امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۹/۲ - ۱۰:۲۵ شناسه خبر : ۱۲۱۰۹
پرونده ویژه وارش/
سیلاب‌هایی که فراتر از بحرانند! تا وقتی صحبت از سیلاب به میان می‌آید، خرابی و گل و آبگرفتگی، اولین چیزهایی است که به ذهن‌ها متبادر می شود، موضوعی که بدون شک در اولویت نیز قرار دارد، اما داستان اینجاست، تا به امروز کسی به فکر افرادی نیفتاده مشاغلشان تحت تاثیر سیلاب قرار می گیرد.

سیلاب‌ها معمولا به چهار بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری و خدمات خسارت وارد می‌کنند و از آنجایی که در این واحدها افراد زیادی در حال کار و فعالیت هستند، هنگام وقوع سیلاب موجب برهم زدن تمام معادلات و از بین رفتن محصولات کشاورزی و نیز حتی به تاسیسات صنعتی نیز خسارت وارد شده و همچنین با تغییر بخش‌های طبیعی از جاذبه طبیعی آن کاسته و سبب خسارت به بخش گردشگری خواهد شد.

به عقیده متخصصان، معمولا سیلاب‌ها به بخش کشاورزی که افراد بیشتری در این بخش فعال هستند بیشترین خسارت را وارد می‌کند و موجب بیکاری تعداد زیادی از افراد جامعه می‌شود و با توجه به اتفاقات مربوط به خسارت سیل، بیکاری گسترده‌ای در تمام بخش‌های اقتصادی و بویژه بخش کشاورزی وارد می‌شود.

بر این اساس، کاهش درآمد واحدهای تولیدی، صنعتی، گردشگری از دیگر آثار سیل است که بیش از چندین هزار کارگر بر اثر سیل بیکار شده و نیز اگر سیلاب در فصل برداشت محصولات زراعی باشد بنابراین کارگران زیادی بیکارخواهند شد. سیلاب در بسیاری از موارد موجب مهاجرت از روستا به شهر می‌شود.

کارشناسان اعتقاد دارند، برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیلاب، لازم است اقدامات پیشگیری از رواناب اجرا شود و برای جلوگیری از سیلاب با لایروبی رودخانه‌ها و نیز با احداث سیل‌بندها و همچنین فعال کردن بخش آبخیزداری در بخش‌هایی که سیل‌خیز است می‌توان از وقوع سیلاب جلوگیری کرد.

گسترش پوشش گیاهی و احیای دوباره جنگل‌ها در بخش‌هایی که سیل‌خیر است کمک زیادی می‌کند تا آب در خاک نفوذ کرده و مانع از جاری شدن آن بر روی زمین شد.

باید بخش‌هایی که سیلاب ممکن است به آن واحدها خسارت بیشتر وارد کند را شناسایی و در جهت رفع مشکلات آن اقدامات پیشگیرانه انجام داد تا سبب خسارت و نیز بیکاری این بخش‌ها نشود.

محققان اعتقاد دارند، قبل از وقوع سیلاب و پرداخت خسارت اندکی بودجه برای جلوگیری از این خطرات تخصیص داده شود چرا که نقش اصلی در سیلاب را پیشگری از سیلاب بازی می‌کند که تا کنون حتی نقاط حادثه خیز نیز شناسایی هم نشده است تا از آن پیشگیری کرد.

به گزارش وارش، اگر بتوان پس از وقوع خسارت و بیکاری افراد به این قشر بیمه بیکاری و نیز تسهیلات بلاعوض پرداخت شود تا آنان بتوانند بار دیگر روی پای خودت ایستاده و از منابع موجود خود را بازسازی کنند در این حالت امید به زندگی نیز در جامعه رونق یافته و حتی از میزان آسیب‌های اجتماعی کاسته شود.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر