امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۸/۲۲ - ۰۹:۱۲ شناسه خبر : ۱۱۹۷۲
استاد دانشگاه حوزه محیط زیست و عضو انجمن بین المللی جامعه شناسی محیط زیست
راهکار یک پژوهشگر محیط زیست در خصوص ساماندهی زباله معصومه اشتیاقی در گفت وگو با وارش، با بیان اینکه زباله یکی از مهم ترین مسائل استان مازندران است، اظهار کرد: در این استان به دلیل دپوی زباله در حوالی جنگل ، رودخانه و دریا آلودگی های زیادی به همراه داشته است وبا وجود فعالیت سازمانهای مردم نهاد ، عمق فاجعه خیلی بیشتر از اینها است.


نویسنده کتاب جامعه شناسی کنش زیست محیطی با اشاره به اینکه طرح تیام یا همان طرح تفکیک یکپارچه از مبدا توسط کمیته تخصصی پسماند استانداری در سال گذشته مطرح شد گفت: متاسفانه این طرح در کل استان اجرا نشد و تنها توسط سازمانهای مردم نهاد و به صورت فردی اجرا می شود.
عضو انجمن بین المللی جامعه شناسی محیط زیست تصریح کرد: در روستای داراب کلای ساری در حوزه تفکیک زباله اقدامات خوبی در حال انجام است و در محمود آباد و تنکابن نیز کارهایی در حوزه کمپوست زباله انجام شده است، اما همه اینها فردی است.
اشتیاقی با تاکید بر اینکه با توجه به گستردگی و جمعیت مازندران، این اقدامات باید به صورت عمده تر اجرایی شود، افزود: از بُعد اجتماعی و جامعه شناسی در استان مازندران به لحاظ گردشگر پذیر بودن و اقلیمی ، ظرفیت های زیادی وجود دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه برای جلب مشارکت مردم در طرح هایی همچون تفکیک زباله از مبدا نیاز به سه راه حل شناختی، اطلاع رسانی و اقناع سازی نیاز است، گفت:متاسفانه بسیاری از مردم اطلاعی ندارند که این زباله ها در آینده برای استان و کل کشورچه اتفاقی را رقم می زند و حتی جامعه تحصیل کرده ما نیز اطلاعات دقیقی ندارد بنابراین باید از طریق زبانی این اطلاعات داده شود و در این میان رسانه ها نقش مهمی در آگاه سازی مردم دارند.
این پژوهشگر و نویسنده کتاب جامعه شناسی کنش زیست محیطی،اطلاع رسانی دقیق به مردم برای تفکیک زباله از مبدا را بسیار مهم دانست و ادامه داد: در شهر و روستاهای مازندران که اغلب خانه ها حیاط دار هستند، ظرفیت زیادی را در این زمینه دارند.
اشتیاقی با بیان اینکه شاید آپارتمان ها این ظرفیت را به لحاظ محدودیت مکانی نداشته باشند، خاطر نشان کرد: در خانه های حیاط دار با قرار دادن دو تا سه سطل زباله می توان به راحتی زباله های تر و خشک را از هم جداگانه قرار داد و این امر با آگاه سازی میسر خواهد شد.
وی با تاکید بر امر آموزش در این زمینه، گفت: در این میان رسانه ها و همچنین ملاقات های عمومی و چهره به چهره می توانند تاثیر زیادی در آگاهی بخشی داشته باشند.
عضو انجمن بین المللی جامعه شناسی محیط زیست، از دهیاران و شورایاران در شهر و روستا به عنوان ظرفیت های مناسبی در این زمینه یاد کرد و یادآور شد: این افراد می توانند به سازمانهای مردم نهاد کمک کنند تا این طرح با سرعت بیشتری انجام شود.
اشتیاقی تاکید کرد: در صورتی که فرد در معرض اطلاعات درست قرار گیرد خواسته یا ناخواسته پذیرش عمومی بالا می رود و در نتیجه این موضوع را می پذیرد.
وی گفت: بیشترین تعداد ان جی او ها(NJO)  که در زمینه محیط زیست فعال هستند در استان مازندران است که اینها می توانند در آموزش و اقناع سازی نقش مهمی داشته باشند.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر