امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۷
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۹/۱۱ - ۰۹:۰۷ شناسه خبر : ۱۲۱۷۵

رونق واحدهای تولیدی و افزایش اشتغال استان های شمال کشور با توجه به داشتن کوه، دریا، جنگل و نیز وجود سوخت‌های فسیلی از جمله نفت و گاز و زغال سنگ و حتی صنایع بزرگ و کوچک اما همچنان از بیکاری رنج می‌برند.

به گزارش وارش، این سه استان در شمال کشور گرچه یکی از صنایع مهم آنها صنعت گردشگری را با خود یدک می‌کشند اما باید توجه داشت که گردشگری را فقط نباید مورد توجه قرار داد چرا که مازندران و گیلان و گلستان صنایع و کارخانجات کوچک و بزرگی در شهرک های صنعتی دارد. که باید بیش از همه در راه‌اندازی و فعالسازی آن تلاش شود.

با توجه به توضیحات گفته شده حال چرا این سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان باید از بیکاری رنج ببرند؟
طبق آمار مرکز آمار ایران، مازندران در میان سه استان شمالی بیشترین نرخ بیکاری را دارد و پس از آن استان‌ گیلان با ۹ درصد و استان گلستان با ۱۰ درصد در مراحل بعدی بیکاری قرار دارند.‌
به طور کلی در سطح کشور میانگین نرخ بیکاری در بهار سال گذشته ۱.۱ درصد کاهش داشت. باید به این نکته توجه داشت که در سال‌های اخیر عامل اصلی افزایش نرخ بیکاری را به ویروس کرونا ربط داد اما نباید کم کاری مسئولان را در این زمینه نادیده گرفت.

طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵  حوزه جمعیت استان مازندران حدود سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر بود که ۵۳ درصد از این جمعیت در ۵۸ شهر و ۴۷ درصد دیگر نیز در حدود سه هزار روستا زندگی‌ می‎کنند و طبق آمار ۲۸ درصد از جمعیت فعال استان در بخش صنعت، ۱۹ درصد در بخش کشاورزی و حدود ۵۳ درصد نیز در حوزه خدماتی که مهمترین آن بخش گردشگری بوده، مشغول به کار بودند.اما به دلیل شیوع کرونا تاکنون بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال به حوزه کسب و کار این خطه شمال کشور خسارت وارد شد که حدود ۸۰۰ میلیارد ریالی از این خسارت ها به حوزه مالیات به عنوان منبع اصلی درآمدی مازندران بود این خسارت شایع‌تر خود را نشان داد.

اما استان گلستان در حوزه بیکاری در کل کشور رتبه ۱۳ را کسب کرد چراکه براساس نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ سال و بیشتر در گلستان ۹.۱ درصد که در مقایسه با نرخ ۹.۶ درصد کل کشور این میزان می‌شود.
در خصوص نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز استان گلستان دررتبه 11 است این در حالی است که از ۲۳.۷ درصد کل کشور میزان بیکاری در این گروه سنی در گلستان برابر ۲۲.۷ درصد است.

نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر در گلستان ۳۹ درصد و در کل کشور ۴۱.۳ درصد است و استان از نظر این شاخص در جایگاه ۲۳ کشور قرار دارد.

از جمیعت ۵۵۰ هزار و ۷۳۵ نفر فعال استان گلستان نیز، تعداد ۵۰۰ هزار و ۷۸۹ نفر شاغل و ۴۹ هزار و ۹۴۶ نفر بیکار هستند. مقایسه این اعداد با سال ۹۸ نشان می‌دهد از تعداد شاغلین، ۲۱ هزار و ۱۶۳ نفر کاسته و از تعداد بیکاران نیز ۱۴ و ۱۱۱ نفر کاسته شده است.

سهم اشتغال بخش‌های عمده اقتصادی استان گلستان به ترتیب بخش خدمات با ۴۲.۸ درصد، بخش صنعت با ۳۰.۱ درصد و بخش کشاورزی با ۲۷.۱ درصد است که این میزان در کل کشور در بخش خدمات ۴۹.۳ درصد، بخش صنعت ۳۳.۳ و بخش کشاورزی ۱۷.۴ درصد است.

در استان گیلان نیز نرخ بیکاری براساس اعلام رسمی دولت ۱۱.۴ در سال ۹۷ بوده که این میزان در سال گذشته به ۱۰.۳ رسید. براساس آمار نرخ مشارکت اقتصادی گیلان ۴۳.۵ درصد است.

استان‌های مازندران، گیلان و گلستان دارای ظرفیت‌های مختلفی در بخش کشاورزی و نیز گردشگری می‌باشند که در صورتی که بتوان ظرفیت این واحدهای تولیدی را رونق بخشید، این حوزه نقش مهمی  در افزایش اشتغال در این سه استان ایجاد خواهند کرد.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر