امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۹
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۷/۹ - ۱۴:۴۶ شناسه خبر : ۹۱۷۱

پیامدهای اجتماعی شیوع بیماری کرونا وارش نیوز/ در مورد بیماری کرونا هیچ تصور مشخصی از این بیماری وجود ندارد...


در مورد بیماری کرونا هیچ تصور مشخصی از این بیماری وجود ندارد به عنوان مثال اگر به جای این بیماری، بیماری های واگیردار دیگری نظیر طاعون، وبا، سیل و … فراگیر می شد، پذیرش و باور پذیری آن به دلیل تجربه تاریخی آن در بین مردم بیشتر بود.

لذا در مواجه با این بیماری ناشناخته که مبداً آن یك کشور خارجی است باور پذیری، پذیرش و جدی گرفتن آن در بین مردم بسیار دشوار است.

هر چند که به تدریج و با جدی شدن نشانه ها و فوت اطرافیان، عموم مردم آن را یك تهدید به شمار خواهند آورد و مراقبت های بهداشتی و درمانی را به عنوان یك مسئله مهم جدی خواهند گرفت. مردم در مواجه با بسییاری از حوادث و رویدادها چنین واکنشی را نشان می دهند. بی دلیل نیست که عمدتاً درمان را مقدم بر اقدامات پیشگیرانه می دانند.

تولید وحشت در جامعه

میزان فراگیری، ابتلا و مرگ سریع افراد باعث شده است که در نظر عامه مردم به جای ایجاد حس همدلی، درک بیمار و خانواده و سوگواری، وحشت زایدالوصفی در بین مردم به وجود آید که نتیجه آن غلبه احساسات بر منطق و عدم مواجه منطقی با این بیماری است. سایه وحشت بیماری کرونا که ناشی از مرگ دردناک آن است در حال خودنمایی است و تبدیل به اولین موضوع گفت و گوهای روزمره در بین مردم گردیده است.

کاهش روابط بین فردی، خانوادگی و اجتماعی

با توجه به سرایت سریع این بیماری توصیه های بهداشتی بر حضور در خانه و قرنطینه خانگی و شهری استوار است. چنین روندی باعث گردیده که میزان ارتباطات مردم بسیار اندک شده و عموماً از حضور در جمع خودداری نمایند. مهمانی های خانوادگی کاهش یافته و میزان حضور افراد نزد یكدیگر نیز به میزان قابل توجهی کم شود. روند رو به رشد این بیماری باعث شده است که بسیار از دورهمی ها نیز از جریان روابط خویشاوندی حذف شود و لذا مردم فرصت دیدار با هم را از دست بدهند.

درد و رنج بیماران مبتلا به کرونا و خانواده های آن ها

درد و رنجی که بیماران مبتلا به کرونا و خانواده های آن ها تحمل می کنند بسیار شدید و غیر قابل تحمل است. این بیماران با یك بیماری پیش رونده دست و پنجه نرم می کنند و در تصور بسیاری از آنها ابتلای به این بیماری برابر با مرگ در نظر گرفته می شود. چنین تصوری تحمل و درد و رنج آن را بسیار دشوار می سازد و لحظات بسیار دشواری را در غریبانه ترین دوره عصر حاضر سپری می کنند. درد و رنج این بیماران و خانواده های آنها مضاعف است.

انزوای بیماران و خانواده های آن ها

در انزوای بیماران و خانواده های آن ها شاهد نوعی طرد شدگی و برچسب زدگی به این بیماران و خانواده های آنها هستیم . چنین مشكلی در بین خانواده های بیمارانی که فوت کرده اند مضاعف تر است و بسیاری از مراودات و تعاملات آنها با همسایه ها و اطرافیان تعطیل می شود. در چنین شرایطی این افراد مفهوم جدایی از زمان و مردم را به دردناک ترین شكل ممكن تجربه می نمایند. در حالیكه در چنین مجازاتی فاقد هر گونه تقصیر اند اما باید تاوان بی گناهی خود را از طرف جامعه بپردازند. انزوای این بیماران و خانواده هایشان ممكن است که ماهها و حتی سال ها به طول بیانجامد و در نتیجه به ایجاد فشارهای روانی زیادی منجر گردد.

اختلال در روابط اجتماعی

این بیماری باعث می شود که به میزان کمتری نسبت به هم ابراز احساسات نمائیم. فاصله ای که این بیماری در بین مردم ایجاد نموده است در نهایت منجر به جدایی و اختلال در روابط می شود.

ابهام و سرگردانی مردم در خصوص زمان این بیماری

ابهام و سرگردانی مردم در خصوص زمان این بیماری باعث نوعی عصانیت ، سردرگمی و ناامیدی نسبت به آینده شده است. برای بسیاری از مردم مشخص نیست که این بیماری تا کی ادامه خواهد داشت، لذا در خصوص آینده هیچ تصوری وجود ندارد.

سلب آزادی انسان ها

آزادی مفهوم مقدسی است و تا قبل از این بیماری، کمتر شخصی نسیت به وجود آزادی های پیرامون اش تصور مشخصی داشت، اما با گسترش آن خود را در زندانی اسیر نمود که ناخواسته بوده است. بسیاری از حقوق و آزادی های او برای داشتن و رفتن به مراکز تفریح، خرید و حتی تامین نیازهای اولیه و اساسی از بین رفته است.

ایجاد همدلی و هم حسی در برابر این بیماری

یکی از پیامد اجتماعی بیماری کرونا به ایجاد همدلی و هم حسی در برابر این بیماری و توجه به قشرهای آسیب پذیر جامعه نظیر کارگران روزمزد، کاسب کاران، کودکان کار و خیابان، بیماران،زندانیان و اقشار آسیب پذیر جامعه بر می گردد.

روزمرگی

روند زندگی مردم در طول این بیماری شكل یكنواخت و کسالت باری به خود گرفته است. همه چیز انگار تكراری است. جذابیت روزهای حضور در خانه برای روزهای اول بود، اما به تدریج سایه روزمرگی سنگین شده و شكل کسالت بار به خود می گیرد. این موضوع می تواند منجر به مشكلات فردی، روانی و حتی اختلافات و خشونت های خانوادگی نیز شود.

تاثیر بر روابط عاطفی

اساسا دو عامل مشكلات اقتصادی و بیماری، روابط عاطفی زوجین را نسبت به هم کاهش داده و یا ذایل میکند. این بیماری تاثیر منفی بر روابط عاشقانه و ابراز عاطفه و روابط خصوصی آنها گذاشته است، لذا پر بیراهه نیست که بتوان از مرگ عشق در این دوره نیز سخن به میان آورد.

به حاشیه رفتن سایر مشکلات

بسیاری از دردها و مشكلات مردم به حاشیه کشانده شده و این بیماری را در کانون تمرکز و محور قرار داده است . این بدان معنا نیست که سایر مشكلات از بین رفته است بلكه فراموش گردیده و یا از مرکزیت خارج شده است. در واقع نوعی بار مضاعف را بر مردم تحمیل نموده و درد و رنج های آن را دو چندان می نماید.

تاثیر رسانه

ما در حال حاضر شاهد پیام های متنوع و متناقضی از طرف مسئولین و از طریق رسانه های اجتماعی هستیم . برخی از این رسانه ها اقدام به بزرگ نمایی ارقام مخصوصا تعداد فوتی ها می نمایند. هنگامی که فوت یك فرد مهم و معروف در رسانه ها منتشر می شود تاثیر آن بر ذهن مردم بیشتر از سایر افراد است. علاوه بر این تبلیغات تلویزیونی امید به رهایی را برجسته می سازد.

بارها مثال کشور چین را نشان داده است. با این وجود چنین رویكردی مردم را دچار نوعی بی خیالی و سهل گیری نسبت به این بیماری می نماید. در نظر بسیاری از مردم خطرات این بیماری دست کم در نظر گرفته می شود و لذا به رفتارهای بی پروا گونه خود ادامه خواهند داد.

جدایی بیمار از خانواده

دشواری این جدایی و ابهام در وضعیت بیماران طی روزهای حضور در بیمارستان باعث سوگ جانكاهی در خانواده های این بیماران می شود . آنها نمی دانند که آیا عضو بیمارشان به خانه بر می گردد و یا هیچ وقت او را نخواهند دید.

طبیعی شدن مفهوم مرگ در جامعه

هنگامی که از آمار مرگ و میر روزانه ... نفر در کشور سخن گفته می شود انگار اتفاق خاصی نیفتاده است و شاید بسیار در انتظار ارقام مرگ و میر بیشتری در روزهای آینده هستند . طبیعی شدن مرگ باعث می شود که همدلی در جامعه کاهش یافته و مسئولیت پذیری در مقابل یكدیگر نیز به حداقل ممكن کاهش یابد. طبیعی شدن مفهوم مرگ باعث خواهد شد که به تدریج در برابر هر حادثه ای که منجر به زیان به جامعه شود بی تفاوت شویم و ارزش جان انسان از بین برود.

امنیتی شدن جامعه

هنگامی که مبالغه و انتشار اخبار نادرست افزایش یابد و کلیت جامعه به خطر بیفتد، نیروهای نظامی و امنیتی حضور پر رنگی برای کنترل شرایط اجتماعی خواهند داشت و لذا اختیار عمل روزانه مردم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

زوال شادی و نشاط از جامعه

یکی ازپیامد اجتماعی بیماری کرونا به زوال شادی و نشاط از جامعه بر می گردد.کافه ها، رستوان ها، ورزشگاه ها، سینما و سالن های نمایش تعطیل شده است و مردم امكان جمع شدن دور هم را ندارند، لذا ترس و نگرانی در کانون و محور مناسبت های مردم قرار گرفته است.

زوال ارزش های اخلاقی در جامعه

برخی از افراد خودخواهانه و به دنبال سود و نفع شخصی خود هستند . بسیاری از شرایط به وجود آمده برای فروش کالاهای خود و احتكار آن استفاده می کنند. در چنین شرایطی فرد گرایی رشد می یابند و برای بقای خویش بسیاری از ارزش های اخلاقی را فدای منافع شخصی خود می کنند.

مرگ و تدفین

با توجه به سرایت این بیماری، مفهوم تدفین و آداب و رسوم همراه با آن را نیز از بین برد، لذا شاهد تعریف جدیدی از مرگ در دوره مدرن هستیم که حتی می تواند پرسش ها و چالش های اساسی در مواجه با برخی از ادعاهای دینداران مطرح نماید. مراسم ترحیم نیز بر گزار نمی شود و لذا بسیاری از سنن و آداب مرگ و متعلقات تدفین نیز انجام نمی گیرد.

نا امیدی مردم

بسیاری از وضعیت موجود خسته شده اند. پرسنل درمانی نیز به مرور زمان دچار نوعی خستگی مضاعف گردیده و شرایط برای آنها نیز دشوار می گردد. مردم دچار نوعی درماندگی می گردند.

پیشگویی و مراجعه به دعا نویس و رمال

یکی از پیامدهای بیماری کرونا گرایش به اخبار منفی و نادرست،پیشگویی و مراجعه به دعا نویس و رمال بر میگردد. این افراد مدعی دیدن آینده هستند و لذا برخی از افراد برای اطلاع از آینده و زمان رهایی از بیماری به این منابع مراجعه می نمایند که می تواند پیامدهای جدی منفی نظیر افزایش شایعه در جامعه به دنبال داشته باشد.

تهیه و تنظیم: اداره برآورد و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر