امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۳
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۲/۲۴ - ۱۰:۲۴ شناسه خبر : ۶۵۵۵

«نوپو» دوست داشتنی‌ترین نیروی پلیس وارش نیوز- نوپو با نام مخفف "نیروی ویژه پیروان ولایت" زبده‌ترین ماموران یگان ویژه هستند که ماموریت اصلی آن‌ها رهایی گروگان و عملیات ضدتروریستی و چک و خنثی‌سازی است این واحد جزء دوست ‌داشتنی‌ترین نیروهای پلیس است .

به گزارش وارش نیوز/ سردار حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی گفت: در داخل یگان ویژه واحدی های مختلفی برای ماموریت های خاص سازماندهی شده اند اما از بین این واحدها، نوپو از زبده ترین واحدهای یگان ویژه است که برای دو عملیات ضد تروریستی یا رهایی گروگان سازماندهی و تجهیز شده اند.

وی اضافه کرد: در سال ۹۵ که یک تیم داعش وارد کرمانشاه شد این واحد زبده، وارد عمل شد و هر سه نفر را به هلاکت رساند در حادثه مجلس شورای اسلامی نیز این واحد تقریبا بخشی از کار را به عهده گرفت چون مسئولیت آن با ما نبود.

سردار کرمی در مورد آخرین عملیات رهایی گروگان توسط نوپو، گفت: از سال ۹۴ حدود ۵۰ عملیات رهایی گروگان توسط این واحد انجام شد اما سیاسی و امنیتی نبوده بلکه به دلیل اختلافات مالی، خانوادگی، قاچاق و وموادمخدر بوده است که در هریک از این عملیات ها گروگانگیرها و افرادی که به گروگان گرفته شده بودند، آسیبی ندیدند. آخرین مورد رهایی گروگان در ایلام بود. (خلاصه در دوسطر بنوسید)
وی در مورد قابلیت هایی که ماموران نوپو باید داشته باشند، گفت: افرادی که تمایل دارند در این واحد خدمت کنند باید از مهارت بالایی برخوردار باشند و فیزیک بدنی قوی داشته باشند که در صورت نیاز درگیری تن به تن نیازی به سلاح نباشد و در عین حال قادر باشد روش های خاصی را که در فنون رزمی یاد گرفته اند در شرایط خاص بکار گیرند که این قابلیت نیازمند قدرت بدنی بالایی است.

سردارکرمی افزود: از نظر بکارگیری تجهیزات نیز باید در استفاده از انواع سلاح ها مهارت داشته باشد، نه تنها سلاح سازمانی بلکه باید نحوه استفاده از هر گونه سلاحی در صحنه عملیات به دست آورد، باید قادر باشند تا در صورت نیاز از آن مهارت استفاده کند چرا که یک زمانی ممکن است سلاح سازمانی به دلایلی در اختیار نیرو قرار نگیرد، بنابراین باید بتواند در صورت مواجه شدن با سلاح های دیگر بلافاصله از آن استفاده کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ماموران نوپو باید نحوه خنثی کردن مواد منفجره را بدانند براین اساس باید با سیستم های الکترونیکی آشنا باشدآنها باید از چنان مهارتی برخوردار باشند و در صحنه عملیات با هر وسیله و تجهیزاتی مواجه می شوند باید نجوه بکارگیری یا خنثی کردن آن را بلد باشند.

سردار کرمی اضافه کرد: یک مامور واحد نوپو باید در تیراندازی مهارت داشته باشد که چنانچه لازم بود هدف خود را دقیق  بزند، تیرش به خطا نرود و در عین حال از تیر زیادی نیز استفاده نکند.

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی گفت: به عنوان مثال دو برادر شرور که در خوانسار گلپایگان ۴ یا ۵ مامور نیروی انتظامی را شیهد کردند، سارقانی بودند که در فولاد شهر در خانه ای مخفی شده بودند. وقتی نیروهای نوپو وارد عمل شدند در همان ساعات اولیه نفر اول تسلیم شد و نفر دوم نارنجک داشت و شروه به تیراندازی کرد اما مامور نوپو تنها با یک تیر عملیات را به اتمام رساند.

وی توضیح داد: از نظر مهارت در تیراندازی باید به صورت چشمی، فاصله دور و نزدیک را بشناسد به همین دلیل در برخی از تمیرنات نوپو، دیده می شود که هدف تیر این افراد شی نیست بلکه یکی از همکاران را درکنار سیبل کاغذی نشانه می روند بدون اینکه آسیبی به همکار خود وارد کنند، این برای بالا بردن اعتماد به نفس است.

کرمی در مورد انتخاب نیروهای نوپو گفت: این نیروهابه طور مستقیم جذب نمی شوند بلکه به صورت نیروهایی که به سکل عمومی استخدام یگان ویژه می شوند و از بین آن ها زبده ترین ها گلچین می شوندو بعد جذب واحد نوپو شده و تحت آموزش های تخصصی قرار گرفته و به تدریج در طی انجام ماموریت ها تبحر لازم را به دست می آورند.

وی ادامه داد: کار یگان ویژه انجام ماموریت و آموزش است. در واقع ما یک واحد آموزشی هستیم و هر فردی در تخصص خود مشغول فعالیت، آموزش و رزمایش است تا به حدی از تبحر و مهارت برسند که به عنوان مثال بتوانند از توان نیروی خودی و تجهیزات در اختیار به درستی استفاده کند.

کرمی اضافه کرد: یکی از واحدهای مهم یگان های ویژه موتور سواران هستند، آنها قادر هستند در شهرهای بزرگ در هر شرایطی در حداقل زمان ممکن به محل ماموریت برسند، درواقع در حوادث آبان ماه و دی ماه موتورسواران بیشترین نقش را ایفا کردند، به همین ظرفیت واحدهای موتور سوار در یگان های ویژه تقویت شده است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر