امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۱/۷/۱۸ - ۱۸:۱۱ شناسه خبر : ۱۳۳۹۷
در یک ماه گذشته:
تلفات طاعون نشخوارکنندگان در نوشهر و چالوس به ۲۸ راس رسید وارش نیوز - بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در زیستگاه های جانوری شهرستان های نوشهر و چالوس در یک ماه گذشته ۲۸ راس کل و بز وحشی را به گفته رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تلف کرد.

کوروس ربیعی افزود : اولین لاشه شناسایی شده این گونه حیات وحش در سی ام شهریور ماه در عرصه مرتفع طبیعی موسوم  به  دره  " سیاه مکلیز " چالوس پیدا شده است.

به گفته وی در زمان حاضر زیستگاه های جانوری شهرستان نوشهر معروف به "گلستانک" بخش ییلاقی و کوهستانی کجور هم آلوده به این ویروس شده است و امروز هم محیط بانان یک لاشه دیگر در دره سیاه مکلیز چالوس یافتند.  

 شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای نخستین بار ۱۷ مهرماه سال گذشته با مشاهده تعدادی لاشه از گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است، رسانه ای شد و در آن زمان مسوولان محیط زیست مازندران ورود این بیماری به استان را تایید و اعلام کردند که لاشه هفت راس کل و بز وحشی را در منطقه جنگلی « دلیر » شهرستان چالوس پیدا کردند.    

وی آمار تلفات سال گذشته این گونه های حیات وحش در نقاطی از زیستگا های جانوری از جمله "دلیر" ، " ناتر " بخش مرزن آباد چالوس ، دوهزار و سه هزار تنکابن ، وروشت  ، خشک دره ، هریجان و سیاه مکلیز چالوس را حدود ۲۵۰ راس کل و بز اعلام کرد.

 رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به آنکه ویروس طاعون طی هشت سال گذشته بسیاری از استان ها از جمله البرز ، تهران ، قزوین و تهران را فراگرفته و مورد تائید مسوولان و کارشناسان قرار گرفته است ، گفت : سال گذشته این ویروس به علت هم مرز بودن منطقه شکار ممنوعه شهرستان طالقان استان البرز با چالوس و تردد این گونه ها ، متاسفانه این ویروس وارد استان مازندران شد و تعداد زیادی از کل و بز را تلف کرد.

ربیعی افزود : برای مهار و جلوگیری از پیشروی این ویروس به دیگر نقاط زیستی جانوری غرب مازندران ، نشستی طی ماه های با مسوولان ادارات کل شبکه دامپزشکی مازندران ، منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران و حفاظت محیط زیست برگزار و تصمیم گرفته شد تا شبکه دامپزشکی طرح واکسیناسیون فراگیر طاعون نشخوار کنندگان کوچک را به سرانجام برساند ضمن آنکه از منابع طبیعی خواسته شد تا اندک دام های باقی مانده را از مراتع  یا به عبارتی چراگاه های مشترک میان دام ها و حیات وحش خارج کنند و از منابع آبی دور شوند.

وی اضافه کرد : علاوه بر آن برای تقویت نیروهای حفاظتی به منظور رصد و پایش کانون های آلوده و شناسایی لاشه ها اقداماتی صورت گرفت و از فردا قرار است تعدادی از محیط بانان از مرکز و یا دیگر نقاط مازندران با در اختیار گرفتن امکانات و تجهیزات مورد نیاز عازم شهرستان های درگیر با این ویروس شوند تا بتوانند کارهای ضدعفونی آبشخورهای مشترک میان دام و حیات وحش انجام دهند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تردد افراد کوهنورد ، گردشگر و طبیعت گران در کانون های آلوده عامل پیشروی و گسترش ویروس طاعون دانست و تاکید کرد : فرمانداران ، بخشداران ، مسوولان گردشگری و شوراهای اسلامی نقاط روستایی باید این موضوع را جدی بگیرند و آمد و شد این قشر از جامعه را در این نقاط آلوده رصد و کنترل کنند چرا که تردد آنان سبب آلودگی لباس های آنان می شود و می توانند این آلودگی را جابه جا کنند.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان "طاعون بزی" نیز شناخته می شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا می باشد که نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می گردد.

۳۰ هزار هکتار از منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی به همراه ۲ رودخانه حفاظت ‌شده سردآبرود به طول ۶۶ کیلومتر و چالوس به طول ۷۸ کیلومتر در شهرستان چالوس قرار دارد که زیستگاه مرال، پلنگ، خرس، شوکا، قرقاول و کل و بز است و گونه های گیاهان منحصر به ‌فرد دارد.

شهرستان نوشهر نیز با داشتن حدود ۲۲۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و برخورداری از گونه های حیات وحش نظیر مرال ، شوکا ، کل بز ، خرس قهوه ای ، پلنگ ، قرقاول ، کبک دریایی و معمولی در غرب مازندران واقع است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر