امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ - ۱۰:۳۷ شناسه خبر : ۱۳۹۴۰

نگاه ویژه دولت به توسعه مشاغل خانگی بانوان وارش نیوز - بانوان به عنوان سردمداران مشاغل خانگی به ویژه در بخش صنایع و هنرهای دستی هستند که اکنون نگاه ویژه دولت سیزدهم به موضوع توسعه مشاغل خانگی اهمیت این موضوع را دوچندان کرده است.

 امروزه مشاغل خانگی به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم و زودبازده در کشور محسوب می‌شوند و در کسب و کارهای خانگی برای فراهم شدن زمینه خوداشتغالی و ایجاد اشتغال و درآمد برای اقشار مختلف به ویژه بانوان این روزها توسعه بیشتری را شاهد هستیم.

قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل مزایای فراوانی برای شاغلان به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به حذف هزینه‌های اجاره یا خرید محلی برای فعالیت اقتصادی، ایجاد تعادل و توازن بین مسئولیت خانوادگی بانوان با فرصت‌های اشتغال، استفاده از تمام ظرفیت‌ها و نیروی کار از دیگر اعضای خانواده و استفاده مطلوب از فضای کسب و کار و فعالیت در کنار خانواده اشاره کرد.

 

طرحی برای ساماندهی مشاغل دولتی

دولت نیز در این سال‌ها با توجه به افزایش فرصت‌های شغلی در خانه و برای توسعه فعالیت‌هایی در عرصه مشاغل خانگی اقدامات موثری انجام داده است تا بانوان در این زمینه بتوانند فعالیت اقتصادی برای کسب درآمد و ایجاد اشتغال خود داشته باشند.

طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به عنوان یکی از طرح‌های اثربخش در دولت بوده است تا از این طریق ضمن توسعه این نوع مشاغل در راستای حمایت از این فعالیت‌ها هم اقداماتی انجام شود.

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل‌خانگی طرحی را با عنوان طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل‌خانگی پیاده کرده است که طبق آن متقاضیان مشاغل خانگی زودبازده می‌توانند متناسب با نوع فعالیت مورد نظر خود فرم‌های ثبت نام را پر کنند.

متقاضیان سپس می‌توانند با مراجعه به فهرست مشاغل خانگی زودبازده که دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل‌خانگی اعلام کرده است ثبت‌نام و پیگیری‌های لازم را برای برخورداری از مزایای این قانون که در دستورالعمل اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل‌خانگی آمده است انجام دهند.

۳۴۰ مشاغل خانگی زودبازده مورد حمایت دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی به طور کامل مشخص شده است که برخی از این مشاغل شامل صنایع دستی مانند ابریشم بافی، جاجیم بافی، پوشاک سنتی مانند البسه محلی، گیوه، عروسک، چوخه بافی، چاپ‌های سنتی، سفال، سرامیک و کاشی سنتی، هنرهای دستی، صنایع دستی فلزی مانند زیورآلات، صنایع دستی چرمی، صنایع دستی دریایی و آبگینه مانند تراش روی شیشه و معرق شیشه است.

با حمایت از مشاغل خانگی، می‌توان علاوه بر تأمین نیاز مالی خانواده‌ها، شغلی پاره وقت برای بانوانی که امکان حضور در خارج از منزل را ندارند، در کنار خانواده را فراهم کرد.

 

راه‌اندازی سامانه فروش محصولات مشاغل خانگی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی سامانه فروش محصولات مشاغل خانگی و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به این کسب‌وکارها هم‌زمان با صدور مجوز مشاغل خانگی را اجرایی کرده است.

همچنین برنامه اصلی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در سال ۱۴۰۲ تمرکز بر افزایش فروش و توسعه محصولات مشاغل خانوادگی است.

۷۰ درصد مخاطبان مشاغل خانگی بانوان هستند

در دولت مردمی سیزدهم شاهد رویکرد تحولی در تسهیل صدور مجوزهای مشاغل خانگی بوده‌ایم و بر این اساس مجوز بیش از ۹۵ درصد رسته‌های مشاغل خانگی به صورت آنی صادر می‌شود.

براساس اعلام این وزارتخانه، اکنون ۷۰ درصد مخاطب مشاغل خانگی جامعه زنان هستند و در دولت مردمی سیزدهم شاهد رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی هستیم.

احیای مشاغل خانوادگی و اقتصاد خانواده محور در اولویت است

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز درباره اهمیت دادن دولت به موضوع مشاغل خانوادگی به اولویت مهم برای احیای مشاغل خانوادگی و اقتصاد خانواده محور اشاره کرد و گفت: نقش زنان در احیای مشاغل خانگی و اقتصاد خانواده محور بسیار تاثیرگذار است.

وی اظهار داشت: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب زنان محور خانواده هستند و تجربه حضور زنان در بستر خانواده و اشتغال ثابت کرده زنان می‌توانند عهده‌دار هدایت‌گری فضای خانواده توام با مسئولیت‌های کار و اقتصاد باشند.

وی ادامه داد: در میان ملت حضور زنان صاحب فکر در حوزه اشتغال و اقتصاد در جامعه بسیار پررنگ است و اکنون بسیاری از بانوان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی فعالیتی چشمگیر دارند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت ایجاد و احیای مشاغل خانواده محور تصریح کرد: از ابتدای روی کارآمدن دولت سیزدهم مساله اشتغال و کارآفرینی در اولویت قرار گرفت.

 

وی یادآور شد: با توجه به حمایت دولت و پشتیبانی از حوزه اشتغال بانوان به ویژه در بخش مشاغل، امیدواریم با این پشتیبانی‌ها زمینه توسعه مشاغل خانگی زنان فراهم شود.

خزعلی بانوان روستایی را عهده‌دار اصلی مشاغل خرد خانگی و صنایع دستی دانست و گفت: زنان نقش محوری در شکل‌گیری و بقای خانواده دارند و اگر این نقش با تولید و اشتغال عجین شود نقطه قوت اقتصادهای خرد کشور خواهد بود.

با توجه به حمایت‌ها از زنان کارآفرین، در راستای توسعه کارآفرینی در حوزه‌های مختلف در بخش صنایع تبدیلی، قالیبافی و غیره اعتبارات لازم اختصاص داده می‌شود تا با توجه به ظرفیت و تقاضای بانوان و همچنین بازار موجود صنایع مختلف توسعه یابد.

وی تصریح کرد: بازار برخی از صنایع دستی اشباع شده و برای حمایت از کارآفرینان این حوزه‌ها ابتدا موارد مختلف سنجیده می‌شود و سپس از آنها حمایت خواهد شد.

خزعلی اضافه کرد: همچنین در راستای حمایت از زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و بی‌سرپرست برنامه‌های مختلفی برنامه‌ریزی شده که در سال آینده با جدیت پیگیری و اجرا می‌شود.

مشارکت اقتصادی ۱۳ درصدی بانوان در حوزه کسب و کار

اختصاص ۴۲ درصد طرح‌های اشتغال بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به بانوان کارآفرین

در حال حاضر زنان بیش از ۳۲ درصد از اعضای شرکت‌های فعال در اقتصاد و بازار کشور را تشکیل می‌دهند؛ با تاسیس ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان توسط زنان، فعالیت ۷۳۵ زن به عنوان مدیرعامل شرکت‌های دانش بنیان و ۲ هزار و ۳۹۰ زن به عنوان عضو هیات مدیره در این گروه شرکت‌ها را شاهد هستیم.

علاوه بر آن چهار هزار زن کارآفرین در کشور مدیریت ۲۰ درصد از مراکز کارآفرینی را به عهده دارند. به همین منظور ۴۲ درصد طرح‌های اشتغال بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به بانوان کارآفرین اختصاص داده شده است که طبق آمارهای موجود از مجموع ۲۰۳ هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور ایجاد شده در مناطق محروم و روستایی سراسر کشور ۴۲ درصد معادل بیش از ۸۵ هزار طرح به بانوان کارآفرین اختصاص پیدا کرده است.

براساس داده‌های آماری موجود اکنون میزان مشارکت اقتصادی بانوان به حدود ۱۳ درصد وضعیت کسب و کار کشور رسیده است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر