امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۹/۲ - ۰۸:۱۹ شناسه خبر : ۱۲۱۰۶
پرونده ویژه وارش/ قسمت دوم؛
لزوم بررسی تاب‌آوری مازندران در برابر سیلاب معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران برلزوم بررسی تاب‌آوری این استان در برابر سیلاب تاکید کرد.

مهدی رمضان زاده لسبوئی در گفت وگو با وارش، با بیان اینکه در استان مازندران به لحاظ مدیریتی نقشه های خطر سراسری تهیه نشده است، اظهار کرد: باید با استفاده از تصاویر ماهواره ای چهنه های خطر از تمامی رودخانه ها در استان مازندران استخراج شود.
وی افزود: براین اساس تعداد افرادی که در این پهنه خطر زندگی می کنند، تعداد واحدهای مسکونی و زمین های کشاورزی مورد محاسبه قرار می گیرد و همه اینها ضرب در یک عددی حالا یا به تومان، دلار یا یورو می شود و اگر سیلاب با این دبی و دوران بازگشت اتفاق بیفتد میزان آسیب مشخص می شود.
عضو هیئت علمی جهانگردی و معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران با بیان اینکه با این محاسبات نقاطی که در معرض خطر هستند مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرند، تصریح کرد: اینها شیوه های مدیریتی است که مورد استفاده قرار می گیرد و جای خالی آن احساس می شود.
رمضان زاده به اصول 10 گانه تاب آوری سکونت گاههای در معرض خطرسیلاب اشاره کرد و گفت: اجرای قانون تغییر کاربری، میزان وارد شدن به شیوه های آموزشی، میزان تجهیز اماکن عمومی همانند مدارس و مساجد برای تغییر کاربری در مواقع خطرو تبدیل به بیمارستان ، بررسی نحوه قرارگیری این اماکن عمومی در جای خطر، دوری و نزدیکی به بیمارستانها و بزرگراهها ، باند هلی کوپتر از جمله این اصول است که در دنیا مورد مطالعه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در نهایت این 10 اصل مدیریتی جمع بندی و گفته می شود این سکونت گاه در برابر خطر سیلاب این میزان تاب اوری دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بخشی از تاب آوری، روان شناسی است ، تاکید کرد: وقتی مدیر و دهیار روستایی از همه افراد آن روستا ترسوتر باشد چطور می تواند در موقع خطر این روستا را مدیریت کند.
رمضان زاده با اشاره به این مطلب که چه بخواهیم و چه نخواهیم پدیده سیلاب اتفاق می افتد، بیان کرد: نمی توان اینگونه سیلاب را به طور کامل از بین برد اما باید مدیریت کرد.
وی خاطر نشان کرد: در این بررسی میزان زمانی که طول می کشد یک روستا و یا شهردر معرض خطر این حادثه را طی کند و به حالت اولیه و شرایط نرمال زندگی  برگردد ، میزان تاب آوری گفته می شود.
عضو هیئت علمی جهانگردی و معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران با تاکید براینکه باید به سراغ روستاها و شهرهایی که از همه بیشتر در معرض خطر هستند رفت، یادآور شد:  امروزه در دنیا با اینکه سیلاب ها مرتب اتفاق می افتد اما دائما سکونت گاهها مورد ارزیابی و مدیریت قرار می گیرد تا اثرات مخرب کاهش یابد.
رمضان زاده با تاکید بر تهیه نقشه پهنه بندی خطر در استان مازندران، گفت: با این نقشه، کلاسهای اموزشی که برگزار می شود می تواند برای دوری از ساخت و ساز در نقاط خطر تاثیر زیادی داشته باشد.
وی افزود: بر اساس مطالعات در استان مازندران مشخص شده است میزان سیلاب مانند گذشته است اما به دلیل ایجاد سازه در نقاط پر خطر میزان تخریب نیز افزایش یافته است.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر