امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۱/۷/۲۳ - ۰۹:۱۱ شناسه خبر : ۱۳۴۱۷

مجازات دخالت در امور پزشکی، بازدارنده نیست/ مرگ به خاطر زیبایی وارش نیوز/ موارد مرگ و میر به دلیل مداخله در امور پزشکی تا حدودی نگران کننده شده و این در حالی است که جامعه پزشکی، میزان مجازات ها را بازدارنده نمی داند.

 
 انجام امور پزشکی و کار درمانی، نیاز به تحصیل و تخصص دارد. اینگونه نیست که بتوان با یک دوره چند هفته‌ای، خود را یک پزشک حاذق و جراح کاربلد جا زد. زیرا، اگر این طور بود، با حوادثی که در انجام جراحی‌های زیبایی توسط افراد غیر پزشک رخ می‌دهد، مواجه نمی‌شدیم.

متأسفانه برخی افراد به طمع درآمدهای هنگفت، حاضر شده‌اند جان بیماران را به خطر بیاندازند. شاهد این ادعا، مشکلاتی است که در حین دخالت افراد غیر پزشک در جراحی‌های زیبایی برای بیماران اتفاق می‌افتد.

بارها شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که دختر جوانی در حین عمل زیبایی، به کما رفته و در نهایت فوت شده است. در حالی که مجازات افرادی که در امور پزشکی دخالت می‌کنند، به گونه‌ای نیست که برای دیگران درس عبرت شود.

علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران،  یکی از مهم‌ترین عوامل دخالت افراد غیر متخصص در امور پزشکی را، عدم بازدارندگی مجازات‌ها دانست و گفت: سال‌ها است که می‌گوئیم مجازات دخالت در امور پزشکی، بازدارنده نیست.

وی با اشاره به حبس زدایی از مجازات دخالت در امور پزشکی، افزود: حداکثر ۵ میلیون تومان جزای نقدی، به شوخی شبیه است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: مجلس نتوانسته میزان مجازات و جرایم افرادی که در امور پزشکی و درمانی دخالت می‌کنند را تشدید کند و آنچه ما می‌بینیم، بازدارنده نیست.

سالاریان افزود: با این میزان جرایم و مجازات‌ها، همچنان شاهد مداخلات غیر مجاز در حرفه پزشکی هستیم.

وی گفت: بیشترین مداخلات در اعمال جراحی زیبایی اتفاق می‌افتد.

شهریار موسوی نژاد رئیس نظام پزشکی ملارد، با اشاره به اینکه دخالت افراد فاقد صلاحیت در پزشکی سابقه‌ای به بلندای تاریخ دارد، اظهار کرد: اگر نگاهی به قسم نامه‌های پزشکی به ویژه قسم نامه حکیم مجوسی اهوازی بیاندازیم، در آن به صراحت بحث آموزش پزشکی توسط افراد خاص مطرح شده و دخالت افراد آموزش ندیده را منع کرده است.

وی افزود: در حال حاضر نیز اگر دقت کنیم، تبلیغات پشت شیشه عطاری‌ها اعم از چاقی، لاغری، ترک اعتیاد و…، همه در زمینه درمان است در حالی که درمانگر اعتیاد ما در مرکز MMT حق نوشتن داروی درمان اعتیاد را ندارد.

رئیس نظام پزشکی ملارد تصریح کرد: با توجه به گردش مالی بسیار بالای حوزه زیبایی و اقبال عمومی، شاهد حضور پر رنگ افراد فاقد صلاحیت در این حوزه هستیم و اخیراً آنقدر جرأت پیدا کرده‌اند که حتی جراحی زیبایی نیز انجام می‌دهند.

موسوی نژاد با اظهار تأسف از عدم نظارت دقیق بر عملکرد افرادی که فاقد حداقل صلاحیت‌های لازم در این حوزه هستند، گفت: عدم انتشار احکام مربوط به این افراد در فضای عمومی و اطلاع رسانی به مردم از نتایج وحشتناک اقدامات آنها از جمله معضلاتی است که با آن دست به گریبان هستیم که هم عامل گستاخی بیشتر این افراد سودجو در انجام اقدامات غیرقانونی و هم مانع اطلاع مردم از عواقب کارهای آنان شده است.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که قوانین فعلی در برخورد با افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی و درمانی به هیچ عنوان بازدارنده نیست و از آن بدتر قوه قضائیه هم با مماشات و تسامح با آنان برخورد می‌کند.

محمدرضا دیدبان اردکانی رئیس نظام پزشکی شیراز با بیان اینکه نیازمند بازنگری قوانین و بازدارندگی آن در مقابله با افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی و درمانی هستیم، گفت: این افراد بی مهابا در تمام زمینه‌ها به تبلیغ کارهای خود می‌پردازند و کلاً سلامت جامعه را به خطر انداخته و از خلاء قانون و عدم رسیدگی قاطع مراجع ذی صلاح سوءاستفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه با این افراد برخوردهای قانونی انجام نشود، در آینده با گسترش این امر غلط توان مبارزه با متخلفان کمتر شده و با فریب بعضی از مراجعین ساده اندیش تهدید بزرگی برای سلامت جامعه خواهند بود.

دیدبان اردکانی گفت: مداخله در امور درمانی وظیفه قانونی افرادی است که به طور رسمی آموزش دیده و دارای مدارک قانونی و دانشگاهی هستند مانند جامعه پزشکی که در این موارد آموزش کامل دیده و از تبحر لازم برای امر درمان برخوردارند.

در همین حال، یدالله سهرابی عضو شورای عالی نظام پزشکی با گلایه از اینکه حذف مجازات حبس از قانون مداخله در امور پزشکی و تبدیل آن به ۵ میلیون جریمه نقدی به هیچ عنوان بازدارنده نیست، تاکید کرد: افراد فرصت طلب با مداخله در امور پزشکی در قالب دایر کردن کلینیک‌های بدون مجوز و زیرزمینی زیبایی یا در پوشش آرایشگاه‌های زنانه به صورت غیرمجاز و پنهانی مشتری جذب کرده و بدون حضور پزشک اقدام به انجام امور درمانی و زیبایی می‌کنند.

وی با اشاره به تبلیغات اغواء کننده در فضای مجازی ادامه داد: با توجه به اینکه سلامت مردم شوخی بردار نیست، حبس زدایی چاره کار نبوده و باید به طور جدی در خصوص مجازات‌های این حوزه بازنگری انجام شود تا از رشد قارچ گونه افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی و درمانی مردم جلوگیری شود.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی، گفت: متأسفانه افراد زیادی بدون صلاحیت و تخصص لازم در امور پزشکی و سلامت مردم ورود می‌کنند که در برخی موارد شاهد اتفاقات ناگواری هستیم.

وی با انتقاد از افزایش فعالیت افراد غیرمتخصص در حوزه جراحی زیبایی، افزود: متأسفانه شاهد افزایش ورود غیرمتخصص‌ها در زمینه جراحی زیبایی هستیم و بیشترین صدمات و آسیب‌ها به مردم از این همین حوزه نشأت می‌گیرد.

شهریاری ادامه داد: افراد شارلاتان تحت عناوین مختلف عوام فریبی می‌کنند و با سودجویی مبالغ کلانی به جیب می‌زنند، اما جرایمی که برای این افراد در قانون تعزیرات پیش بینی شده بازدارنده نیست و نیاز به بازنگری دارد.

وی افزود: از آنجایی که این موضوع مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است، مجلس نمی‌تواند ورود کند مگر اینکه مجمع اجازه ورود مجلس را بدهد. بنابراین می‌طلبد دولت با هماهنگی با مجمع، قوانین قدیمی را اصلاح کند تا جرایم به گونه‌ای پیش بینی شود که بازدارندگی داشته باشند و افراد جرأت نکنند با دخالت در امور پزشکی، با سلامت مردم بازی کنند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر