امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۹
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۷/۱۹ - ۱۱:۵۷ شناسه خبر : ۹۲۸۶

چاقوکشی یا خشونت؛ پدیده و مسئله اجتماعی وارش نیوز/ پدیده چاقو کشی که نوعی خشونت در جامعه محسوب می شود، می تواند آسیب های جدی جسمی و روانی را به افراد و خسارت های بزرگی را به اموال وارد آورد.

مورد توجه اندیشمندان رشته های مختلف قرار گرفته است ،هر کدام از آنان این پدیده را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده اند و این موجب دسته بندی های گوناگون شده است.

تردیدی وجود ندارد که پدیده چاقو کشی که نوعی خشونت در جامعه محسوب می شود، می تواند آسیب های جدی جسمی و روانی را به افراد و خسارت های بزرگی را به اموال وارد آورد و هنگامی که اشاعه یابد می تواند آسیب های عمیقی را بر روابط اجتماعی وارد سازد.

اما باید این نکته را خاطر نشان کرد که توجه به مسئله خشونت بویژه خشونت های خیابانی و چاقوکشی اهمیت ویژه ای دارد، چرا که از یک طرف، تمامی افراد جامعه بخش اعظمی از اوقات روز خود را در خیابان ها می گذرانند و افرادی که در محیط بیرون یا خیابان تحت خشونت های کلامی و یا بدنی مانند چاقو کشی قرار گیرد یا اینکه آن را مشاهده کنند دچار احساس نا امنی می شوند.

در بحث چاقو کشی و اینکه چه عواملی باعث این نابسامانی به ویژه در بین جوانان دارد ریشه در بیکاری جوانان دارد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم آنها را عصبانی بار می آور دو در یک نزاعی که به راحتی و با آرامش خاطر می شد از آن گذشت منجر به یک فاجعه انسانی می شود.

بیکاری از مهمترین عوامل است که جوان را زود رنج و عصبی می کند جوان بیکار چون در جامعه صاحب منزلت اجتماعی برابر با افراد دیگر نیست فشار مضاعفی را تحمل می کند و وقتی کسی را هم کشت دیگر چیزی ندارد که از دست بدهد.

موضوع دیگر که در سالیان اخیر در بین جوانان شیوع پیدا کرده مصرف مشروبات الکلی و یا استفاده از مواد مخدر صنعتی است که بیشتر در جمع های دوستانه، دورهمی ها و مراسمات عروسی استفاده می کنندو درآن حالت مستی دست به کار مجرمانه چاقو کشی می زند و بعد از چند ساعتی می فهمد که چه جرم بزرگی را انجام داده است.

مورد دیگری که در این خصوص می توان به آن اشاره کرد، افزایش بازی های خشونت آمیز رایانه ای، فیلم ها و سریال های خشن حاوی کشت و کشتار در شبکه های ماهواره ای و تلفن های هوشمند از بستر های اصلی خیزش و تولد خشونت در نوجوانان و جوانان است.

تولید و پخش سریال هایی با مضمون زندگی تجملاتی باعث ایجاد احساس سرشکستگی در جامعه می شود که خود امری ذهنی و عینی در ایجاد نزاع است همچنین پخش فیلم ها و سریال های گوناگون ماهواره ای و داخلی که خشم و مبارزه طلبی را به وضوح نشان می دهد سبب می شود تا این امر به نوجوانان و کودکان القاء شود یا آن را امری عادی تلقی کنند.

 

براساس نظرات کارشناسان علت های شیوع این نوع جرم در جامعه ؛

 

الف: عواملی است که موجب ناکامی فرد در جامعه می شود و این ناکامی می تواند در حوزه تحصیل، اشتغال، درآمد و اقتصاد باشد.

ب: الگو گیری از رسانه های تصویری، ماهواره و شبکه های اجتماعی یکی دیگر از عوامل ایجاد خشونت(چاقو کشی) در بین افراد بالاخص در بین جوانان می باشد در این خصوص نهاد رسانه می تواند از طریق برجسته ساختن هنجارهای اجتماعی و تقویت احساسات مشترک میان شهروندان به ترمیم بپردازند و نوعی کنترل اجتماعی را بر عهده بگیرد.

ترویج فرهنگ ساده زیستی و تلاش در جهت نهادینه کردن ارزش های معنوی در جامعه از طریق فرهنگ سازی و آموزش از سوی نهاد های متولی امر فرهنگ سبب شکل گیری فرهنگ احترام متقابل در میان افراد جامعه در سایه درک تفاوت ها و رفتار مسالمت آمیز و در نتیجه منجر به کاهش میزان احساسات منفی و افزایش میزان همبستگی و تعلق خاطر افراد با یکدیگروتلاش در جهت رفع نابرابری و کسب موقعیت های مناسب در اجتماع، هرگاه افراد یک جامعه فرصت های برابری جهت دستیابی به موقعیت های اجتماعی داشته باشند،طبیعتا احساس نابرابری کمتر به آنها دست می دهد و میزان گرایش آنها به خشونت نیز کاهش یافت اینها از مواردی است که می توان به عنوان راهکارهای پیشگیری از چاقو کشی در سطح جامعه به آن اشاره کرد.

 

گرد آورنده : اداره برآورد اجتماعی و افکار سنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر