امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۹
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۹/۷ - ۱۳:۱۱ شناسه خبر : ۱۲۱۳۹

نهی دین ازخیانت مسلمان به مسلمان و سکوت در برابر ظالم امروز، ظلم به مردم جهان، در نقاط مختلف منطقه ای و فرامنطقه ای، رو به فزونی است. در هر دین و آئینی، برای دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم، توصیه هایی وجود دارد. در دین مبین اسلام نیز علاوه بر اینکه توصیه ی فراوانی وجود دارد، در سیره ی رسول خدا و اهل بیت و همچنین سیره ی علماء و شهداء این راه، قابل ملاحظه و مشاهده است. ملت فلسطین، از جمله ی مردم مظلوم جهان هستند که ابر قدرتهای مدعی حقوق بشر، در برابر آن سکوت کرده و دست یاری به ظالم اسرائیلی می دهند. متاسفانه کشورهای مسلمان منطقه نیز از باورهای مذهبی خود فاصله گرفته و کاسه لیس ابر قدرتها، در حمایت از ظالم در برابر مظلوم شده اند. از همین رو لازم است، مبانی اسلامی در این زمینه را، مورد بررسی قرار داده و خیانت برخی کشورهای مسلمان منطقه را، به اسلام و مسلمین، نمایان کنیم.

پیامبر گرامی اسلام، همواره دستگیری و کمک به مظلوم را توصیه کرده و اکثر اتفاقات، در طول زندگی ایشان، به خاطر حمایت از مظلوم بوده است. رسول خدا، قبل از نبوت و در دوران جوانی نیز همواره غمخوار و پناهگاه مظلومان بوده است. نبی مکرم اسلام، در اغلب پیمان نامه ها، دفاع از مظلوم را لحاظ کرده و همیشه، یاری مظلوم را مقدم داشته است؛ به گونه ای که در پیمان جوانمردان (حلف الفضول)، افراد شرکت کننده، از جمله حضرت رسول (ص)، سوگند یاد کردند، در یاری مظلوم و مقابله با ظالم، ید واحده باشند تا آن که ظالم، حق مظلوم را بپردازد و این پیمان، مادامی که دریا، ساحل خود را مرطوب کند (یعنی برای همیشه ی تاریخ)، استوار است.

اهل بیت عصمت و طهارت، همواره ادامه دهنده ی سیره ی پاک رسول خدا، بوده اند و یاری مظلوم و دفاع از ایشان در برابر ظالم را، ترویج می کرده اند. در همین راستا، امام علی (ع)، زندگی خود را وقف دفاع از مظلوم کرده است و برای گرفتن حق مظلوم، جان فشانی فراوانی در زندگی ایشان، قابل مشاهده است. از همین رو، امیرالمؤمنین علی (ع) می فرماید" الذلیل عندى عزیز حتى آخذ الحق له و القوى عندى ضعیف حتى آخذ الحق منه، رضینا عن الله قضاءه و سلمنا لله امره؛ ناتوان ستمدیده، در نظر من، عزیز است تا حقش را بگیرم و زورمند ستمگر، نزد من، حقیر و ضعیف است تا حق دیگران را از او بستانم. ما در برابر فرمان خدا راضى هستیم و در مقابل امر او تسلیم مى باشیم."

گفتنی است، برخی کشورهای منطقه ای، در برابر ظلم آشکار رژیم خودخوانده اسرائیل، سکوت کرده و حتی دست همکاری به آنان داده و حمایت می کنند. متاسفانه این کشورها، اغلب مسلمان اند و مردم مسلمان فلسطین را رها کرده و دست دوستی به ظالم می دهند. لازم است، علماء و مردم این کشورها، برای دفاع از مظلوم در برابر ظالم، به پا خیزند، و کسانی که توان دفاع و حمایت مستقیم ندارند، لااقل نارضایتی خود را اعلام نمایند، که کمترین کار است، به همین جهت، امام علی (ع) فرمودند" کسی که ظلم می کند و کسی که با او همکاری دارد و کسی که بدان رضایت دارد، «هرسه» شریک اند." عبارات فراوانی وجود دارد که نه تنها

حکام بلکه مردم و ملل مسلمان را، توصیه به دفاع از مظلوم می نماید حتی به وسیله ی عدم رضایت قلبی؛ چنانچه امام رضا (ع) فرموده اند" هر کس از کاری راضی باشد، مثل کسی است که آن را انجام داده، و اگر کسی در مشرق کشته شود و دیگری در مغرب از این قتل راضی باشد، نزد خدا با قاتل شریک خواهد بود."

دفاع از مظلوم، اختصاص به شیعه ندارد و در منابع اهل سنت نیز به وفور یافت می شود، چنانچه در صحیح بخاری، روایت شده است که" همه مسلمانان برادر یکدیگرند، به همدیگر ظلم نمی کنند و در مقابل دشمنان، یکدیگر را رها نمی کنند و به خود وا نمی گذارند." و همچنین مؤلف فتح الباری، در شرح حدیث نبوی، در دفاع از مظلوم می نویسد" کسی که قدرت بر نجات مظلوم دارد، بر او لازم است به هر طریق ممکن، ظلم را از او دفع کند و قصد او در دفاع، کشتن ظالم نیست بلکه مقصود، دفع ظالم است و در این صورت که دفاع می کند، خون ظالم هدر است و فرقی نمی کند که دفاع از خویش باشد یا از دیگری." بنابراین اساس اسلام، مقابله با ظالم است، و می طلبد، مسلمین جهان، در دفاع از مظلوم، یکدست و یکپارچه شوند.

جمهوری اسلامی ایران، پرچم دار حمایت از مردم مظلوم جهان، بالاخص فلسطین است. جمهوری اسلامی به رهبری حضرت امام و مقام معظم رهبری، پس از پیروزی انقلاب، در ابتدا کار با بستن سفارت اسرائیل، به مقابله با ظالم پرداخته و همچنین با گشودن سفارت فلسطین، حمایت خود را از مظلوم، اعلام کرده است. حمایت همه جانبه ی ایران، از فلسطین، توسط شهید حاج قاسم سلیمانی هدایت می شد تا اینکه ایشان در مسیر حمایت از مظلومین دنیا، جان خود را فدای راه درست اسلام و اهل بیت نمودند.

مردم شهید پرور مازندران، همواره یار مظلومان بوده و در این راستا، شهداء گرانقدر فراوانی دارد. از ابتدای پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی، 10400 شهید، نثار راه اسلام کرده است. در دهه ی اخیر نیز، با راهی کردن جوانان خوشنام خود، برای دفاع از حرم اهل بیت و مردم مظلوم مسلمان منطقه، در این راه، استوار باقی مانده است. امید است، مسیر پر فروغ اهل بیت و شهداء را ارج نهیم و برای دفاع از مظلومین عالم بالاخص فلسطین و یمن، در برابر ظالمین اسرائیلی و سعودی، به پا خیزیم.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر