امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۲/۷/۱۸ - ۱۰:۰۰ شناسه خبر : ۱۴۵۴۳

کاهش کیفیت نان و افزایش دور ریز وارش نیوز/ کاهش کیفیت نان و افزایش دور ریز آن سبب نارضایتی مردم شهرستان بابل شده و از مسئولان خواسته اند تا برای افزایش کیفیت اقدام موثری انجام دهند.

 به گزارش وارش نیوز به نقل از مهر - صدیقه قربان نیا: نان یکی از خوراکی‌هایی است که از دیرباز نقشی اساسی در زندگی همه جوامع به خصوص جوامع ایرانی بازی کرده و قوت غالب مردم به شمار می‌رود و حال اگر کیفیت آن به هر دلیلی پایین باشد حاصل زحمات نانوا بی فایده و سهم پسماند خواهد شد.

مشکلات نان و نانوایی در مازندران نیز همانند دیگر مناطق وجود دارد و از بسته شدن نانوایی‌ها قبل از ساعت ۱۸ عصر گرفته تا کم بودن سهمیه آرد و مشکل فروش نان به اتباع غیرمجاز بیگانه و غیره از مسائل روز نانوایی‌های استان به شمار می‌رود.

شهروندان بابلی با انتقاد از کیفیت نامناسب نان خواستار توجه مسئولان و دستگاه‌های نظارتی برای ارتقای این وضعیت شدند. علی سلمانی از شهروندان بابلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه کیفیت نان در مصرف آن تأثیر گذار است، افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر به علت نبود قوانین بازدارنده‌ای چون باطل کردن جواز نانوایی‌ها و نبود بازرسی‌های دوره‌ای باعث شده که کیفیت نان به علت عوامل مختلف پایین بیایید و نان بی کیفیت وارد پسماند شود در حالی که نباید این برکت خدا را هدر داد.

وی ادامه داد: هرچند در گذشته صف‌های طولانی نانوایی از جمله معضلات و مشکلات مردم بوده است اما دور ریز نان بسیار کمتر از حالا بوده و به طور کامل مورد استفاده قرار می‌گرفت یا حداقل سهم دام و طیور می‌شد اما حال زندگی شهرنشینی باعث شده که نان یا فریزر و یا سهم پسماند شود.

مدت زمان پخت؛ در کیفیت نان تأثیر گذار است

پروانه مرادی از دیگر شهروندان نیز با قدردانی از زحمات نانواها اظهار داشت: گاهی نانواها مقصر کیفیت پایین نان نیستند بلکه مدت زمان پخت و مواد اولیه ای چون آرد در پخت نان نیز تأثیر گذار است که باید این دو مسئله را در پخت نان توجه مورد توجه واقع شود.

کیفیت نامناسب نان در مازندران/ مردم ناراضی هستند

وی ادامه داد: در حال حاضر افزایش جمعیت و زندگی ماشینی باعث شده که مردم زمان کمتری را برای خرید نان اختصاص دهند و همین امر باعث می‌شود که نانوا؛ برای آنکه جوابگوی نیاز مردم باشد نان را با شعله بیشتر پخت کند و این امر باعث می‌شود که کیفیت پایین‌تری نان را در اختیار مردم قرار دهد.

نانواها نیز حرف‌های خودشان را دارند و ضعف بسترهای حمایتی را از جمله دغدغه‌های فراروی مطرح می‌کنند، علی آقای اسماعیلی که سال‌های سال در شغل نانوایی مشغول فعالیت است و موهایش را در کنار تنور نانوایی‌ها سفید کرده و از جمله پیشکسوتان این صنف است، در مورد کیفیت نان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضرب المثل نان بی مایه فطیر است، بیان داشت: بدون حمایت دولتمردان در بالا بردن سهمیه آرد و همچنین تأمین سوخت رایگان، تهیه نان با کیفیت امکان پذیر نیست زیرا نانوا درصدد است که برای فروش بیشتر به کیفیت حاصله کمتر توجه کند و در نتیجه حاصل دسترنج نانوا خوراک دام و طیور خواهد شد.

زیرا نانوا درصدد است که برای فروش بیشتر به کیفیت حاصله کمتر توجه کند و در نتیجه حاصل دسترنج نانوا خوراک دام و طیور خواهد شد

وی یادآور شد: پس لازم است دولتمردان نیز با ایجاد بسترهای حمایتی برای نانوا وی را در ارائه کیفیت نان یاری رسانند و البته نانوا نیز باید در پخت نان دقت بیشتری کند تا برکت خدا که حاصل دسترنج کشاورز و سپس نانواست به راحتی هدر نرود.

اسماعیلی تصریح کرد: در حال حاضر متأسفانه به علت نبود بسترهای حمایتی از این صنف باعث شده که بسیاری از واحدهای صنفی تعطیل شده و یا به علت بالا بودن دستمزدهای بالای از شاطرهای ناکارآمد و یا شاگرد نانوا به جای شاطر ماهر باتجربه استفاده کنند که همین امر هم در کیفیت نان تأثیر گذار است.

وی اظهار داشت: کمبود سهمیه آرد و بیمه کارگر نیز از دیگر دغدغه‌های نانواها است که باعث شده که این شغل نیز در سال‌های نه چندان دور به خاطره تبدیل شود و نان‌های فانتزی با مواد نگهدارنده جایگزین نانوایی‌های سنتی شود.

کیفیت نامناسب نان در مازندران/ مردم ناراضی هستند

اسماعیلی در پایان سخنانش اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل تفاوت زیاد نرخ نان دولتی با آزادپز و فانتزی، تمایل به خرید نان سنتی رشد زیادی پیدا کرده و مصارف نان‌های فانتزی به سمت نان‌های سنتی سوق پیدا کرده است اما با تعطیلی نانوایی‌ها، مصرف کنندگان به ناچار مجبور به خرید نان فانتزی و یا تهیه نان بیش از مصرف روزانه برای فریز ر کردن خواهند شد، پس بنابراین بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان بازرسی باید با نظارت و کنترل بیشتر در این زمینه جلوی تخلف نانوایی‌هایی را که از شیفت کاری خود کاسته‌اند را بگیرند و یا با ایجاد بسته‌های تشویقی و بسترهای حمایتی نان خوب و مرغوب را جایگزین نان بی کیفیت کنند.

پس از پیگیری‌های صورت گرفته از سوی شهروندان شهرستان بابل، اتاق اصناف این شهرستان نیز به منظور نهادینه‌سازی فرهنگ تقدیر و تشکر از نانوایی‌های برتر در شهرستان بابل و همچنین بررسی مشکلات صنفی این قشر زحمتکش و در راستای رسالت خود و حفظ حقوق شهروندی، با تشکیل تیم مشترک بازرسی متشکل به بازرسی از واحدهای عرضه نان پرداختند.

کیفیت نان به مولفه‌هایی چون ایجاد بسترهای حمایتی آرد مرغوب و صبر مشتری بستگی دارد، پس نباید تنها نانوا را در کیفیت پایین نان مقصر دانست بلکه باید همگان تلاش کنند تا کیفیت نان تا جایی بالا برود که هدر رفت آن صفر شود. بیش از چهار هزار و ۵۰۰ واحد نانوایی در استان مازندران فعالیت می‌کنند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر