امروز : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۱
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۲/۷/۱۵ - ۱۵:۳۸ شناسه خبر : ۱۴۵۱۴

غوغای بازارچه های محلی در روستاها اختصاصی وارش نیوز/ روستای واسکس از نمونه روستاهای قدیمی دارای ۴۵۰ خانوار وجمعیتی بالغ بر ۱۸۵۰ نفر در منطقه علی آباد قائشمهر قرار دارد . این روستا به دلیل اجرای طرح هادی و وجود آبندان وتپه ماهوری های بسیار زیبا علی الخصوص امام زاده سید ذکریا (ع)‌ و وجود چشمه هزارون محل اطراق مسافرین از دور و نزدیک واطرف و اکناف میباشد روستای واسکس در زًمره روستای هدف نمونه گردشگری قرار گرفت. امام زاده سید زکریا سالانه تعداد زیادی گردشگر و زائر را به سوی خود می کشاند.این امام زاده که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است و در دوره ی قاجار بنا گردید.

این روستا بعنوان یکی از منطقه های محسوب میشود که در ایام تعطیل سیل مسافران را دارد. بسیاری از گردشگران و مسافرانی که به روستا سفر می کنند, مسلما در صورت وجود بازار محلی, در مدت اقامت خود از آن بازدید خواهند کرد. از طرفی متغیرهای مختلفی همچون کیفیت محصولات محلی, فضای بازار, جذابیت بازار و زمان تشکیل بازار بر جذب گردشگران تاثیر می گذارند که از میان آنها تنها عامل کیفیت محصول محلی بیشترین نقش را در جذب گردشگران ایفا می نمایند.

* تقویت ظرفیت‌های محلی زنان درزمینه گردشگری بهانه‌ای برای رشد و توسعه روستایی است

اسماعیل نامدار رییس شورای روستای واسکس در حاشیه بازدید از بازارچه محلی بومی زنان روستای واسکس بابیان اینکه برپایی بازارهای بومی محلی و عرضه تولیدات و محصولات محلی محاسن فراوانی دارد، گفت: مشارکت زنان هنرمند و توانمند روستایی در بازارهای محلی به اقتصاد خانوارهای روستایی کمک می‌کند و در کنار آن با تقویت ظرفیت‌های محلی زنان درزمینهٔ گردشگری، می‌توانیم این صنعت را بهانه‌ای برای رشد و توسعه روستایی تبدیل کنیم.

وی افزود: بازارهای دوره ای و محلی، نهادهایی سنتی هستند که در گذر زمان تحول یافته اند و شکل کنونی خود را یافته اند. بازار های محلی می توانند مناسب ترین مکان جهت فروش محصولات و تولیدات کشاورزی بومی و صنایع دستی روستایی بدون واسطه  در راستای اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی مولد باشند.

نامدار در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه برپایی این بازارچه ها درراستای کمک به روستاییان است گفت: روستای واسکس از نمونه روستاهای قدیمی دارای ۴۵۰ خانوار وجمعیتی بالغ بر ۱۸۵۰ نفر در منطقه علی آباد قائشمهر قرار دارد . امام زاده سید زکریا  سالانه تعداد زیادی گردشگر و زائر را به سوی خود می کشاند. این بازارچه که با همت شورای واسکس و کمک خیرین برپا گردید می تواند کمک حائز اهمیتی در جذب گردشگر برای این روستا باشد . امید است با کمک سازمان های مربوطه جهت  پیشرفت این بازارچه گام های موثری برداریم.

*عضویت بیش از 700  نفر در صندوق خرد زنان روستایی قائمشهر

 معصومه صفری نماینده دولت حمایت از صندوق خرد زنان روستایی شهرستان قایمشهر در حاشیه بازدید از بازارچه محلی روستای واسکس در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: تنها صندوق خرد زنان روستایی استان است که در قایمشهر تشکیل شد این صندوق ۷۲۶عضو و حدود ۱۸ تا از روستاهای شهرستان عضو این صندوق هستند .

وی هدف از برپایی این بازارچه را فروش بهتر و مستقیم تولیدات زنان روستایی دانست و افزود:تسهیلاتی در بخش کشاورزی به این زنان داده شد برای توسعه تولیدات محصولات و بفروش برسانند.

صفری در پایان گفت: خوشحالیم توانستیم دومین بازار را در روستای واسکس برگزار کنیم و امیدواریم حمایت مسئولین را در این حوزه داشته باشیم تا بتوانیم این کار را افزایش دهیم

لازم به ذکر است تعداد 17 غرفه اعم از محصولات تولیدی زنان روستای واسکس در این بازارچه پنجشنبه و جمعه هر هفته بفروش می رسد.  

 

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر