امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۲/۲/۳۰ - ۱۲:۰۹ شناسه خبر : ۱۴۲۶۵

مازندران دروازه تجارت ایران در اوراسیا وارش نیوز- ارزش ارزی صادرات کالا از مازندران به کشورهای منطقه از ابتدای سال جاری تاکنون با ۳۰ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۳۰ میلیون دلار رسید که این آمار مبین جایگاه ممتاز استان در صادرات کالا به منطقه اوراسیا است.

 

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندرانافزود: در این مدت کالاهای غیرنفتی مازندران شامل لبنیات، مرکبات، محصولات دانش بنیان و ظروف یکبار مصرف از مبدا مازندران به کشورهای عراق، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی، ازبکستان، رومانی، افغانستان و هند صادر شده است.

سید رحیم بخشی با بیان این که، میزان صادرات کالا از مازندران در سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود، دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم و انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری استانداری مازندران با وزارت امور خارجه روند توسعه این بخش از اقتصاد استان را تداوم بخشیده است.

این مقام مسوول گفت : در سال ۱۳۹۹ میزان صادرات کالا از مبدا مازندران به نقاط مختلف جهان ۱۷۹ میلیون دلار بود که با تسهیل روابط تجاری و تعامل با کشورهای منطقه در سال ۱۴۰۰ میزان تبالادت تجاری استان به ۲۷۸ میلیون دلار افزایش یافت.

 

بخشی با بیان این که هدف مسوولان در استان تحقق رشد ارزی نرخ صادرات از مازندران تا یک میلیارد دلار تا سه سال آینده است، اضافه کرد: جهش در صادرات کالا از این استان به نقاط مختلف جهان در ۲ سال گذشته با وجود فشارهای خارجی، تحریم و همچنین شرایط کرونایی حاصل شد و دولت با حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان روند تولید و صادرات کالا را در استان هموار کرد.

وی تصریح کرد : برای افزایش صادرات از مازندران فرهنگ صادراتی و تجارت محور شدن تولیدات اجتناب ناپذیر است و به طور حتم با آموزش به کشاورزان و نوسازی ماشین آلات خط تولید، علاوه بر کاهش هزینه تولید، با تولید کالاهای با کیفیت می‌توان بازار های صادراتی نقاط مختلف کشور و جهان را تصاحب کرد.

 

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران گفت : توجه به استانداردهای بین المللی، بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی در تراز نمونه‌های جهانی از رویه اساسی برای افزایش درآمد صادراتی در مازندران است.

بخشی با اشاره به این‌که اکنون وضعیت تبادلات تجاری استان روند بهتری را در مقایسه با سال‌های گذشته طی می‌کند، اضافه کرد : تلاش برای صادرات محور کردن تمامی محصولات تولیدی در استان رویکرد مهمی است که مسوولان امر برای تحقق آن تلاش خواهند کرد.

 مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد. حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند. بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.
همچنین مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۱ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر