امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۷
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۱/۹/۳ - ۱۰:۲۵ شناسه خبر : ۱۳۷۲۹
سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌ اجتماعی؛
جزئیات شرایط برخورداری بازماندگان متوفی از حمایت‌های تامین اجتماعی وارش نیوز - سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌ اجتماعی جزئیات شرایط برخورداری بازماندگان از مستمری متوفی را تشریح کرد و گفت: ورود اطلاعات ناقص علت اصلی رد درخواست تعهدنامه غیرحضوری بازماندگان متوفی در سامانه سازمان است ولی در هر صورت علت رد درخواست ها به متقاضیان اعلام می‌شود.

به گزارش وارش نیوز به نقل از ایرنا/   بر اساس بند «و» ماده «۳» قانون تامین اجتماعی پرداخت مستمری بازماندگان از تعهدات بلندمدت این سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که با فوت بیمه‌شده (مستمری‌بگیر) به بازماندگان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

همسر دائم بیمه‌شده و شوهر بیمه‌شده زن متوفی از بازماندگان واجد شرایط دریافت این مستمری محسوب می‌شوند؛ مشروط بر اینکه نخست مرد تحت تکفل زن بوده و دوم سن او از شصت سال متجاوز (بیشتر) باشد؛ یا طبق نظر کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی از کارافتاده بوده و از سازمان مستمری دریافت نکند.

فرزند اناث متوفی نیز در صورتی که فاقد شغل و همسر باشد، می‌توانند از این مستمری استفاده کنند. فرزند ذکور به موجب مفاد بند (۲) ماده ۸۱ قانون تامین اجتماعی در صورتی که کمتر از ۱۸ سال تمام بوده یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته و یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تأمین اجتماعی قادر به کار شناخته نشود، استحقاق دریافت مستمری را خواهد داشت.

حداکثر سن فرزند ذکور تا بیست سالگی (حداکثر ۱۹ سال تمام) تغییر کرده و پس از آن در صورت اشتغال به تحصیل در مقاطع دانشگاهی تعیین می‌شود و یا اینکه باید معلول و در حقیقت ازکارافتاده نیازمند شناخته شود.

سازمان تأمین‌اجتماعی اطلاعات ازدواج و طلاق مستمری‌بگیران را از سازمان ثبت احوال کشور دریافت می‌کند؛ ارتباط بین سامانه این سازمان و اطلاعات ثبت احوال کشور به سبب شرایط و مقررات این سازمان (ثبت احوال) برخط (آنلاین) نیست و گزارش‌های مربوطه به‌صورت ماهانه دریافت می‌شود.

بر این اساس شعب تأمین‌اجتماعی به‌صورت منظم و ماهانه، لیست فرزندان اناث بازمانده را به‌منظور پرداخت مستمری و از حیث استمرار شرایط دریافت، بررسی و کنترل می‌کنند. از سال گذشته به این گروه از مستمری‌بگیران در موعد مقرر جهت تکمیل مجدد فرم تعهدنامه، پیامکی از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی ارسال شده و از این گروه خواسته می‌شود که برای تکمیل تعهدنامه به سامانه خدمات غیرحضوری مراجعه کنند.

از سال ۱۳۹۴ که سازمان ثبت احوال، وقایع مربوط به حیات و مرگ را به صورت برخط در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار داده است، نیازی به مراجعه همسر بازمانده به واحدهای اجرایی این سازمان برای اطمینان از پایداری شرایط استمرار پرداخت مستمری نیست.

دختران بازمانده هم با لحاظ شرایط مقرر در قانون تأمین‌اجتماعی از مستمری تأمین‌اجتماعی برخوردار شده و به‌منظور استمرار پرداخت مستمری، سالیانه باید فرم تعهدنامه فرزندان اناث را در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌ اجتماعی تکمیل کنند.

همچنین باتوجه به بند یک ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده که «ازدواج را مانع از دریافت مستمری همسران بازمانده نمی‌داند» ازدواج همسران بیمه‌شدگان یا مستمری‌بگیران متوفی نیز مانع از دریافت این مستمری نخواهد شد.

«مجتبی طهماسبی آشتیانی» سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌ اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در رابطه با جزئیات دریافت تعهدنامه غیرحضوری فرزندان اناث بازماندگان اظهار داشت: این خدمت برای بیمه‌شدگان متوفی که «شماره تأمین اجتماعی داشته باشند» تعبیه شده است و عدم امکان بهره‌مندی از این فرصت ناشی از عدم ثبت فوت در سازمان ثبت احوال کشور یا عدم تخصیص شماره تأمین اجتماعی "ssn" به مرحوم است.

جزئیات شرایط برخورداری بازماندگان متوفی از حمایت‌های تامین اجتماعی

وی تصریح کرد: پس از تکمیل مشخصات اعم از آدرس، دانلود مشخصات و مشاهده فرم مربوطه قسمتی با عنوان «مراتب را مطالعه کردم و مورد تایید است» به صفحه اضافه می‌شود که متقاضی باید بر روی این قسمت کلیک کرده و تیک تایید را نیز قید کند.

طهماسبی آشتیانی افزود: با این اقدام سیستم پیغام می‌دهد که تعهدنامه با موفقیت ثبت شد و درخواست نیز در قسمت «درخواست‌های من» قابل مشاهده است. همچنین یک پیامک به تلفن همراه فرد نیز ارسال می‌شود که مخاطب تعهدنامه را تکمیل کرده است.

ضرورت استفاده از اطلاعات معتبر در نام‌نویسی متمرکز سازمان تامین اجتماعی

وی تاکید کرد: برای بهره‌مندی از خدمات مقرر همچنین فرزندان اناث باید از اطلاعات معتبر در نام‌نویسی متمرکز سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند. به عبارت دیگر، در صورتی که سیستم سازمان قابلیت شناسایی اطلاعات را نداشته باشد؛ پیغامی با عنوان «اطلاعات فرم کامل نیست» نمایش می‌دهد که حاکی از عدم وجود نامنویسی متمرکز فرزند اناث به عنوان فرد تبعی مرحوم بوده و باید به متقاضی هم اعلام شود که ابتدا جزو افراد تبعی مرحوم قرار گرفته و سپس دارای نام‌نویسی متمرکز فعال باشند. در صورتی که سیستم تامین اجتماعی قابلیت شناسایی اطلاعات شخص را نداشته باشد؛ پیغامی با عنوان «اطلاعات فرم کامل نیست» نمایش می‌دهد که حاکی از عدم وجود نامنویسی متمرکز فرزند اناث به عنوان فرد تبعی مرحوم بوده و باید به متقاضی هم اعلام شود که ابتدا جزو افراد تبعی مرحوم قرار گرفته و سپس دارای نام‌نویسی متمرکز فعال باشند

طهماسبی آشتیانی ادامه داد: همچنین پروسه ثبت‌نام به دلیل عدم وجود نام‌نویسی متمرکز غیرحضوری برای افراد تبعی بازماندگان در همه واحدهای نام‌نویسی شعب این سازمان به صورت حضوری انجام می‌پذیرد.

سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌ اجتماعی اضافه کرد: وضعیت ارائه تعهدنامه غیرحضوری فرزند دختر در منوی تأمین اجتماعی من/ درخواست‌های من ثبت است.

طهماسبی آشتیانی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی تشخیص شمار تعهدات ارائه داده شده توسط متقاضیان گفت: پاسخ شعبه به تعهدنامه غیرحضوری و تعداد درخواست‌ها نیز در این بخش (منوی تأمین اجتماعی من/ درخواست‌های من) برای متقاضی قابل مشاهده خواهد بود.

 

وی درباره نحوه اطلاع‌رسانی مراتب ارائه درخواست تعهدنامه نیز اظهار داشت: در ارائه اولیه فرم غیرحضوری تعهدنامه فرزند اناث پیامکی با عنوان دریافت تعهدنامه و کد پیگیری مربوطه به تلفن همراه متقاضی ارسال می‌شود.

طهماسبی آشتیانی در رابطه با علل رد درخواست متقاضیان هم یادآور شد: علل اصلی رد درخواست تعهدنامه غیرحضوری، ورود اطلاعات ناقص آدرس و تماس است و در هر صورت علت رد به متقاضی اعلام می‌شود.

وی افزود: در صورت رد درخواست توسط واحد اجرایی مربوطه متقاضی پس از گذشت ۴۸ ساعت می‌تواند مجددا فرم تعهدنامه را تکمیل کند. اکنون این فرم هر ۶ ماه یکبار باید تکمیل شود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر