امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۶
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ - ۱۷:۰۵ شناسه خبر : ۱۳۹۹۴

افزایش ۱۲ درصدی مصرف گاز بخش خانگی و تجاری وارش نیوز/ موافقت چین با فاینانس پروژه‌های بزرگ اقتصادی، افزایش ۱۲ درصدی مصرف گاز بخش خانگی و تجاری، ۳۱ واحد جدید نیروگاهی به شبکه برق کشور متصل از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

  کاهش شدید قیمت نفت در صورت عدم مدیریت صحیح اوپک، افزایش ۱۲ درصدی مصرف گاز بخش خانگی و تجاری، آماده‌باش همه واحدهای عملیاتی آب و برق در سراسر کشور، ۳۱ واحد جدید نیروگاهی به شبکه برق کشور متصل شد، کسری ۸۲ میلیون متر مکعبی در سدهای تهران وجود دارد، چین از وارد کننده نفت ایران باید تبدیل به شریک تجاری شود، موافقت چین با فاینانس پروژه‌های بزرگ اقتصادی از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

کاهش شدید قیمت نفت در صورت عدم مدیریت صحیح اوپک

محمد علی خطیبی گفت: همه کشورها بر اساس شاخص‌های جهاتی نفت خود را به فروش می‌رسانند و ممکن است برخی از کشورها تخفیف‌هایی را در نظر بگیرند اما پایه قیمتی بر مبنای قیمت جهانی است.

خطیبی خاطر نشان کرد: اکنون قیمت نفت نزدیک به ۸۰ دلار است ولی با رکودی که پیش بینی می‌شود در صورت به وجود آمدن این رکود بر روی تقاضا تأثیر منفی دارد و می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد که این مساله به مدیریت عرضه بستگی دارد و در صورتی که اوپک بتواند عرضه را به درستی مدیریت کند و عرضه خود را کاهش دهد کاهش قابل توجهی پیش رو نخواهد بود و چنانچه اوپک موفق نشود مدیریت عرضه را به صورت مطلوب پیاده کند کاهش قیمت قابل توجهی پیش رو خواهیم داشت و در صورت عدم مدیریت صحیح و به موقع اوپک این احتمال وجود دارد که حتی به ۵۰ تا ۶۰ دلار برسد.

آغاز تولید و بهره‌برداری از نخستین چاه میدان نفتی مارون ۱ و ۴

مرتضی پاکروان، سرپرست حفاری شمال گفت: همزمان با ایام فرخنده دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، نخستین چاه پروژه مارون ۱و ۴ در طرح نگهداشت و افزایش تولید میادین ۲۸ گانه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که با ظرفیت تولید بالغ بر هزار و پانصد بشکه نفت در روز به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: تا کنون ۲ چاه تعمیری از مجموع چاه‌های در تعهد اجرای پروژه، تحویل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب شده است و ۲ چاه دیگر نیز حفاری و تکمیل شده که به زودی وارد مدار تولید میدان مارون می‌شود.

افزایش ۱۲ درصدی مصرف گاز بخش خانگی و تجاری

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که مصرف گاز بخش خانگی و تجاری در ۲۴ ساعت گذشته ۶۵۱ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به زمان مشابه هفته پیش، ۱۲ درصد افزایش یافته است.

دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اضافه کرد: روند مصرف گاز طبیعی در کشور با توجه به برودت هوا طی روزهای آینده هم سیر صعودی دارد که نیازمند مصرف بهینه همه هموطنان است.

وی با تأکید بر اینکه شبکه گاز اکنون در همه کشور پایدار است، تصریح کرد: استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و مازندران در ۲۴ ساعت گذشته پرمصرف‌ترین استان‌های کشور در مصرف گاز طبیعی بودند.

رهایی مجتمع گاز پارس جنوبی از وابستگی به کالاهای خارجی

احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی با تکیه بر توان داخل، نوآوری و دستیابی جوانان کشور به فناوری روز دنیا از استفاده و به‌کارگیری کالاهای غیرایرانی بی‌نیاز شده است.

وی تصریح کرد: با افزایش سطح آگاهی و بازرسی‌های دقیق فنی به مجموعه و تأسیسات ۱۳ پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی و حضور مستمر شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخل و شناسایی نیازهای کلیدی مجتمع اکنون صفر تا ۱۰۰ قطعات و تجهیزات پالایشگاه‌ها بومی‌سازی شده است.

باهوش در ادامه به کسب مقام برتر مجتمع گاز پارس جنوبی در استفاده از تجهیزات ساخت بار اول و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و بیان کرد: سازندگان و تولیدکنندگان قطعات و تجهیزات ایرانی آن‌قدر قوی هستند و به سطح توانایی بالا رسیده‌اند که این مجموعه هیچ دغدغه‌ای در تأمین کالاهای کلیدی ندارد و با آرامش کامل به مأموریت ویژه تولید پایدار می‌پردازد.

باهوش یادآور شد: در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های ظالمانه، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان ایرانی توانسته‌اند با شناسایی دقیق نیازمندی‌های این مجموعه، یک انقلاب تولید در مجتمع گاز پارس جنوبی رقم بزنند.

آماده‌باش همه واحدهای عملیاتی آب و برق در سراسر کشور

اعتضاد مقیمی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و برودت هوا، همه واحدهای عملیاتی آب و برق در سراسر کشور در حالت آماده باش قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو افزود: هم‌اکنون در اکثر نقاط کشور شاهد بارش‌های جوی هستیم که در برخی نقاط به دلیل برودت هوا مناطقی با مشکل قطعی برق روبرو می‌شوند و با آماده باش واحدهای عملیاتی در صورت بروز مشکل، سریعاً نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد و در صورت لزوم برای رفع مشکلات پیش آمده در حوزه آب و برق به مناطق مختلف اعزام می‌شوند.

ادامه مذاکرات ایران و روسیه برای سوآپ نفت و گاز

لکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: ایران و روسیه به توسعه موضوع سوآپ نفت و گاز ادامه می‌دهند.

وی افزود: «احتمالات فنی در حال بررسی است از این‌رو یک پروژه امیدوارکننده در نظر گرفته می‌شود.»

پیش از این نوآک به خبرنگاران گفته بود، مسکو و تهران می‌توانند به توافقی در مورد سوآپ نفت و گاز دست یابند و در مرحله نخست احتمالاً عرضه ۵ میلیون تن نفت و بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز پیشنهاد خواهد شد.

معاون نخست وزیر روسیه خاطرنشان کرد، طرفین در حال بسط و بررسی جزئیات فنی هستند. طرف ایرانی قبلاً به روسیه پیشنهاد داده بود که گاز سوآپ را از طریق خاک خود عرضه کند؛ نظیر سوآپی که از ترکمنستان به آذربایجان از طریق خاک ایران انجام می‌شود.

چین از وارد کننده نفت ایران باید تبدیل به شریک تجاری شود

محمد علی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: چین وارد کننده بزرگ نفت است و زمانی که شریک تجاری و استراتژیک شود رفتارش با ما تغییر می‌کند و در موضع سرمایه گذاری ها فعال‌تر عمل می‌کند.

نماینده پیشین ایران در اوپک خاطر نشان کرد: چین وارد کننده بزرگ نفت است و زمانی که شریک تجاری و استراتژیک شود رفتارش با ما تغییر می‌کند و در موضع سرمایه گذاری ها فعال‌تر عمل می‌کند.

وی در خاتمه اضافه کرد: شرکای استراتژیک و تجاری دید راهبردی و بلند مدت دارند به همین دلیل روابط مستحکم‌تری دارند و به این گونه نیست که امسال کاری را انجام دهند و سال دیگر نه در این شرایط با اطمینان بیشتری می‌توان به آنها اعتماد کرد.

۳۱ واحد جدید نیروگاهی به شبکه برق کشور متصل شد

محمد رمضانی در باره آخرین وضعیت پروژه‌های نیروگاه‌های حرارتی کشور افزود: تاکنون پنج هزار و ۷۳۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم افزوده شده است که این اقدام از طریق سنکرون ۳۱ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت چهار هزار و ۶۹۵ مگاوات و همچنین رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت یک هزار و ۳۵ مگاوات محقق شده است.

وی ادامه داد: واحدهای سنکرون شده جدید شامل بخش گاز نیروگاه‌های سیکل ترکیبی هنگام، ایران ال‌ان‌جی (سه واحد)، قشم پاسارگاد، آریان زنجان (دو واحد)، مهتاب کویر (دو واحد)، شهید باکری، تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، دوکوهه و واحدهای گازی کوچک میانرود، زاهدان (سه واحد) و صبای دهلران (چهار واحد) بوده است.

افزایش ۱۵ میلیون متر مکعبی گاز با توسعه میدان گازی بانکول

رضا نوشادی مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران رضا نوشادی گفت: پروژه ارزیابی مخزن بانکول پس از حفاری چاه و کسب داده‌های مورد نیاز، در پاییز سال آینده وارد فاز مطالعه می‌شود تا حجم، فشار و توانایی تولید آن برای چند سال آینده مشخص و بر این مبنا مرحله توسعه میدان آغاز شود.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم میدان گازی بانکول گفت: مطابق اطلاعات فعلی که در مطالعات آتی تدقیق خواهد شد ان‌شاء‌الله با توسعه این میدان، روزانه ۱۵ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود که با توجه به لزوم احداث پالایشگاه در جوار آن، سبب‌ساز اشتغال نیروهای استان و باعث ارتقای شاخص‌های رونق و رفاه در جوامع پیرامونی است.

توسعه میدان‌های نفت و گاز مناطق مرکزی شتاب می‌گیرد

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ظرفیت‌های افزایش تولید در شرکت نفت و گاز زاگرس‌جنوبی بسیار بالاست، افزود: چند میدان نفتی در این شرکت تحت توسعه قرار دارد که با سرمایه‌گذاری خارجی دو شرکت روسی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه شرکت نفت مرکزی از برنامه همیشه جلوتر بوده و کم و کسری در زمستان امسال در بحث تولید گاز نداشته است، تصریح کرد: چشم‌انداز ترسیم‌شده برای این شرکت افزایش تولید گاز به مقدار ۱۴۲ میلیون مترمکعب در روز بوده و مقدمات این کار انجام شده است.

خجسته‌مهر ادامه داد: حدود ۳۰۰ میلیون دلار از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران اختصاص دادیم تا ۱۰ میلیون مترمکعب برای سال آینده و ۱۰ میلیون مترمکعب برای سال ۱۴۰۳ به تولید برسیم.

موافقت چین با فاینانس پروژه‌های بزرگ اقتصادی

یک منبع آگاه از موافقت چین با فاینانس پروژه‌های بزرگ در حوزه انرژی، راه و صنعت و کشاورزی به مهر خبر داد.

وی ادامه داد: در دولت دهم چینی‌ها از این راه کار استفاده کرده و از پول‌های بلوکه شده ایران در چین استفاده کرده و برای احداث پروژه‌های بزرگ تأمین مالی می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: مذاکراتی بین ایران و چین در این زمینه از مدت‌ها قبل آغاز شده بود که خوشبختانه در سفر اخیر هیئت دولت به چین این موضوع نهایی شد به طوری که چینی‌ها به ازای هر یک واحد پولی که از ایران در این کشور وجود دارد سه واحد در پروژ ه های بزرگ اقتصادی ایران سرمایه گذاری می‌کنند.

به گفته این منبع آگاه با این حساب پول‌های ایران در چین برای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ اقتصادی به داخل کشور باز می‌گردد.

افتتاح ۱۱۲ طرح بزرگ صنعت آب و برق تا پایان سال‌جاری

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با اشاره به رشد و پیشرفت اجرا و افتتاح پروژه‌های صنعت آب و برق، اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و به دنبال سفر به استان‌های مختلف به منظور پیشبرد پروژه‌های این صنعت، تصمیماتی اتخاذ شد به طوری که امروز پیشبرد پروژه‌های مختلف از جمله ساخت نیروگاه‌ها، طرح‌های شبکه، سدسازی، ایجاد کانال آبرسانی، احداث تصفیه‌خانه و غیره با سرعت و شیب مناسبی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه امروز تقریباً در همه استان‌های کشور طرح‌های متعددی در حوزه آب و برق آماده افتتاح است، ابراز داشت: پیش‌بینی شده است تا پایان سال‌جاری ۱۱۲ طرح بزرگ صنعت آب و برق باحضور رئیس جمهور افتتاح و به مرحله بهره‌برداری برسد.

فاینانس پروژه‌ها توسط چینی‌ها یک پاسخ درست به تحریم‌ها است

مجید شاکری کارشناس انرژی گفت: مساله فاینانس پروژه در ایران توسط چینی‌ها از گذشته یا همان ابتدای تحریم‌ها برقرار بود، اساساً فاینانس کردن پروژه‌ها در ایران یک پاسخ درست به تحریم‌ها است. اما یک سوال تحریم‌ها چه تأثیری در روابط ایران و چین دارد، برای آنکه تا حد ممکن روابط چین و ایران از مداخله تحریم و تأثیر تحریم در روابط بین الملل جدا باشد، به همین دلیل باید در چهارچوب تجارت دو جانبه باشد که این مساله به معنای تهاتر نیست و به معنای آن است که دو کشور به نحوی برنامه‌ریزی کنند که در نهایت مازاد تراز پرداخت به آنها صفر باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نباید فراموش کرد زمانی روابط دو کشور معنادار می‌شود که این روابط برای پاسخ به آمریکا نباشد بلکه به عنوان همکاری دو تمدن در نظر گرفته شود.

کسری ۸۲ میلیون متر مکعبی در سدهای تهران وجود دارد

علیرضا ارسطویی، مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: حجم مخازن در (۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱) ۲۳۰ میلیون مترمکعب بوده و در روز مشابه سال ۱۴۰۰ این عدد معادل ۳۱۲ میلیون مترمکعب ثبت شده است که اختلاف آن ۸۲ میلیون مترمکعب کسری مخزن را نشان می‌دهد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به آخرین وضعیت سدهای پنجگانه تهران، اظهار کرد: وضعیت ورودی سدها از ابتدای سال آبی تا ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، معادل ۱۶۷.۵ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با ۲۰۹.۲ میلیون مترمکعب مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۰ درصد کاهش ورودی داشته است.

ارسطویی در خصوص میزان بارش‌ها نیز گفت: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۹۵.۷ میلی متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته ۹۵.۷ میلی متر بوده است و بر این اساس میزان بارش‌ها تا کنون با سال آبی قبل آن برابر و نسبت به بلند مدت ۲۹.۹ درصد کاهش یافته است.

قدردانی معاون اول رئیس‌جمهوری از شرکت ملی گاز ایران

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری در حاشیه نخستین رویداد مدیریت بحران ایران قوی ۱۴٠١، با حضور در غرفه شرکت ملی گاز ایران از تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای این شرکت قدردانی کرد.

محمد مخبر در آئین گشایش نخستین رویداد مدیریت بحران ایران قوی با تأکید بر اهمیت سه اصل آموزش، تأمین تجهیزات و تولید بر پایه فناوری به‌منظور ارتقای سطح توان مدیریت بحران در کشور گفت: استفاده از تازه‌ترین فناوری‌های روزآمد دنیا و بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته، موضوعی مهم برای پیشگیری و کاهش آسیب از حوادث طبیعی است.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از تجهیزات روزآمد دنیا برای مقابله با حوادث طبیعی به‌منظور کاهش تلفات و خسارات ضرورتی بدیهی است و اگر این امر محقق نشود، به‌طور طبیعی خسارات با چند برابر هزینه تحمیل می‌شود که این مسئله به هیچ عنوان برای دولت و مسئولان قابل قبول نیست.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر