امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۰:۵۱ شناسه خبر : ۸۳۲۲

مشارکت خوب مردم در طرح تابستانه کتاب/ یخ کتابفروشی‌ها آب شد! اردبیل- وارش نیوز/ طرح تابستانه کتاب با وجود برخی کاستی‌ها، علاقه‌مندان به کتابخوانی را به کتابفروشی‌ها کشیده و سبب رونق بخشی به این حوزه با اهمیت فرهنگی کشور شده است.

به گزارش وارش نیوز.  یکی از شاخصه‌های توسعه‌ای سازمان ملل در برنامه هزاره و در آرمان‌های توسعه‌ای کتاب بوده و می‌توان گفت موضوع مطالعه جزو شاخصه‌های توسعه جوامع است.

توسعه و ترویج کتابخوانی در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ (۱۳۶۰-۱۳۵۰) مورد توجه یونسکو قرار گرفت و اکنون از موضوع‌ها و دغدغه‌های بزرگ کشورهای در حال توسعه بوده پژوهش‌های یونسکو جایگاه مهم کتابخوانی و اهمیت آن را برای توسعه اقتصادی کشورها روشن ساخته است.

به منظور افزایش اهمیت به کتاب و کتابخوانی باید نسبت به تثبیت کردن عادت خواندن کتاب در تمامی افراد، طرز فکرها و اندیشه‌ها اقدام نمود تا با عمومی کردن شور، علاقه و هیجان در افراد، مطالعه کتاب در جامعه ادامه داشته باشد.

ولی متاسفانه فرهنگ مطالعه در تمامی گروه‌های جامعه همراه با رشد نبوده است و هنوز تعدادی از افراد از خواندن کتاب سرباز می‌زنند، به همین دلیل باید برای ارتقای فرهنگ مطالعه باید کوشش بسیاری کرد. 

در حال حاضر باید تلاش شود تا تمامی سدهایی که در ارتباط با کتاب و کتابخوانی به وجود آمده برداشته شود و با همت و پشتکار زیاد به منظور احیای کتابخوانی، قدم برداشته شود.

طرح تابستانه کتاب بسیاری از مردم را نسبت به خرید و مطالعه کتاب ترغیب کرده است که این موضوع با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور می‌تواند بسیار مهم بوده و فرصت بسیار مناسبی باشد تا دست‌اندرکاران فرهنگی نسبت به ترویج و توسعه حوزه کتاب و کتابخوانی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم

محمدپور معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: طرح‌های فصلی کتاب یکی از سیاست‌های تشویقی و ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی محسوب می‌شود.

وی به اهمیت بالای این طرح اشاره کرد و افزود: طرح‌های فصلی کتاب در راستای حمایت از اهالی فرهنگی و صاحبان مشاغل فرهنگی از قبیل نویسندگان، چاپخانه‌داران و کتابفروشی‌ها به شکل مستمر در هر فصل برگزار می‌شود و تاثیرات مطلوبی را نیز شاهد هستیم.

 

محمدپور اذعان کرد: طرح تابستانه کتاب از ۱۸ مردادماه شروع شده و تا ۳۰ همین ماه ادامه خواهد داشت که با توجه به شرایط کرونایی این طرح با شعار کتاب خوانیم و ایمن بمانیم در حال برگزاری است و امیدواریم مردم با خرید کتاب و مطالعه آن در خانه بمانند.

تخفیف ۲۰ درصدی به خریداران کتاب در طرح تابستانه

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به تخفیفات طرح تابستانه اشاره کرد و یادآور شد: برای هر فرد خریدار کتاب ۲۰ درصد تخفیف با سقف خرید ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و علاقمندان به کتاب می‌توانند کتاب‌های مورد علاقه خود را از کتابفروشی‌های معرفی شده در سطح استان تهیه کنند.

 

وی ضمن بیان این‌که کتاب‌های دانشگاهی و درسی شامل این طرح نمی‌شود، گفت: تنها بخشی از کتاب‌های دانشگاهی عمومی در راستای حمایت از دانشجویان در این طرح وجود دارد و بقیه کتاب های خارج درسی موجود در بازار شامل این طرح می‌شود.

جای خالی برخی از شهرستان‌های اردبیل در طرح تابستانه کتاب

یاسر محمدپور با اشاره به این‌که طرح تابستانه کتاب فقط در ۳ شهرستان اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر برگزار می‌شود، تصریح کرد: قبل از آغاز طرح به کلیه کتابفروشی‌های مجاز استان شرایط ثبت‌نام در طرح تابستانه کتاب را اعلام کردیم که از جمله این شرایط داشتن زیرساخت‌های کامپیوتری بود و همچنین کتابفروشی‌هایی می توانستند در این طرح ثبت‌نام کنند که حداقل ۶۰ درصد فضای کتابفروشی خود را به کتاب اختصاص داده باشند و در حقیقت فروشندگان لوازم‌التحریر مجاز به شرکت در این طرح نبودند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: برگزاری طرح‌های فصلی کتاب ضمن هویت‌بخشی به حوزه کتابخوانی، موجب بهبود اقتصاد فرهنگی شده و چرخه تولید کتاب را به راه می‌اندازد.

وی گفت: خوشبختانه هر ۱۳ کتابفروشی مشارکت‌کننده در طرح تابستانه کتاب، در صفحات مجازی فعال هستند و مردم عزیز در شرایط کرونایی می‌توانند بدون مراجعه به کتابفروشی، کتاب مورد علاقه خود را از طریق صفحه مجازی تهیه کنند.

یخ کتابفروشی‌ها آب شد!

حجت اعلایی، مدیر نمایشگاه دایمی کتاب شریعی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار کرد: طرح تابستانه کتاب باعث شده است تا مردم حضور چشمگیری در کتابفروشی‌ها داشته باشند و این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و در واقع یخ کتابفروشی‌ها آب شده است.

وی افزود: در این طرح برای هر کتابفروشی ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که از نظر من این مبلغ بسیار پایین است و خریداران را اقناع نمی‌کند.

اعلایی تصریح کرد: در حال حاضر سهمیه تخفیف ۵ میلیون تومانی کتابفروشی دکتر شریعتی به پایان رسیده اما با توجه بالا بودن میزان تقاضا همچنان اقدام به ارائه تخفیف ۲۰ درصدی کرده‌ایم.

سقف خرید ۱۵۰ هزار تومانی در طرح تابستانه کافی نیست

وی به تخفیف مصوب طرح تابستانه کتاب اشاره کرد و گفت: هر فرد می‌تواند با ارایه کد ملی خود فقط تا سقف ۱۵۰ هزار تومان خرید کند و این میزان خرید شامل ۳۰ هزار تومان تخفیف است که بالا بودن قیمت کتاب سبب شده هر فرد یک یا حداکثر دو کتاب خریداری کند.

مدیر نمایشگاه دایمی کتاب شریعی اذعان کرد: امیدواریم در طرح‌های آینده ضمن افزایش تخفیف، میزان سقف خرید نیز افزایش یابد تا شاهد حضور پررنگ‌تر مردم در کتابفروشی‌ها باشیم.

 اهمیت  کتاب و مطالعه آن از جمله مسائل فرهنگی کشور است که بخش‌های دولتی در قبال آن مسئولیت دارند و باید با قدرت و دانایی زیاد بر مسائل فرهنگی اشرافیت داشته و آن را حل نمایند.

همچنین مسؤولین دولتی باید از افراد متفکر و اهل قلم بخواهند تا در این مورد، مطالعه و پژوهش انجام دهند و نتایج پژوهش‌شان را در دسترس عموم قرار دهند تا سبب فرهنگ‌سازی در جامعه شود. همچنین برگزاری طرح‌ها و نمایشگاه‌های همواره تخفیف کتاب در کشور ما مطلوب ارزیابی می‌شود و باید شاهد افزایش کمیت و کیفیت این طرح‌ها باشیم.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر