امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۲/۲/۴ - ۱۲:۳۲ شناسه خبر : ۱۴۲۰۸

چهار اقدام ضروری برای حفاظت از شنوایی وارش نیوز/ بیشتر بزرگسالان هیچوقت تست شنوایی نمی‌دهند. این در حالی است که تقریباً ۱۵ درصد بزرگسالان ۱۸سال یا بالاتر مشکل شنوایی دارند و این خطر با افزایش سن بیشتر هم می‌شود.

  صدای بلند به شنوایی آسیب می‌رساند، خواه صدای انفجار بلند باشد یا قرار گرفتن در معرض صدای بلند موسیقی به مدت طولانی. اصوات را با دسیبل اندازه‌گیری می‌کنند و چنانچه میزان صدا از ۸۵ دسیبل بیشتر باشد می‌تواند به گوش آسیب دائمی بزند. برخی از منابع رایج اصوات بلند شامل چمن‌زن‌ها (۱۰۶ دسیبل)، آتش‌بازی‌ها (۱۵۰ دسیبل) و کنسرت‌های راک (۱۲۰ دسیبل) می‌شود.

تقریباً ۱۵ درصد بزرگسالان هیجده سال به بالا مشکل شنوایی دارند و این خطر با افزایش سن بیشتر هم می‌شود. بالای ۳۹ درصد بزرگسالان در دهه‌ی شصت سالگی مشکل شنوایی دارند. خبر خوب این است که اگر از جوانی به فکر حفاظت از شنوایی‌تان باشید و چهار اقدام ضروری زیر را انجام دهید، ممکن است در سنین بالاتر از دچار شدن به مشکلات شنوایی در امان باشید.

 

۱. تست شنوایی بدهید

بیشتر بزرگسالان هیچوقت تست شنوایی نداده‌اند. سعی کنید در معاینه‌ سالانه‌تان، تست شنوایی را انجام دهید چون انجام این تست، متخصص شنوایی‌سنجی را از کلیت شنوایی شما مطلع می‌کند تا بتواند آن را با نتایج آینده مقایسه کند و بر سلامتی شنوایی شما نظارت کند.

 

۲. از محافظ گوش استفاده کنید

وقتی در یک محیط پرسروصدا هستید، از محافظ‌ گوش استفاده کنید مثلاً گوش‌گیر یا هدفون محافظتی. برای کسانی که به طور مداوم در معرض سروصدا هستند، متخصص شنوایی گوش‌گیر را توصیه می‌کند. پیش از قرار گرفتن در هر محیط‌ پرسروصدایی به حفاظت از گوش‌تان فکر کنید:

- کنسرت‌های راک یا هر نوع اجرای پرسروصدایی

- سایت‌های ساخت و ساز

- مکان‌های پرسروصدای کاری

- فرودگاه‌ها یا ایستگاه‌های قطار و اتوبوس

- ماشین چمن‌زنی یا برگ‌روبی

- مسابقات ماشین‌سواری

- شکار یا تیراندازی

 

۳. صدای وسایل را کنترل کنید

حین تماشای تلویزیون یا استفاده از موبایل، درجه صدای آنها را درست تنظیم کنید. درجه‌ صدا نباید آنقدر کم باشد که برای شنیدن مجبور باشید گوشتان را تیز کنید و نباید آنقدر زیاد باشد که حتی بیرون از اتاق هم صدای آن را بشنوید.

 

۴. برای هدفون گوشی تلفن‌تان قالب سفارشی داشته باشید

به گزارش وب گاه فرادید، اگر با موبایل یا وسایل الکترونیکی دیگر زیاد به موسیقی گوش می‌دهید، بهتر است سر هدفون‌تان قالب سفارشی داشته باشد. این قبیل قالب‌ها نسبتاً ارزان هستند و بر اساس شکل منحصربفرد کانال گوش شما ساخته میشوند. با استفاده از این قالب‌ها نویز بیرون مسدود شده و کیفیت صدا هم بهتر می‌شود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر