امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
سرویس : سیاست زمان :   ۱۴۰۰/۸/۲۶ - ۰۹:۲۳ شناسه خبر : ۱۲۰۴۲
پرونده ویژه وارش/
احیای امر به معروف با اجرای گشت ارشاد مدیران امر به معروف و نهی از منکر امر واجبی است که نیاز به توجه اساسی دارد اما این امر تنها به رعایت حجاب منتهی نمی شود بلکه امروزه امر به معروف و نهی از منکر در عرصه های مدیریتی ، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مسئله واجب تری است که می توان با گشت ارشاد مدیران این امر را احیا کرد.

امر به ‌معروف و نهی از منکر، از واجباتی هستند که این روزها، به دست فراموشی سپرده شده اند و این امر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. اصل امر به ‌معروف و نهی از منکر بر همه ی مسلمین واجب بوده و از فروعات دین مقدس اسلام به حساب می‌آیند؛ مانند نماز و روزه و سایر واجبات، که نیاز به توجه اساسی دارند.

در واقع این واجبات الهی، نوعی نظارت هستند که خداوند برای جلوگیری از انحراف جامعه و افراد، به آنان امر کرده است. متأسفانه هرگاه اسم امر به ‌معروف و نهی از منکر به زبان می‌آید، اکثر افراد به یاد گشت ارشاد برای بدحجابی می‌افتند، این در حالی است که این فریضه الهی، مصادیق فراوانی دارد و محدود به حجاب نمی‌شود. از مصادیق آن، ‌که این روزها رنگ باخته‌اند، می‌توان به امر به ‌معروف و نهی از منکر در عرصه‌های سیاسی، عبادی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اشاره کرد.
در آیات و روایات، به این مساله توجه خاص شده است، تا اینجا که در صورت عمل به آن، رستگاری، و در صورت ترک آن، حبس دعا، حاصل خواهد شد. طبق آیه 104 سوره آل عمران، سعادت بشری و نیکبختی جامعه ی اسلامی، در گرو امر به معروف و نهی از منکر است. همانطور که می فرماید" وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ و باید از میان شما، گروهی باشند که مردم را به نیکی فرا خوانند و آنان را به کار پسندیده وا دارند و از کار زشت و نکوهیده نهی کنند، اینانند که نیکبخت خواهند بود."
امر به معروف و نهی از منکر، در سطح گسترده ای قابل اجراست؛ به عبارتی نه تنها در سطح عمومی بلکه هر فردی در جامعه اسلامی، وظیفه دارد، مدیران و مسئولان جامعه دینی و اسلامی را، امر به معروف و نهی از منکر کند تا حکومت و دولت را به ریل اصلی خود، که احیای اسلام در جامعه است، بازگرداند؛ همانطور که هدف از انقلاب در کشور ما، احیای اسلام در جامعه بوده است و از همین رو، انقلاب اسلامی، نام گرفته است. در نهج البلاغه، در وصیت امیر مؤمنان به امام حسن و امام حسین (علیهم ‌السلام)، پس از ضربت ابن ملجم، آمده است که" امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید، وگرنه اشرار بر شما چیره می‌شوند، خدا را خواهید خواند اما دعایتان برآورده نمی‌گردد."
انجام اين دو فريضه، توسط آحاد مومنين نه تنها باعث هرج و مرج و آشوب طلبي نمي شود، بلکه باعث استحکام پايه ها و باورهاي اسلامي مي شود و در تربيت عمومي جامعه، بسيار تاثيرگذار است؛ همچنين عدم تاثير امر به معروف و نهي از منکر در مخاطب، نمي تواند بهانه و توجيهي براي ترک اين عمل باشد.
متاسفانه، امروز شاهد گسترش فساد، در مدیران و مسئولان هستیم که این موضوع دلیلی ندارد به جز فراموش شدن فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر، زیرا زمانی که مسئولان و مدیران، مردم را ناظر بر عملکرد خود ببینند و مردم نیز در خصوص مشکلات به وجود آمده، مطالبه گر باشند؛ فسادها و انحرافات، خود به خود کم می شود. از این رو نیاز به راه اندازی کمپین ‌هایی مانند " گشت ارشاد مدیران " می تواند از هر زمانی بیشتر حس می شود.
گشت ارشاد مدیران، از جمله وعده های داده شده، در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری بوده است که از ناحیه ی سید ابراهیم رئیسی، منتخب ریاست جمهوری، بر زبان جاری شد. امروز، ایشان در مقام رئیس جمهوری اسلامی، قرار دارند و آنچه در میان مردم مشهور است، صادق الوعده بودن ایشان است. یکی از راه های بازگشت اعتماد، به بدنه ی جامعه، گشت ارشاد مدیران است؛ زیرا در این سالها، به اندازه ی کافی، خیانت دیده اند و اعتماد به مسئولین و مدیران را از دست داده اند. ملت و امت اسلامی ایران، همچنان منتظر محاکمه ی کسانی هستند که بیت المال را از بین برده و وضع زندگی آنان را به نابسامانی، کشانده اند.
امید است با راه اندازی هرچه زودتر گشت ارشاد مدیران، امید به مردم جامعه بازگردد و جامعه ی اسلامی با احیای موازین اسلامی، از جمله امر به معروف و نهی از منکر، به تمدن نوین اسلامی دست یابند.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر