امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۴
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۳/۱/۱۶ - ۱۳:۲۴ شناسه خبر : ۱۴۷۶۸
یافته محققان ایرانی؛
مشکلات خواب خطر فشارخون بالا را افزایش می دهد بررسی عمده داده ها تأیید می کند که خواب کمتر از مقدار توصیه شده در هر شب یک عامل خطر برای فشار خون بالا است.

به گزارش وارش نیوز به نقل از هلث دی نیوز، داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۱۶ مطالعه انجام‌شده از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳، که شامل بیش از یک میلیون نفر در شش کشور بود، افزایش ۷ درصدی خطر ابتلاء به فشار خون را در میان افرادی که کمتر از هفت ساعت در هر شب می‌خوابیدند، نشان داد.

تیمی از مرکز قلب تهران می‌گوید خطر ابتلاء به فشارخون بالا در افرادی که به طور متوسط ۵ ساعت در شب می‌خوابند، در مقایسه با افرادی که هفت یا هشت ساعت توصیه شده می‌خوابند ۱۱ درصد بیشتر است.

دکتر «کاوه حسینی»، سرپرست تیم تحقیق و استادیار قلب و عروق، گفت: «بر اساس به‌روزترین داده‌ها، هرچه کمتر بخوابید- یعنی کمتر از هفت ساعت در روز- احتمال ابتلاء به فشار خون بالا در آینده بیشتر می‌شود.»

این تیم تحقیق یافته‌های خود را در تاریخ ۷ آوریل در نشست سالانه کالج آمریکایی قلب و عروق در آتلانتا ارائه خواهد کرد.

خواب و سلامت قلب افرادی که در ۱۶ مطالعه شرکت داشتند به مدت پنج سال (بسته به مطالعه از ۲.۴ تا ۱۸ سال) پیگیری شد.

اثر مضر خواب کوتاه بر فشار خون به نظر می‌رسد در بین جنسیت‌ها کمی متفاوت است.

حسینی در بیانیه خبری جلسه خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد کم خوابی در خانم‌ها خطرناک‌تر است. این تفاوت از نظر آماری قابل توجه است، اگرچه ما مطمئن نیستیم که از نظر بالینی قابل توجه است و باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد. آنچه ما می‌بینیم این است که کمبود الگوهای خواب خوب ممکن است خطر ابتلاء به فشار خون بالا را افزایش دهد، که می‌دانیم می‌تواند زمینه ساز بیماری قلبی و سکته باشد.»

دلایل دقیق ارتباط کم خوابی با خطرات قلبی مشخص نیست. اما تیم حسینی بر این باورند که عوامل زیادی از جمله پرخوری، مصرف الکل، کار در شیفت شب، مصرف برخی داروها، اضطراب، افسردگی، آپنه خواب یا سایر اختلالات خواب می‌توانند در این امر دخیل باشند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر