امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۹/۸ - ۰۹:۱۰ شناسه خبر : ۱۲۱۴۵

صادرات گوجه گلخانه‌ای از یک روستا به چندین کشور آقای قنبری تولیدکننده بخش کشاورزی با استفاده از فناوری روز دنیا اقدام به تولید گوجه فرنگی به شیوه ارگانیک کرده است، درباره کارش می‌گوید: به قطر، عمان، امارات، روسیه و ارمنستان صادرات داریم و با توجه به استحکام و نوع رقمی که داریم محصول ما کاملا صادراتی و مورد پسند این کشورهاست.

در حال حاضر به سبب وجود مسائل و نارسایی‌هایی همچون افزایش جمعیت، بیکاری، محـدودیت منابع آب و خاک، تهدیدات زیست محیطی، پایین بودن عملکرد محصول و نگرانی از به خطر افتادن امنیت غذایی جامعه؛ نقش و اهمیت کارآفرینی در بخش کشاورزی بیش از پیش احساس می‌شود  و توسعه گلخانه‌ها می‌تواند نقش مهمی در تولید و کارآفرینی در بخش کشاورزی داشته باشد.

کسب درآمد از یک تجارت کشاورزی مستلزم آگاهی از شیوه‌های کشاورزی و تجربه‌ای در زمینه توسعه یک تجارت است و با این وجود برای راه‌اندازی اغلب این کسب و کارها داشتن زمین، سرمایه و علاقمندی سه فاکتور اصلی محسوب می‌شود.

یک تجارت گلخانه‌ای محصولات ارگانیک از پتانسیل بالایی برای رشد و موفقیت برخوردار است چرا که تقاضا برای محصولات گلخانه‌ای ارگانیک در سال‌های اخیر به‌طور قابل توجهی رشد کرده است و موضوع جالبی که وجود دارد این  است این تجارت گلخانه‌ای معمولاً در مزارع کوچک و خانوادگی اداره می‌شد اما از آنجا که تقاضا برای محصولات غذایی ارگانیک در حال افزایش است، مردم در حال سرمایه‌گذاری در زمین‌های خود برای توسعه کشاورزی ارگانیک هستند.

هیدروپونیک یک فناوری جدید در حوزه کشاورزی است که طی دهه‌های گذشته تقاضا برای آن در حال افزایش است و در این نوع کشاورزی، مزارع عاری از خاک است و محصولات به‌دست آمده از این روش نیز برای مصارف تجاری و خانگی است.

با توجه به پتانسیل‌هایی که در مازندران وجود دارد نیازمند سیستمی است تا با خارج شدن از شرایط خاص فصلی بودن برای کشت و کار، وارد مرحله‌ای مطمئن و دائمی شود و احداث گلخانه با توجه به کنترل آن در شرایط مطلوب می تواند کشاورزی را در چهار فصل به صورت درآمدزا احیا کند.

 به همین منظور به سراغ گلخانه‌داری رفتیم که در تولید گوجه فرنگی به روش هیدروپونیک حرف اول را می‌زند و توانسته با پشتکار و عزم جدی در پیشرفت این نوع محصول گام بردارد و اکنون به عنوان کارآفرین نمونه مطرح باشد.

آقای قنبری از شهرستان میاندورود در ابتدای صحبتش می‌گوید؛ سال گذشته با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی تصمیم به احداث گلخانه هیدروپونیک گرفتم که در مدت ۶ ماه توانستم ساخت آن را به اتمام برسانم و اکنون گوجه فرنگی را در فضای گلخانه‌ای تولید می‌کنم.

وی مساحت گلخانه خود را ۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع اعلام کرد و گفت: این گلخانه کاملا مکانیزه طراحی شده و حتی کوددهی، محلول‌پاشی و آبیاری این گلخانه کاملا سیستماتیک است و تمامی تجهیزات این گلخانه هم از تولید داخل است و از تجهیزات خارجی استفاده نشده است.

آقای قنبری توانسته برای ۱۰ نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال کند و به صورت غیرمستقیم و فصلی در این فضای گلخانه‌ای از حضور دانش‌آموزان استفاده کند تا ضمن آگاهی دادن و آموزش به آنان منبع درآمدی هم برای‌شان باشد.

این تولیدکننده محصول گلخانه‌ای می‌گوید؛ محصولی که در گلخانه تولید می‌شود از رقم "ساخیا" است که بذر آن از خارج کشور می‌آید و در شرکت دشت‌ناز بذرپاشی و بعد از آن به صورت نشایی وارد این گلخانه می‌شود.

وی محصول تولیدی این گلخانه را کاملا صادراتی عنوان کرد و گفت: ارزآوری خوبی برای کشور دارد چراکه ماندگاری و انبارداری به مدت یک‌ماه را در دمای ۱۷ تا ۲۵ درجه‌ای را دارد.

قنبری ادامه داد: ۱۲ هزار بوته گوجه فرنگی در این گلخانه داریم که از هر بوته ۳۰ کیلوگرم محصول تولید می‌شود و ظرفیت تولید محصولات گلخانه‌ای ما ۲۶۰ تن است.

وی ارتفاع بوته گوجه فرنگی در این فضای گلخانه‌ای تا ۱۲ متر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد؛ رشد بی‌رویه را در پایش‌های مختلف کنترل می‌کنیم، اما نکته مهم این است که سم‌پاشی به هیچ عنوان در این گلخانه انجام نمی‌شود و تنها از قارچ‌کش استفاده می‌شود.

این تولید کننده عرصه کشاورزی در مورد علت پیوستن به کار کشاورزی و تولید محصولات گلخانه‌ای می‌گوید: گوجه فرنگی به دلیل استقامت بالا، تناژ مطلوب در هکتار و آفت‌های کمتری که دچار می‌شود به همین دلیل برای کاهش مصرف آب اقدام به پرورش گوجه فرنگی به روش هیدروپونیک کردیم.

او در مورد بازار فروش محصولات خود می‌گوید: به قطر، عمان، امارات، روسیه و ارمنستان صادرات داریم و با توجه به استحکام و نوع رقمی که داریم محصول ما کاملا صادراتی و مورد پسند این کشورهاست.

این کارآفرین ادامه می‌دهد: قبل از تولید، همکاری بانک‌های برای جذب تسهیلات خوب بوده اما امسال برای تامین کودهای میکرو که در فضای گلخانه‌ای باید استفاده شود دچار مشکل شدیم و ساز و کاری برای تامین این نوع کودها در کشور وجود ندارد.

قنبری اضافه می‌کند: با توجه به کیفیت مطلوبی که محصول گلخانه‌ای ما دارد اما متاسفانه کسی به سراغ ما نمی‌آید که چطور این کودها را تامین می‌کنیم و در بازار آزاد با قیمت‌های چندبرابری اقدام به خرید کودها می‌کنیم و ضرورت دارد مسؤولان مرتبط توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: حتی زنبورهایی که در گلخانه استفاده می‌کنیم با قیمت‌های دلاری وارد می‌شود و این هزینه‌ها برای ما بسیار سنگین است و همین امر قیمت تمام شده محصول را افزایش می‌دهد.

او اینطور مشکلات خود را بازگو می‌کند؛که اگر یک تولیدکننده با همه انگیزه‌ای که برای تولید داشت اگر در ادامه کارش منتفع نشود به طور حتم دست از تولید و فعالیتش برمی‌دارد و اشتیاقی که برای تولید وجود داشت از بین می‌رود.

این  تولیدکننده حوزه کشاوری ادامه می‌دهد: اگر در تامین کودها مسؤولان مرتبط کمک کنند می‌توان دست به پروژه‌های مهم دیگری هم زد و با موفقیت کار را گسترش داد.

در ادامه سیداسماعیل علوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود نیز در این زمینه می‌گوید: در این شهرستان ۷۰ بهره‌بردار در بخش تولیدات گلخانه‌ای با مساحت ۱۰ هکتار سبزی و صیفی و گل و گیاه فعالیت دارند.

وی ادامه داد: برای احداث طرح‌های کشاورزی از محل اعتبارات تبصره ۱۸ و سامانه سیتا تسهیلاتی در اختیار متقاضیان  قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود افزود: امسال در یک روستا با یک محصول ۵۰ مورد مجوز گل و گیاه صادر شد که با حمایت صندوق کارآفرینی امید تسهیلات کم‌بهره در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

منبع: فارس

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر