امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۸
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ - ۱۶:۳۰ شناسه خبر : ۱۴۰۴۵
معاون سرمایه گذاری مناطق محروم ریاست جمهوری:
عامل بیش از ۵۰ درصد مهاجرت از روستاها اقتصادی است وارش نیوز- معاون سرمایه گذاری،فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و سیاسی مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: بیش از ۵۰ درصد مهاجرت در نقاط روستایی اقتصادی و بقیه اجتماعی و فرهنگی است.

 سید وحید سعادت روز سه شنبه در آیین افتتاح دومین دوره جشنواره گل نرگس در روستای ماسال بخش مرزن آباد چالوس با تاکید بر ضرورت حفظ روستا و گویش های آن افزود: با نگاهی به ادوار گذشته نشان می دهد که پیش از انقلاب کمتر از ۵۰ درصد روستاها از زیرساخت های نظیر برق ، آب و گاز بهره مند بودند و امروز به طور متوسط بالای ۵۰ درصد آن از این زیرساخت ها بهره مند شدند.

وی اظهارداشت: این جشنواره همزمان با ولادت امام زمان برگزار شد، هرچند در دوره کرونا به شکل مستمر برپا نشد و انتظار است منبعد هر سال برپا شود.
به تاکید وی بقیه روستاهای کشور باید به همین سمت و سوی نظیر روستای ماسال مرزن آباد گرایش پیدا کنند.
معاون سرمایه گذاری،فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و سیاسی مناطق محروم ریاست جمهوری اضافه کرد: در گذشته یکی از ویژگی های مناطق روستایی که داشت ارزانی و پایین بودن تورم بود اما اکنون گرانی در روستاها به خاطر تامین مواد غذایی از شهرها نگران کننده است.
سعادت تصریح کرد: در گذشته خانوارها خود اتکا به عبارتی تامین کننده منابع بودند و منابع غذایی و پوشاکی خودشان را تولید می کردند و این پوشاک ها و غذاها ویژگی و سنخیت با همان منطقه را داشت که خودکفایی خانوارها سبب خوداتکایی می شد.
وی گفت: اقلیم پایه بودن پوشاک ، غذا و تولیدات بخش فرهنگی روستاها بود یکی از ویژگی های زندگی روستا همبسته بودن ، اقلیم پایه بودن و اجتماعی آن یک شکل تمدنی داشت.

معاون سرمایه گذاری،فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و سیاسی مناطق محروم ریاست جمهوری یادآور شد : در صورتی که این سه ویژگی از روستاها سلب بشود حالت شهر پیدا می کند.

سعادت افزود : نظیر این جشنواره ها می تواند اهداف در حوزه فرهنگ سازی و شناساندن تاریخ که شناسنامه روستا است به همراه داشته باشد.
وی اظهارداشت : جشنواره گل نرگس ماسال پیام آن، افتخار آفرینی و بالا بردن پرچم روستا است که سرمایه گذار سبب گرایش شهرنشینان به روستاها می شوند.
وی تاکید کرد : با همکاری راهداری و حمل و نقل جاده ای اقداماتی در حال انجام داریم و در مناطق پرتردد در مقیاس کوچک تر در کنار جاده ها است.
معاون سرمایه گذاری،فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و سیاسی مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: انتقال محصولات از طریق تعاون روستایی است و باید این تعاونی در نقاط روستایی ایجاد و بتوانند محصولات تضمین شده در اختیار تعاونی ها قرار داد تا محصولات عرضه شود.

 
وی گفت : صرف برگزاری جشنواره ها کافی نیست باید این زنجیره تکمیل شود، یعنی بازارسازی و صنعت فرآوری محصولات هم فراهم شود.

دومین دوره جشنواره گل نرگس روستای ماسال مرزن آباد شهرستان چالوس امروز با حضور شماری از روستاییان، مسوولان کشوری، استانی و محلی آغاز شد.

به گزارش ایرنا، دبیر این جشنواره ، برند سازی ، حمایت و تشویق کشاورزان ، علمی و تخصصی کردن محصول اعم از فرآوری و صنایع تبدیلی مثل دم نوش، اسانس، روغن نرگس ، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در روستاهای بخش مرزن‌آباد اعم از صنعتی، کشاورزی، دامداری، صنایع دستی، گردشگری، بومگردی با هدف جذب سرمایه‌گذار، معرفی ظرفیت های منطقه در سطح ملی و اشاعه‌ی فرهنگ روستا و ایجاد شور و نشاط در بین مردم از جمله اهداف برگزاری این جشنواره اعلام کرد.

سوده قنبری در گفت و گو با ایرنا تعداد غرفه های این جشنواره را ۱۰ غرفه اعلام کرد و گفت : در این غرفه ها علاوه بر گل نرگس و محصولات فرآوری آن توانمندی‌های دیگر محصولات بومی و محلی روستاییان در زمینه گردشگری، بومگردی و تولیدات سنتی و لبنیات، عطاری و گیاهی عرضه شده است.

دبیر جشنواره گل نرگس ماسال مرزن آباد بازی‌های بومی و محلی را از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره چهار روزه برشمرد.

نخستین دوره این جشنواره در سال ۹۷ برگزار شد که به گفته دبیر جشنواره هم اکنون با نگاه تخصصی تر و با هدف توسعه گردشگری و کمک به رونق اقتصاد روستا برگزار شد.

بخش مرزن آباد ۱۰۳ روستا و آبادی دارد.

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر