امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۴۰۱/۶/۲۰ - ۰۹:۲۰ شناسه خبر : ۱۳۲۴۱
رییس انجمن متخصصان داخلی:
احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی، میکروبی و انگلی در زائران بالا است وارش نیوز/ رییس انجمن متخصصان داخلی در خصوص وضعیت بهداشتی زائران اربعین گفت: تعداد زیادی از هموطنان ما در این سوی مرز و در آن سوی مرز گرفتار برخی بیماری های عفونی و گوارشی و گرمازدگی شده اند و تعدادی بستری شده اند.

 

 

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ایرج خسرونیا در پاسخ به این سوال که از زائرینی که به مناسبت اربعین به عراق رفته اند خبرهایی می رسد که ظاهرا دچار بیماری هایی شده اند. از جمله گرمازدگی و بیماری های گوارشی شایع است. به افرادی که در آن مناطق هستند چه توصیه هایی می توان داشت؟ اظهار داشت: بیماری هایی که منتظر آن هستیم به شکلی است که همین امروز هم تعداد زیادی از هموطنان ما در این سوی مرز و در آن سوی مرز گرفتار آن هستند و تعدادی بستری شده اند.

وی افزود: مساله دوم استفاده از آب آلوده است، متاسفانه آب تمیز به اندازه کافی در دسترس زائرین قرار نگرفته است و از آب های آلوده و آب چاه ها استفاده می کنند. احتمال گرفتاری و ابتلا به بیماری های ویروسی و میکروبی و انگلی بالا است، ابتلا به اسهال و استفراغ فراوان است. این افراد یا در همان جا بیمار می شوند و یا در زمان برگشت دچار مساله می شوند. نمی توان کار مهمی کرد چون تعداد زیاد است. مساله بعدی بیماری کرونا است و باید منتظر بود تا دوباره شعله ور شود و آلودگی بیشتر شود.

وی در خصوص اینکه آیا زائرین در برگشت باید خود را قرنطینه کنند؟ گفت: به نظر شما ۵ میلیون زائر که در این ایام به اربعین می روند در بازگشت خود را قرنطینه خواهند کرد؟! حتی اگر این توصیه را داشته باشیم باید ببینیم آیا امکان پذیر است؟!

 

زائران از آب آلوده و آب هایی که منشا آن ها مشخص نیست استفاده نکنند

 

دکتر خسرونیا در خصوص اینکه توصیه به کسانی که در حال حاضر در عراق هستند چیست؟ اظهار داشت: من توصیه می کنم از آب آلوده و آب هایی که منشا آن ها مشخص نیست استفاده نکنند. از آب های بسته بندی شده بهداشتی استفاده کنند. حتما در ساعاتی خاص که هوا خنک است حرکت کنند و در ساعت یازده صبح تا ۴ و ۵ بعدظهر هیچ حرکتی نداشته باشند و استراحت کنند. همچنین سعی کنند در سایه باشند و از لباس های روشن استفاده کنند و سعی کنند کلاه به سر بگذارند.

این متخصص داخلی در خصوص اینکه با توجه به حجم بالای زائران نباید از پیش تمهیدات بهداشتی در نظر گرفته می شد؟ گفت: این مساله موضوع بهداشتی نیست بلکه مساله تجهیزات است قبلا هم گفته می شد تجهیزات کامل است ولی این حرف شوخی از آب درآمد. یعنی نه این طرف مرز تجهیزات کامل بود و نه در آن طرف مرز.

 

سخنگوی اورژانس: ابتلای زائران اربعین به کرونا و بیماری واگیر نگران کننده است

همچنین خالدی، سخنگوی اورژانس در مصاحبه با صدا و سیما گفت: از کودک ٢ ماهه تا پیرمرد ٧٠ ساله در مرز مهران دچار گرمازدگی شدند. موضوع بیماری های گوارشی و کرونا و بیماری واگیر خیلی جدی است. بسیاری از کسانی که در حال برگشت و در مسیر بودند، علائم بیماری های گوارشی داشتند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر