امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۲/۷/۱۷ - ۱۴:۱۵ شناسه خبر : ۱۴۵۳۶

وضعیت بازار عمده فروشی برنج مازندران کم رونق است وارش نیوز- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران وضعیت بازار عمده فروشی برنج استان را کم رونق توصیف کرد و گفت: باتوجه به شروع برداشت رتون و کشت دوم، پیش‌بینی تولید شلتوک، ۳۰۰ هزار تن است.

 

به گزارش وارش نیوز از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران احسان عباسپور میزان تولید شالی در کشت اول استان را یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر برداشت برنج رتون و همچنین کشت دوم برنج در استان مازندران نیز درحال انجام است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سطح زیرکشت رتون را ۴۱ هزار هکتار و سطح کشت دوباره را ۶۳ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: پیش‌بینی برای برداشت رتون و کشت دوم در استان، ۳۰۰ هزار تن شلتوک برابر با تولید ۱۲۰ هزار تن برنج سفید است.

کشت دوم برنج در مازندران به ۲ روش دوباره نشاء و یا دونوج (پرورش ساقه شالی) یا در اصطلاح فارسی رتون طی یک دهه گذشته بین شالیکاران مازندران تقریبا نهادینه شده است و بر اساس وضعیت آب و هوایی به خصوص روان آب های رودخانه ها کشت آن در مناطق مختلف استان متفاوت است.

 

کم رونقی بازار برنج در مازندران

بررسی های میدانی  از شالیکوبی های مازندران نشان می دهد که که همچنان به مقدار زیادی از محصول برنج طارم محلی کشت اول به دلیل کم رونقی بازار آماده عرضه در انبارها دپو شده وجود دارد.

قیمت برنج طارم محلی و طارم هاشمی ۲ رقمی که امسال حدود ۹۰ درصد ارقام برنج کشت شده را به خود اختصاص داده، از ابتدای فصل برداشت یعنی اواخرمرداد ماه تاکنون از قرار کیلویی ۶۳هزار تومان شروع و همچنان حداکثر تا ۶۷هزار تومان قیمت گذاری می شود، این قیمت نسبت به اواخر مرداد سال گذشته که از ۱۰۰ هزار تومان شروع شد و حداقل به ۷۵هزار تومان رسید، سبب نگرانی کشاورزان و تردید در فروش محصولشان شده است.

دست اندرکاران بازار برنج مازندران که عمدتا صاحبان شالیکوبی ها هستند، می گویند که همچنان عمده کشاورزان به علت کم دانستن قیمت، همه محصولشان را وارد بازار نمی کنند، یعنی بیشتر کشاورزان فقط مقدار کمی از محصولشان را باهدف کسب نقدینگی می فروشند و حاضر به عرضه همه محصولشان در بازار نیستند.

بر اساس اعلام اتحادیه شالیکوبی داران در هر یک از کارخانه ها به صورت میانگین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن برنج سفید انبار شده که در صورت دستیابی به قیمت منصفانه آماده عرضه است.

بازار برنج در نتیجه انباشته شدن برنج سفید در شالیکوبی‌ها همچنان به مهم ترین دغدغه تصمیم گیریِ خرید و فروش برای کشاورزان و تاجران مازندران تبدیل شده است، وضعیتی که شالیکاران را پس از گذشت حدود ۷۰ روز از برداشت به شدت آزار داده و در فروش محصولشان به خاطر قیمت بسیار پایین مردد و در عین حال به دلیل نیاز به نقدینگی مجبور به فروش هم هستند.

رکود بازار برنج مازندران در حالی است که هنوز برنج پارساله طارم هاشمی و محلی با قیمت ۶۰ هزار تومان به اندازه کافی در شالیکوبی های استان وجود دارد و تقاضای آن نیز کم است، نکته ای که کشاورزان مطرح می کنند این است که با توجه به افزایش هزینه تولید، این که برنج نو با قیمت برنج پارساله عرضه شود، اصلا برای شالیکاران به صرفه نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به خرید برنج ارقام پرمحصول برنج تولیدی سال گذشته توسط شرکت غله و مباشرت تعاونی روستایی در سطح ۱۹ مرکز خرید، گفت: تاکنون ۵ هزار و ۳۰۰ تن از محصولات تولیدی سال گذشته خریداری شده است.

عباسپور درباره خرید ارقام محلی برنج سال گذشته مازندران گفت: طبق توافق شرکت‌های پشتیبانی و مراکز فروشگاهی زنجیره‌ای برای خرید این نوع بارنج ورود پیدا کرده اند و برای سال جاری براساس توافق مقرر شد دو برابر میزان واردات انجام شده تولیدات برنج محلی خریداری و وارد شبکه فروش شود.

برنج کاری یکی از مهم ترین فعالیت های کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر