امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۵/۲۶ - ۰۹:۳۲ شناسه خبر : ۸۳۸۵

چالش مهاجرت از روستا به شهر وارش نیوز/ مهاجرت علاوه بر مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که دارد مستلزم تغییراتی خاص است که مطابقت و سازگاری با آن‌ها اغلب مشکلاتی را برای فرد و جامعه ایجاد می‌کند...

به گزارش وارش نیوز/  به عبارتی علاوه بر اینکه مهاجرت در برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مشکلاتی را ایجاد می‌کند، مثل مهاجرت روستاییان به شهرها که خالی شدن روستاها از سکنه، کاهش کشاورزی، افزایش مشاغل کاذب و ... را به دنبال دارد موجب می‌شود تا فرد برای سازگاری با تغییرات حاصل فشار زیادی را متحمل شود. شوک فرهنگی یکی از عوارض حاصل از مهاجرت است که با اضطراب و افسردگی، احساس جدا شدن و مسخ واقعیت و مسخ شخصیت مشخص است.
تحقیقات نشان می‌دهد شیوع مشکلات روحی و روانی بین مهاجرین بخصوص در بین مهاجرینی که شرایط مقصد بسیار متفاوت از شرایط مبدأ یا محل سکونت قبلی آن‌ها بوده است شیوع بیشتری دارد. رایج‌ترین اختلال علائم پارانوئید یا سوءظن است که به‌احتمال‌قوی به دلیل تفاوت‌های آنان ازنظر زبان، عادات و آداب‌ورسوم، چهره، نوع لباس و ... است. در محیط شهری پیروی از خانوار 52 درصد از علت مهاجرت را به خود اختصاص داده است، 10 درصد در پی جست‌وجوی کار بهتر، 8/7 در جست‌وجوی کار بهتر هستند.
در محیط روستایی پیروی از خانوار علت 40 درصد از مهاجرت کنندگان از روستا را به خود اختصاص داده است. حدود 17 درصد از مهاجرت کنندگان از به علت خدمت وظیفه از این مناطق مهاجرت کرده‌اند. جست‌وجوی کار سومین عامل مهاجرت از روستا بوده است.
بیشترین علت مهاجرت به ترتیب مربوط به پیروی از خانوار (۵۲.۸ درصد) جستجوی کار (۱۰.۰ درصد) و جستجوی کار بهتر (۶.۵ درصد) بوده است.
همچنین در نقاط شهری نیز بیشترین علت مهاجرت به ترتیب مربوط به «پیروی از خانوار» (۵۳.۹ درصد) «جستجوی کار» (۱۰.۱ درصد) و «جستجوی کار بهتر» (۶.۴ درصد) است.
در نقاط روستایی نیز بیشترین علت مهاجرت به ترتیب مربوط به «پیروی از خانوار» (۴۷.۸ درصد) «پایان خدمت وظیفه»(۱۳.۵ درصد) و «جستجوی کار»(۹.۱ درصد) بوده است.
از بین جمعیت مهاجر سال ۹۷، تعداد ۳۰۲۸۱۷ نفر (۴۲.۶ درصد) ازنظر اقتصادی فعال می‌باشند که از این تعداد ۲۳۴۰۶۴ نفر شاغل (۷۷.۳ درصد) و ۶۸۷۵۳ نفر بیکار (۲۲.۷ درصد) می‌باشند.
به دلیل ضعف مبنایی در اقتصاد روستایی، فرار مغزهای متفکر از روستا و آبادی‌ها، افزایش سطح تکنولوژی در شهرها و افزایش مراکز اندیشه ورزی مانند دانشگاه‌ها موجب شد که بار توسعه در حوزه شهرها متمرکز شود و روستاها به مرور با کاهش جمعیت مواجه شوند.


پرویز شعبانی – کارشناس امور اجتماعی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر