امروز : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
سرویس : سیاست زمان :   ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ - ۱۴:۰۹ شناسه خبر : ۱۴۶۵۵

انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه قائمشهر به دور دوم کشیده شد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی به دلیل نرسیدن مجموع آراءِ نامزدهای برتر به حد نصاب یک‌پنجم مجموع آراءِ مأخوذه به دور دوم کشیده شد و طبق قانون چهار نامزد در رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

به گزارش وارش نیوز، بنا به اعلام ستاد انتخابات مازندران هیچ کدام از ۵۷ نامزد انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی موفق به کسب حد نصاب آرا نشدند.

بر اساس آمار رسمی اعلام شده توسط ستاد انتخابات مازندران پس از رقابت انتخاباتی بین نامزدهای حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جوببار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در نهایت عمران عباسی با ۲۶ هزار و ۷۸۹ رأی و مصطفی معلمی با ۲۲ هزار و ۶۱۵ رأی در رتبه‌های اول و دوم منتخبان مردم این پنج شهرستان قرار گرفتند.

اما تعداد آراءِ این ۲ نامزد به حد نصاب یک‌پنجم مجموع آراءِ مأخوذه نرسید و به استناد ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، به اندازه ۲ برابر تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه در چرخه رقابت انتخاباتی باقی ماندند تا در دور دوم سرنوشت ۲ کرسی نمایندگی این حوزه انتخابیه مشخص شود.

بر همین اساس نیز کمال علیپور با ۲۱ هزار و ۴۵۹ رأی و علی کشوری با ۱۸ هزار و ۸ رأی به عنوان نامزدهای سوم و چهارم مرحله نخست انتخابات، در دور دوم با عمران عباسی و مصطفی معلمی رقابت خواهند کرد.

بر اساس ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان حداقل یک‌پنجم آراء حاصل نگردید، انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد. بدین معنی که از بین نامزدهایی که حداقل یک‌پنجم آراء را در مرحله اول به دست نیاورده‌اند، فقط به تعداد ۲ برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند و در صورتی‌که تعداد نامزدهای باقی‌مانده، کمتر از ۲ برابر باشد، تمام آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند کرد.

به گزارش وارش نیوز، برای انتخابات ۱۱ اسفند سه هزار و ۲۱۰ شعبه اخذ رأی در سراسر مازندران برپا شد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۶۹ شعبه ثابت و ۶۴۱ شعبه سیار بود.

همچنین از نظر تفکیک شهر و روستا نیز از سه هزار و ۲۱۰ شعبه اخذ رأی استان، یک‌هزار و ۴۶۸ شعبه برای مناطق شهری و یک‌هزار و ۷۴۲ شعبه برای مناطق روستایی تدارک دیده شد.

در این انتخابات ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۲۴۴ مازندرانی واجد شرایط رأی‌دهی بودند که از بین ۳۳۲ نامزد حضور در مجلس دوازدهم و پنج نامزد مجلس خبرگان رهبری نام افراد مد نظر خود را به صندوق انداختند تا در نهایت ۱۲ نماینده منتخب مازندرانی‌ها از ۹ حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی و چهار نماینده این استان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر