امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۲/۲/۳۰ - ۱۲:۰۰ شناسه خبر : ۱۴۲۶۳

چگونه انسان‌های سمی را از اطرافمان دور کنیم؟ وارش نیوز/ در زندگی همه ما افرادی وجود دارند که با افکار و رفتارهای منفی خود ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی از روش‌ها میتوانند از ورود و تاثیر انسان‌های سمی در زندگی جلوگیری کنند.

 در اطراف ما افراد مختلف با شخصیت‌های گوناگون زندگی می‌کنند. همانطور که در اطرافیان خود افراد با شخصیت و دارای خصوصیات خوب سراغ داریم، آدم های سمّی نیز همه جا حضور دارند. افراد سمی با رخنه کردن به زندگی دیگران، جلوی پیشرفت آنها را می‌گیرند و می‌توانند آنها را نیز به یک فرد سمّی تبدیل کنند.

افراد سمی همیشه با پاشیدن دانه‌های بی‌ثباتی و تفرقه و ایجاد هیجان منفی و آنارشی، چرخه‌های اجتماعی را دچار اختلال کرده و جواب نیازهای‌شان را داده و خودشان را در جمع، ضروری و مهم جلوه می‌دهند. افراد سمّی هرگز ارزش تلف کردن وقت و انرژی شما را ندارند و در زندگی شما نزاع و استرس بیهوده ایجاد می‌کنند. پس اجازه ورود این افراد را به زندگی شخصی‌تان ندهید و با مطالعه این بخش نحوه برخورد با افراد سمی را بیاموزید.

افراد سمی چه کسانی هستند؟

خبر چین‌ها

این افراد با سرک کشیدن به زندگی خصوصی مردم، شایعاتی برای آنها ایجاد می‌کنند و اینگونه خود و همراهان خود را سرگرم می‌کنند. ممکن است در ابتدا شما با صحبت‌های آنان همراه شوید اما پس از گذشت مدتی خسته می‌شوید و دوست ندارید وقت خود را با صحبت از بدبختی دیگران هدر دهید.

عیب جوها

عیب جوها به جای درک و یادگیری از افرادی که با آنها تفاوت دارند، آنها را حقیر می‌شمارند و کاری می‌کنند که شما نسبت به بهترین چیز مورد علاقه تان، بدترین احساس را پیدا کنید.

مغرورها

مغرورها معمولا عملکردی ضعیف دارند، بیشتر ناسازگار هستند و بیش از افراد معمولی، دشواری‌های شناختی دارند و زمان شما را هدر می‌دهند، زیرا به هر کاری که شما انجام می‌دهید به چشم یک چالش شخصی نگاه می‌کنند.

 

دمدمی مزاج‌ها

افراد دمدمی مزاج روی احساسات خود کنترلی نداشته و از شما به عنوان توالت احساسی خود استفاده می‌کنند واحساسات‌شان را به شما فرافکنی خواهند کرد و تصور می‌کنند شما باعث بی‌قراری آنها شده‌اید.

خودبین ها و اجتماع گریزها

خودبین‌ها با دیگران رابطه برقرار نمی‌کنند و با حفظ فاصله شدید از دیگران، شما را از پای در می‌آورند. آنها تنها به خود توجه کرده و شما ابزاری هستید که به خودبینی آنها پر و بال می‌دهید.

قربانی‌ها

قربانی‌ها افراد مسئولیت ناپذیری هستند که هر بار رنج کشیدن را انتخاب می‌کند و همه مشکلات را مانند یک سد می‌بینند. شما ممکن است در ابتدا با آنها همدردی کنید، اما با گذشت زمان، متوجه می‌شوید «زمان احتیاج» آنها، همه وقت شماست.

فریب کارها

فریب کارها با شما مثل یک دوست رفتار می‌کنند و تمام خصوصیات رفتاری شما را می‌دانند و از این اطلاعات به عنوان بخشی از یک دستور کار مخفی استفاده می‌کنند. آنها زیر نقاب دوستی، وقت و انرژی را از زندگی شما می‌گیرند و همیشه از شما چیزی می‌خواهند و هرگز چیزی به شما نمی‌افزایند..

 

دیوانه سازها (دمنتورها)

دمنتورها منفی بودن و بدبینی‌شان را به دیگران منتقل می‌کنند، آنها همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند و می‌توانند ترس و نگرانی را حتی به بی‌خطرترین موقعیت‌ها تزریق کنند و دیگران را منفی نگرو حتی افسرده سازند.

غیرعادی‌ها

این افراد سمّی هدفشان در زندگی این است که به شما آزار برسانند تا احساس بدی پیدا کنید و یا چیزی از شما بگیرند.

حسودها

افراد حسود بخت و اقبال خود را با بخت و اقبال تمام دنیا مقایسه می‌کنند و حتی اگر اتفاق خوبی برای آنها افتد، هیچ لذتی از آن نمی‌برند. تعامل با حسودها سبب می‌شود موفقیت‌های خودتان را بی‌اهمیت بدانید.

 

نحوه برخورد با افراد سمی

زمانی که یک فرد سمّی را شناختید، عاقلانه بیندیشید که چه زمان و تا کجا باید او را تحمل کنید یا از او فاصله بگیرید. می‌توانید مرزهایی را معین کنید و به روش‌های زیر با این افراد برخورد کنید.

به آنها بی اعتنایی کنید

افراد سمی همیشه به دنبال جلب توجه دیگران هستند و سعی می‌کنند توجه و تمرکز همه را به خودشان معطوف کنند و وسط حرف دیگران، با صدای بیش از حد بلند حرف می‌زنند تا جلب توجه کنند. در دور همی‌ها به این افراد توجه نکنید و بی‌اعتنایی کنید، البته ممکن است با بی‌اعتنایی این افراد رفتارهای افراطی‌تر شده و شروع به بحث و جدال کنند اما در جمع باید همه افراد حاضر، فرصت صحبت کردن و اظهار نظر و لذت بردن را داشته باشند.

به آنها اعتماد نکنید

افراد سمی، با درمیان گذاشتن بزرگ ترین رازهای خود با دیگران، اعتماد آنها را به دست می‌آورند و درباره دیگران پیش شما بدگویی می‌کنند اما بدگویی آنها از دیگران به دلیل اعتماد به شما و دوست داشتن‌تان نیست پس ساده نباشید و اگر با کسی روبرو شدید که چنین رفتاری دارد، به او اعتماد نکنید و حرف‌هایی درباره دیگران نزنید و آنها را تایید نکنید زیرا افراد سمی بعد از تایید شما پیش آن فرد رفته و هرآنچه شما گفته‌اید را به او خواهند گفت و شما تنها قربانی می‌شوید.

با دوستان وفادار و قابل اعتماد وقتتان را بگذرانید

هر کسی لیاقت دوستی با شما را ندارد پس دوستانتان را از بین افراد قابل اعتماد و وفادار انتخاب کنید. دوستی و پایبند بودن به تعهدات، یکی از ارزشمندترین و کمیاب‌ترین نعمت‌هایی است که می‌توانند در زندگی داشته باشند، بنابراین افراد سمی و منفی و بی‌ارزش در زندگی خود راه ندهید.

 

احساسات خود را کنترل کنید

افراد سمی سعی می‌کنند احساسات دیگران را به بازی بگیرند تا گروهی اجتماعی را در جهت نیازهای خودشان مهندسی کنند. در مقابل این رفتار آنها شما باید احساسات خود را کنترل کرده و از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که ممکن است باعث شود رفتار غیرمنطقی داشته باشید یا احساس امنیت نکنید اجتناب نمایید و وارد بحث‌هایی نشوید که احساسات شما را برانگیخته می‌کند.

روی راه حل ها تمرکز کنید

افراد سمی در صورت به وجود آمدن مشکل برایشان به دنبال پیدا کردن راه حل نیستند و بیشتر به خود مسئله شاخ و برگ می‌دهند. آنها همیشه دیگران را سرزنش کرده تا تغییر ایجاد کنند. افراد باهوش برعکس عمل می‌کنند و اگر برای کس دیگری هم مشکلی پیش بیاید سعی می‌کنند مشکل را برطرف کنند و کسی را سرزنش نکنند.

از افراد دورو، دوری کنید

افراد دورو با بازی با احساساتتان، شما را وادار می‌کنند به شیوه‌ای رفتار کنید که هدف‌شان است. هنگام برخورد با این افراد ممکن است مدام احساس بی‌ثباتی، خشم، رنج، اندوه و یا نالایق بودن کنید، اگر چنین است، پس به احتمال زیاد این فرد سعی دارد با احساسات و عواطف شما بازی کند، از او حذر کنید.

 

با برملا شدن اولین دروغشان آنها را ترک کنید

افراد سمی دائما دروغ گفته، آنها طوری دروغ می‌گویند که خودشان نیز متقاعد می‌شوند دروغ های‌شان واقعیت دارد اما از آنجا که دروغگویی حافظه قوی می‌خواهد و به خاطر سپردن یک مشت دروغ و داستان ساختگی، کار سختی است، معمولا خودشان به مرور زمان خودشان را لو می‌دهند، پس با برملا شدن اولین دروغشان آنها را ترک کنید.

بگویید به من هیچ ربطی ندارد

بحث ها و اختلاف‌های افراد نرمال، تنها بین خودشان باقی می‌ماند. اما افراد سمی درگیری‌ها و بحث‌های مسموم‌شان را همه جا پراکنده می‌کنند و از هر کسی می‌خواهند که در این دعوا، یک طرف را بگیرد. اگر با این افراد مواجه شدید به او بگویید به من هیچ ربطی ندارد.

در برابر زورگویی بایستید

مهمترین راه برخورد با افراد سمی تحمل نکردن حرف زور است. افراد سمی، زورگویی را دوست دارند و از هر کسی که فکر می‌کنند توان مقابل با آنها را ندارد، سواستفاده می‌کنند پس هر جا به شما زورگویی کردند در مقابل آن بایستید.

 

توهین‌ها را نادیده نگیرید

افراد سمی اغلب توهین به شما را در قالب تحسین و تمجید بازگو می‌کنند: «من ابدا اعتماد بنفس تو را ندارم که چنین لباسی بپوشم!»، «تو خیلی بامزه و سرگرم کننده‌ای و خودت هم نمی‌دانی!»، تحت تاثیر افراد سمی قرار نگیرید و احساسات منفی خودتان را تائید نکنید.

در دنیای پر از افسردگی افراد سمی غرق نشوید

افراد سمی معمولا نقاب عجز و بینوایی به چهره می‌زنند و عملا هیچ تلاشی برای تغییر زندگی‌شان نمی‌کنند و مدام در حال عجز و لابه کردن و اظهار ناتوانی هستند تا دیگران را فریب بدهند یا خودشان را از قبول مسئولیت نجات دهند. آنها همیشه دلیلی برای شکست‌هایشان دارند که تقصیر آنها نیست و وظیفه شماست که برطرفش کنید. اجتناب از این آدم‌ها و تائید نکردن‌شان، نه تنها به نفع خودشان است، بلکه شما را هم از گیرافتادن در دنیای افسرده شان نجات می‌دهد.

سوال‌هایی از آنها بپرسید که جواب واضح داشته باشند

افراد سمی معمولا با دیگران وارد بازی روانی شده و به سوال آنها جواب‌های الکی، مبهم، غیرمتعهدانه یا گمراه کننده می‌دهند. او این کار را برای امتناع از دادن اطلاعات انجام می‌دهد ونمی‌خواهد کسی وادارش کند که بعدا حرف خود را پس بگیرد. راه مقابله با این افراد این است که فقط سوال‌هایی از آنها پرسیده شود که جواب‌هایی قاطع و روشن داشته باشند تا آنها تصمیم‌شان را برای جواب بگیرند و یک جواب واضح بدهند.

 

از آنها انتقاد نکنید

افراد سمی گاهی خودشیفته هستندو عاشق نظرات خودشان هستند و به دنبال تعریف و تمجیدند و اغلب وانمود می‌کنند نسبت به خودشان چندان هم احساس رضایت نمی‌کنند. آنها معمولا زیاد از خودشان عکس می‌گیرند و مدام به دنبال نظرات دیگران در مورد این عکس‌ها هستند. آنها را نادیده بگیرید و اهمیتی به ولع سیری ناپذیر آنها جهت کامروایی ندهید و از آنها انتقاد نکنید.

بهانه های شان را نپذیرید

افراد سمی حتی اگر واقعا مقصر باشند خودشان را از اشتباه و تقصیر تبرئه می‌کنند و بهانه‌های عجیب و غریب می‌آورند. در برخورد با این افراد به آنها بگویید که تقصیر اشتباه به گردن آنهاست و بهانه‌هایشان را نمی‌پذیرید.

تحت تاثیر محبت دروغین آنها قرار نگیرید

به گزارش وب گاه نمناک، افراد سمی معمولا سعی می‌کنند با غرق محبت و تمجید کردن دیگران ، چیزی که از شما می‌خواهند و انتظاری که از شما دارند، را به دست آورند. ساده نباشید و باور نکنید که این آدم‌ها واقعا دوست تان دارند، آنها فقط سعی دارند به هدفشان برسند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر