امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۶
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ - ۱۳:۳۷ شناسه خبر : ۱۳۹۷۰

توسعه ارتباطات مازندران با افزایش۲ برابری بستر فیبر نوری در دولت سیزدهم وارش نیوز- همسو با رویکرد توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف شکل گیری دولت هوشمند ،بستر فیبر نوری تا قبل از دولت سیزدهم طی ۱۰ سال در مازندران به میزان ۱۳ درصد در شبکه ملی اطلاعات اجرایی شده بود که این آمار در این دولت با رشد دو برابری به ۲۶ درصد رسیده است.

  طبق آمار رسمی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران زیرساخت فیبر نوری در استان تا کنون به ۱۱هزار کیلومتر رسیده است که یکهزار کیلومتر آن در دولت سیزدهم عملیاتی شده است.

بنابر این گزارش پهنای باند اینترنت ورودی استان مازندران قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم یکهزارو ۱۲۰ بوده که در مدت فعالیت حدود یک سال و نیم گذشته به یکهزارو ۳۱۰ رسید که ۱۷درصد پیشرفت در این دولت را نشان می دهد ، طبق آمار حدود ۳۰ درصد از پهنای باند استان تحت بار است.

ظرفیت شبکه انتقال در ابتدای دولت سیزدهم یکهزارو ۳۴۴ بوده است که این آمار اکنون با تلاش دولت دکتر رئیسی در مازندران به یکهزارو ۵۴۴ رسیده است که ۱۵ درصد پیشرفت را نشان می دهد.

نمونه توسعه زیرساختی درحوزه ارتباطات مازندران در پایانه فیبر نوری در سه شهرستان مازندران است ، یعنی عملیات فیبر نوری شهرستان رامسر از ۱۵درصد ابتدای دولت دولت سیزدهم اکنون به ۱۰۰درصد رسید ، پایانه فیبر بابلسر از۱۰ درصد ابتدای دولت اکنون به ۸۰ درصد و پایانه فیبر کیاسر نیز از پنج درصد ابتدای دولت اکنون به ۵۰ درصد رسیده است.

 

تمامی۶۳ شهر مازندران دارای تکنولوژی نسل چهارم ( ۴G ) اینترنت پرسرعت هستند

بنابراین گزارش آمار در توسعه ارتباطات مازندران حوزه مخابرات استان نشان می دهد که ضریب نفوذ تلفن ثابت استان با یک میلیون و ۴۹۸هزار مشترک به ۴۵درصد رسیده است ، ضریب نفوذ اینترنت ADSL پرسرعت با تعداد ۴۷۱هزارو ۹۸۶ مشترک به حدود ۱۴ درصد رسیده است.

طبق آمار درحال حاضر از مجموع حدود پنج میلیون و ۶۰۰هزار سیم کارت فعال درمازندران با ضریب نفوذ حدود ۱۶۱ درصد تلفن همراه ،سه میلیون و ۶۱۶هزار و ۳۶۰ سیم کارت با ضریب حدود ۱۰۷درصد از اینترنت سیار برخوردارند.

طبق این آمار در حال حاضر ۹۵ درصد جاده های اصلی استان مازندران به شبکه های ارتباطی متصل هستند و حدود ۹۳درصد از روستاهای مازندران نیز پوشش اینترنتی دارند.

اجرای پروژه فیبر نوری تا قبل از دولت سیزدهم ۹۲ کیلومتر با پوشش ۲۶ روستا بوده است که این آمار در فعالیت این دولت به ۱۵۰ روستا رسید، بر اساس طرح توسعه USO فیبر نوری ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطاعات مازندران در حال حاضر اجرای ۳۷۰ کیلومتر فیبر نوری در پنج شهرستان با ۲۰ میلیارد تومان انجام شد و طراحی فاز دوم این طرح با ۸۵۰کیلومتر در ۹ شهرستان با اعتبار ۲۱۲میلیارد تومان در حال اجرا است.

اجرای طرح فیبر نوری در منازل و کسب و کارها FTTX نیز از دیگر خدمات قابل توجه در دولت سیزدهم است که عملیات اجرایی این طرح در سه شهر چالوس ، عباس آباد و خرم آباد تنکابن شروع شد و پنج شهر کیاکلا ، نکا ، نشتارود ، سلمانشهر و قائمشهر نیز در مراحل صدور مجوز و طراحی طرح قرار دارند.

با توجه به برنامه نظام و دولت سیزدهم در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات از ۲۰ میلیون پورت کشور ،سهم مازندران بیش از ۶۵۵ هزار پورت است که برای رسیدن به این آمار نیازمند تعامل و همکاری شهرداری ها است.

در حوزه فناوری اطلاعات نیز طبق آمار ۱۱۳ شرکت دانش بنیان در استان مازندران وجود دارد که تعداد ۵۴شرکت دارای شناسنامه و محتوای مشخص هستند ،طبق بند ب تبصره ۱۸ در دولت سیزدهم حدود ۱۹میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان تسهیلات پرداخت شد که برای بیش از ۱۰۰نفر اشتغال زایی صورت گرفت که تقریبا ۲برابر تعهد اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان است.

توسعه خدمات دولت سیزدهم از طریق دفاتر پیشخوان شهری و روستایی از دیگر خدمات دولت به مردم استان مازندران است به طوری که طبق آمار از مجموعه ۵۶۲ دفتر پیشخوان شهری فعال مازندران ۱۲۶ دفتر در دولت سیزدهم راه اندازی شد و از کل ۴۶۰ دفاتر پیشخوان روستایی استان نیز ۱۰۰دفتر نیز مربوط به خدمات دولت سیزدهم است.

بنابر این گزارش از تعداد کل ۴۳۲ باجه های پست بانک روستایی مازندران ۶۳ باجه پست بانک در دولت سیزدهم راه اندازی شد و از تعداد ۲۵۶ دستگاه خود پرداز ATM پست بانک روستایی ۲۱ دستگاه در دولت سیزدهم ایجاد شده است.

طبق آمار عملکردی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران ، پست بانک استان در مدت حضور دولت سیزدهم در ۱۷ سرفصل به تعداد ۳۶هزارو ۶۴ نفر مبلغی بیش از ۲هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

توجه دولت سیزدهم به دولت هوشمند از دیگر برنامه های مهم توسعه ای کشور است که همسو با این رویکرد اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران پنجره واحد زمین را در آذرماه امسال رونمایی کرد و پنجره واحد بومی استان با دو هدف استعلامات بین دستگاهی و صدور مجوزها در حال عملیاتی شده است.

مهارت آموزی سربازان یکی دیگر از خدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولتس سیزدهم است به طوری که در دولت سیزدهم بیش از ۵۵۸ سرباز و ۶ نفر پایور در حوزه ی فناوری اطلاعات در بخش های امنیت شبکه ،تجارت الکترونیک، تعمیرات موبایل ، فیبرنوری ، برنامه نویسی پایتون آموزش دیده اند.

 

بهره برداری از ۶۰۶میلیارد تومان طرح زیر ساختی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دهه فجر مازندران

مدیرکل فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران با بیان این که افزایش پهنای باند اینترنت ، پوشش کامل آنت تلفن همراه و اجرای طرح های فیبر نوری در تمامی نقاط شهری و روستایی با هدف عملیاتی شدن دولت هوشمند مورد توجه جدی دولت سزدهم قرار گرفته است، گفت: در همسو با این رویکرد خدمات زیر ساختی بسیار مطلوبی در فعالیت دولت مردمی آیت اله رئیسی در استان ارایه شده است.

اسماعیل اعزی به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مازندران افزود: بستر فیبر نوری تا قبل از دولت سیزدهم طی ۱۰ سال در مازندران به میزان ۱۳ درصد در شبکه ملی اطلاعات اجرایی شده بود که این آمار در این دولت با رشد دو برابری به ۲۶ درصد رسیده است.

وی با اشاره به این نکته که استقرار زیرساخت های لازم برای دستیابی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به عنوان برنامه ویژه و مورد توجه دولت سیزدهم در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته است، ادامه داد: از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم تاکنون در این استان اقدامات زیرساختی برای جامه عمل پوشاندن این هدفگذاری انجام شده است تا روستاهای با این ویژگی از خدمات دولت در خصوص اینترنت پرسرعت بهره مند شوند.

وی ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از افتتاح ۶۰۶میلیارد تومان طرح فیبر نوری ، اینترنت روستایی تلفن همراه و باجه پست بانک با اعتبار ۶۰۶میلیارد تومانی در دهه فجر درمازندران خبر داد و گفت: ۳۲۰ کیلومتر فیبر نوری در ۱۵۷روستا شهرستان آمل ، بابل ، سوادکوه و نکا با ۱۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری اجرایی شد که هشت هزارو ۶۲۹ خانوار از این طرح بهره مند شدند.

اعزی نصب ۲۵سایت با سرمایه گذاری ۴۳۰ میلیارد تومان برای راه اندازی اینترنت در ۲۷ روستای مازندران را از دیگر طرح های دهه فجر امسال عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح چهارهزارو ۱۵۲خانوار در ۲۷ روستای شهرستان های آمل ، بابل ، بهشهر ، چالوس ، ساری ، سوادکوه ، نکا ، نور و نوشهر بهره مند شدند.

مدیرکل فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران از افتتاح هفت باجه پست بانک در هفت روستای استان خبر داد و گفت: برای این هفت باجه نیز ۱۶میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر