امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۶
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۸/۲۶ - ۰۷:۵۰ شناسه خبر : ۱۲۰۳۸

قیمت گذاری نارنگی های زودرس در دستان دلالان به گزارش وارش، براساس آماری که جهاد کشاورزی استان اعلام کرده، کشاورزان مازندرانی حدود ۱۱۰ هزار هکتار از باغات خود را به تولید نارنگی اختصاص دادند.

بر اساس آمار همین سازمان نیز، نخستین میوه زودرس پاییزه باغات مرکبات را نارنگی تشکیل می دهد و بیشترین تولید این میوه در قسمت های شرقی مازندران است.
عملکرد نارنگی استان در هر هکتار حدود 30 تن است و از جمله ویژگی‌های این میوه باید به برداشت زودرس آن اشاره کرد و نیز می توان به سرعت به بازار هدف رساند.
از آنجایی که این میوه زودرس پوست آن مناسب برای انبارداری است بنابراین بهترین محصول جهت صادرات به کشورهای همسایه همچون روسیه است.
با توجه به اینکه زمینه برای صادرات فراهم است اما باید به این نکته توجه کرد که قیمت گذاری برای صادرات در مقایسه با قیمت آن برای خود مصرف کنندگان استانی باید متفاوت باشد.
این روزها قیمت های نارنگی بسیار زیاد بود برای مصرف کنتدگان داخل استانی به طوری که امسال نارنگی های پیش رس با قیمت متوسط 20 هزار تومان به فروش رفت اما می توان با مدیریتی در بازار برای مصرف کنندگان داخل استانی قیمتی مناسب را اختصاص داد.
به منظور تنظیم درست بازار مرکبات باید واسطه ها را از بازار هدف حذف کرد چراکه واسطه ها بدون هیچ زحمتی تنظیم بازار را برهم خواهند زد.
کشاورزان باغدار باید مرکبات خود را برای اینکه مستقیم به بازار هدف برسد بازار هدف را شناسایی کنند و مستقیم به آن بازار منتقل کنند در این صورت خود مسئول مستقیم فروش خواهند شد و در این وسط دلالی نیست تا این فرد نیز با افزایش قیمت بر روی آن سودی برای خود کسب کند و در نتیجه مصرف کننده متضرر شود.
کشاورزان به منظور صادرات باید در نحوه برداشت و نیز در نگهداری و انبارداری آن دقت لازم را انجام دهند تا دچار آسیب جدی نشود و بازار پسندی میوه کاهش پیدا نکند.
جعبه هایی که میوه ها در آن قرار می‌گیرد حتما از پوشالهایی از کاه و کلش استفاده شود تا بتوان میوه ها را به مدت طولانی نگهداری کرد و برای صادرات نیز حتما میوه ها سورتینگ شود.
در هنگام برداشت مرکبات حتما از اندکی از ساقه بر روی انتهای میوه باقی بماند و سعی شود تا به میوه ها ضربه وارد نشود زیرا ضربه به پوست میوه آسیب وارد می‌کند و از بازار پسندی آن می‌کاهد.
مازندران با یک و نیم درصد از اراضی و دو نیم درصد از از اراضی کشاورزی کشور در طی سال حدود هفت میلیون تن از محصولات کشاورزی را تولید می‌کند که ده درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.
 "انشو "، "پیج" ، "کلمانتین "، "یافا" و "یونسی" از انواع نارنگی هایی دیررس باغ های مازندران هستند که برداشت آنها با گونه های مختلف پرتقال مانند " تامسون " از نیمه آبان شروع می شود.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر