علمی کوویدو ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مازندران در باره وضعیت استان و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی گفت : بررسی سازمان جهانی بهداشت در هفته های اخیر نشان داده که احتمال انتقال ویروس از طریق هوا نیز وجود دارد و با این رویه استفاده از ماسک تنها راهکار حفاظت فردی برای جلوگیری از سرعت انتقال ویروس تشخیص داده شد.
دکتر فرهنگ بابا محمودی افزود : شرایط استان در هفته اخیر از روند کنترل و ثبات بیماری حداقل در برخی از شهرستان ها خارج شد و این رویه ناشی از بی دقتی در رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی به خصوص ازدحام در مراکز جمعیتی و شرکت در مراسم عروسی و عزا بود و بخشی از بیماران درگیر با ویروس کرونا در هفته اخیر در این مراسم ها حضور داشتند.
وی خاطرنشان کرد : درمانگران ما برای مقابله با کرونا توان دور اول را نداشته و شاید انگیزه آنها نیز به دلیل طولانی شدن زمان بیماری تا حد زیادی کاهش پیدا کرد و عدم رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی مشکلات درمانگران ما را افزایش خواهد داد.
مدیرگروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : باید استفاده از ماسک به عنوان یک رفتار عادی در جامعه پیگیری شود و به محض خروج از منزل ماسک بزنیم و پس از برگشت نیز چنانچه ماسک پزشکی یکبار مصرف داریم ، آن را داخل سطح آشغال قرار دهیم و پیش از هر اقدامی نیز دستان خود را با صابون شست و شو دهیم و به مدت ۲۰ ثانیه بشوییم.
دکتر بابا محمودی تصریح کرد : به هر حال هر نوع ماسکی اعم از خانگی و پزشکی می تواند تا حدود ۹۰ درصد از انتقال ویروس جلوگیری کند و رعایت سایر پروتکل ها از جمله شستن دست ها و فاصله گذاری فیزیکی نیز این زنجیره جلوگیری از انتقال را تکمیل خواهد کرد و همه باید رعایت کنند تا مشکلات ما کمتر شود.
وی به افرادی که ماسک دست دوز استفاده می کنند نیز توصیه کرد پس از هر بار استفاده از ماسک خانگی ، آن را با صابون بشویند و با اتو کشی و یا قرار دادن مقابل نور آفتاب ، برای بار دوم مورد استفاده قرار دهند و در صورتی که ماسک بر روی صورتشان خیش شد، حتما آن را تعویض کنند.
بابامحمودی استفاده از ماسک پزشکی ان ۹۵ را برای افراد عادی و حتی بیمار غیر ضروری اعلام کرد و اظهار داشت : این ماسک ها باید در اختیار کسانی قرار گیرد که از بیماران شناسایی شده کرونایی مراقبت می کنند و استفاده بیماران کرونایی از این ماسک ها سرعت انتقال را چندین برابر افزایش می دهد.
اعمال محدودیت‌های سختگیرانه  
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : از نظر ما به عنوان متولیان سلامت شاید ادامه محدودیت ها تا پایان ویروس کرونا ضروری بود ، ولی به دلایلی از جمله وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم محدودیت ها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا از جمله سفر برداشته شد و تمام مشاغل پرخطر و کم خطر و سایر فعالیت ها به روال عادی برگشت بدون این که پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به درستی اجرایی شود.
دکتر سید عباس موسوی افزود : متاسفانه تمام دستگاه هایی که به دلایل اقتصادی به ما برای بازگشایی مشاغل کم خطر و پرخطر و سایر فعالیت های صنفی فشار وارد کردند و قول اجرای درست پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را از سوی این کسب و کارها دادند، امروز فعالیت نظارتیشان در این ارتباط کم رنگ شد و  افزایش آمار بیماران کرونایی را در استان به دنبال داشته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : برداشتن محدودیت های کرونایی باعث تغییر رفتار مردم نسبت به این ویروس خطرناک شد و این عادی سازی رفتاری بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی و حتی استفاده از ماسک باعث شده تا سرعت انتقال افزایش یابد.
دکتر موسوی در مورد ارتباط افزایش آمار بیماران کرونایی استان مازندران با برداشتن محدودیت های سفر هم گفت : بررسی ها نشان می دهد که انتقال  ویروس کرونا در استان توسط مسافران غیر بومی که دارای ویلاهای شخصی در استان هستند به نسبت بومیان مهاجر کمتر است ، چرا که مسافران غیر بومی مانند بومیان مهاجر در بازگشت به استان مراودات با دوستان، خویشاوندان درجه یک خود دارند.

وی افزود : بومیان مهاجر در خارج از استان مازندران با ارتباطات خانوادگی خودشان بیشتر به انتقال ویروس کمک کردند و بخشی از دردسرهای ما در ارتباط با افزایش سرعت انتقال ویروس که در یک هفته اخیر به دو برابر رسیده ، ناشی از همین افراد بومی مهاجر است که با رعایت نکردن فاصله گذاری فیزیکی و شرکت در مراسم جشن تولد، عروسی و ختم و عزاداری مشکلات ما را بیشتر از دوره اول شیوع کرونا کرده اند.

دبیر شورای سلامت استان مازندران گفت : افزایش سرعت انتقال ویروس در روزهای اخیر در مازندران و قرارگیری هفت شهرستان در زمره وضعیت قرمز ، ادامه همان موج اول کرونایی است و با این وضعیت همه ما باید تلاش کنیم که سرعت انتقال را کاهش دهیم چرا که به دلیل عدم ابتلا ۸۰ درصد از مردم استان در موج اول به ویروس کرونا ، در این دوره در خطر ابتلا قرار دارند و چنانچه حداقل ۲۰ درصد از این افراد در این مرحله گرفتار شوند ، مشکلات ما  از حداقل ۱۰ استان کشور بدتر می شود.
دکتر موسوی اظهار داشت : اگرچه ممکن است از لحاظ زیرساخت بیمارستانی و تامین تجهیزات حفاظت فردی در این مرحله نسبت به دوره اول مشکلات کمتری داشته باشیم ، ولی ورود بیماری به دوره فرسایشی هم باور پذیری مردم را نسبت به کشندگی بیماری کاهش می دهد و هم این که درمانگران ما را دچار مشکل و توانایی آنها را برای ادامه فعالیت سلب می کند.
وی تنها راهکار پیش رو برای کنترل بیماری کرونا در مازندران را اجرای سختگیرانه پروتکل های بهداشتی ، فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی و حتی برگشت برخی محدودیت ها به خصوص اجباری شدن استفاده از ماسک در بیرون از منزل و کم کردن ارتباطات اجتماعی دانست و از مردم خواست تا برای حفظ سلامت خودشان و کمک به درمانگران این مسایل را رعایت کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : برای نظارت بر اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی ، بسته نظارتی تدوین شد و در اختیار اتحادیه ها و تشکل های صنفی و اداره کل صنعت قرار گرفت تا آنها بر عملکرد زیرمجموعه خود در اجرا نظارت داشته باشند و ما هم نظارت عالیه بر این روند خواهیم داشت و قطعا با واحدهایی که نخواهند پروتکل ها را رعایت کنند، برخورد می شود و واحدهای آنها  برای مدت زیادی پلمپ خواهد شد.
پرهیز از سفر غیر ضرور 
استاندار مازندران هم گفت : در شرایطی که هفت شهرستان استان وضعیت قرمز کرونایی را پشت سر می گذارند ، انتظار ما این است که مردم اقصی نقاط ایران سفرهای غیر ضروری به این استان نداشته باشند و ما آمادگی پذیرایی از آنها را در این شرایط نداریم.
احمد حسین زادگان افزود : علاوه بر این ، درخواست ما از مردم استان نیز این است که از هر گونه اجتماع و حضور در مراسم عروسی و عزا به خصوص در شهرهایی با وضعیت قرمز خودداری کنند و دستگاه های متولی نیز مسوول مقابله با تجمع ها شدند و تمام واحدهای صنفی و صنعتی استان نیز باید پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی را به درستی اجرا کنند و در واحدهای کسب و کارشان ضمن اینکه خودشان از ماسک استفاده می کنند، از ارایه خدمات به کسانی که ماسک نمی زنند نیز خودداری کنند.
وی ادامه داد : در شرایط فعلی برخی محدودیت ها برای واحدهای صنفی شامل پاساژ ها، تالارهای پذیرایی و غیره در شهرستان های با وضعیت قرمز کرونایی به خصوص آمل به طور موقت اجرا می شود و چنانچه برای افزایش این محدودیت ها برای سایر نقاط استان نیز در راستای سلامت شهروندان نیاز به دریافت مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا باشد، این کار انجام می شود.
استاندار مازندران با اشاره به موثر بودن استفاده از ماسک برای کاهش انتقال ویروس کرونا ، از تمام شهروندان خواست تا با ماسک وارد اجتماع شوند.
 ویروس کرونا که سی ام بهمن ماه سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار در شهرستان بابل در مازندران شیوع یافت ، پس از ۲ ماه و اواخر فروردین ماه به نقطه ثبات رسید ، وضعیتی که تا نیمه تیر ماه جاری ادامه داشت ولی به دلیل آنچه که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی اعلام شد، در یک هفته گذشته روند صعودی یافت./ ایرنا

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر