امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۷/۱/۲۶ - ۰۹:۰۸ شناسه خبر : ۳۷۵
فرماندار بابل:
۱۴ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه فاقد پروانه در بابل وجود دارد فرماندار بابل گفت: ۱۴ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه فاقد پروانه در این شهرستان وجود دارد.

وارش نیوز:فرماندار بابل گفت: 14 هزار و 500 حلقه چاه فاقد پروانه در این شهرستان  وجود دارد.

قربانعلی ولی‌زاده بورا با بیان اینکه در سطح شهرستان بابل ۳۲ هزار و 261 حلقه چاه داریم، افزود: از این تعداد ۱۷ هزار و 761 حلقه چاه دارای پروانه و حدود 14 هزار و 500 حلقه چاه فاقد پروانه هستند.

وی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان بابل ۵۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد، خاطرنشان کرد: از این میزان حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری مستقیم زیر کشت برنج هستند.

ولی زاده با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی بارندگی‌ها و ذخیره آب در سد‌ها و آبندان‌ها در سال گذشته، افزود: مکاتبه‌ای با شرکت تخصصی منابع آب کشور مبنی بر تامین سوخت به چاه‌های فاقد پروانه داشتیم که با توجه به شرایط و عدم تامین سوخت قطعا مشکلاتی را در سطح شهرستان و حتی استان به وجود خواهد آمد.

وی در ادامه با بیان اینکه چاه‌های فاقد پروانه شهرستان عموما با عمق ۱۰ تا ۲۰ متر هستند، افزود: از نظر سازمان آب این چاه‌ها به چاهک یا چاه‌های حریمی معروف هستند و با توجه به مکاتبه‌ای که مدیرعامل شرکت مادر تخصصی منابع آب کشور داشتند، از سوی شهرستان و در دی ماه سال ۹۶ مکاتبه‌ای را خدمت استاندار داشتیم که حسب دستور استاندار، جلسات متعددی در سطح استان تشکیل شد.

فرماندار بابل همچنین خاطرنشان کرد: مکاتباتی هم از سوی استاندار با وزارت نیرو انجام شد که امیدواریم در فصل زراعی جدید بتوانیم با تعریف راهکار‌های مشخصی از سوی وزارت نیرو نسبت به تامین سوخت چاه‌های فاقد پروانه اقداماتی را داشته باشیم.

ولی‌زاده همچنین با تاکید بر اینکه  کشاورزان بابلی پیگیری‌های لازم را از طریق مراجع ذیربط برای اخذ پروانه داشته باشند، افزود: با توجه به وضعیت جوی کشور و کاهش ذخیره آب در سدها و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی لازم است که هم کشاورزان و هم امور آب در این زمینه همکاری متقابل را با هم داشته باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: نیاز است در دراز مدت جهت مدیریت صحیح مصرف آب اقداماتی را از طریق دستگاه‌های متولی به ویژه مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، منابع آب استان و شهرستان داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:از جمله اقداماتی که مصرف آب را می توان مدیریت کرد تجهیز کردن زمین‌های کشاورزی به آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره‌ای، کشت محصولات کم آب در واقع تغییر الگوی کشت، ترویج آموزش کشاورزان و ضرورت ممنوعیت کشت دوم در کل استان و همچنین لایه‌روبی آبندان‌ها جهت ذخیره آب، بازسازی و نوسازی سر دهنه‌هایی که عمدتا سنتی هستند، است.

ولی‌زاده بورا با اشاره به بحث مشترک بین حوزه آبریز شهرستان بابل و آمل، اظهار کرد: بخشی از اراضی در بخش لاله‌آباد و بخش دیگری از اراضی در بخش مرکزی بوده و همچنین در شهرستان‌های بابلسر و فریدون‌کنار نیز ۳۰ ساعت حق‌السهم از بند انحرافی هزار‌سنگر را داریم که بعضا در ایام کشت اختلافات جزئی بین میرآب‌های دو شهرستان وجود دارد؛خوشبختانه با ورود خوبی که مسئولین دو شهرستان داشتند امیدواریم در فصل زراعی جدید مشکل خاصی را نداشته باشیم.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر