امروز : یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۴
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۳/۴/۳۱ - ۱۲:۳۶ شناسه خبر : ۱۶۷۲۱

کاهش آمار غرق شدگی در مازندران با اجرای طرح سالم سازی دریا غرق شدن افراد حین شنا در دریای خزر طی سالهای متمادی به عنوان چالش و دغدغه مسوولان امر در مازندران به شمار می رود اما تابستان امسال و بعد از گذشت بیشتر از یک ماه از اجرای طرح دریا آمارها بیانگر موفقیت استان در کاهش غریق است.

به گزارش وارش نیوز ؛ بیش از ۱۰ سال از آغاز اجرای طرح سالم سازی دریا در مازندران می‌گذرد طرحی که به دلیل نابسامانی و بلاتکلیفی، به خاطر نداشتن متولی خاص و یا واگذار نشدن به بخش خصوصی اندر خم مشکلات قرار داشت اما با اقدامات انجام شده برای اجرای این طرح به باور صاحبنظران، تابستان بدون دغدغه ای را شاهد خواهیم بود.

روی خوش دریای خزر به مسافران در هفته‌های اخیر نمایان بود و رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران در آماری به این موضوع اذعان کرده و می‌گوید در مدت اجرای طرح دریا از ابتدای خرداد تاکنون یک نفر در آب‌های ساحلی مازندران به دلیل شنا جان خود را از دست نداده و ناجیان مستقر در سواحل استان از آغاز این طرح تاکنون در سال جاری جان ۲۶۰ نفر را از مرگ نجات دادند.

شمار مغروغین در دریای مازندران طی خرداد و تیر ماه امسال درحالی یک نفر است که طبق آمار رسمی پزشکی قانونی استان در خرداد ماه سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ غرق شدگی را شاهد بودیم به طوری که در سال ۱۳۹۸، ۱۲ نفر، سال ۱۳۹۹، ۲۴ نفر، سال ۱۴۰۰، ۲۷ نفر و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۸ نفر از هموطنان جانشان را در دریا از دست دادند.

بر اساس آمار اداره کل پزشکی قانونی مازندران از سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۰۹، ۹۹، ۱۴۷، و سال ۱۴۰۱ به ۱۶۱ نفر در دریای خزر غرق شدند.

بنابر این گزاش از مجموعه ۵۱۶ نفری که هموطنان در مدت ذکر شده در سواحل مازندران جانشان را از دست دادند، ۶۴ نفرشان زن و مابقی مرد بودند، همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته، ۹۰ درصد این افراد غیر بومی و در مناطق شنا ممنوعه (خارج از طرح‌های سالمسازی) غرق شدند.
سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه خیزترین آب‌های کشور محسوب می‌شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می‌کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب‌های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا، ورود رودخانه‌ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب بی توجه به هشدارها هستند.
تداوم حادثه خیزی سواحل مازندران که با بی توجهی و سهل انگاری شناگران همراه است سبب شد تا از سال ۱۳۹۱ پروژه‌ای با عنوان «طرح سالمسازی دریا» با هدف کاهش غرق شدگان از طریق استقرار ناجیان غریق در مناطق حادثه خیز دریا، همراه با ارائه خدمات برای گردشگران در سواحل مازندران اجرا شود.

البته رسیدن به این جایگاه مطلوب در کاهش غریق در دریای خزر در مازندران ماحصل انجام یکسری اقدامات اساسی و بنیادی که ثمره آن کاهش چشمگیر غریق است.

از جمله ارگان های ذیربط برای فراهم کردن این زیرساخت های مورد نیاز ،‌هیات نجات غریق استان مازندران است که برای انجام این کار شناسایی نقاط حادثه خیز در سواحل دریا را در این مدت در دستور کار خود قرار داده است.

در همین رابطه رییس هیات نجات غریق مازندران گفت: تعداد ناجیان غریق که در سواحل دریا مستقر هستند را هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد در نقاط پُرجمعیت و حادثه خیز احصا شده مستقر شده اند و گشت زنی ها به صورت مستمر و مداوم در این نقاط در حال انجام است.

نقی کریمیان افزود: اقدامات ناجیان غرق منتج به آن شده که در مدت اجرای این طرح تاکنون جان تعدادی غریق از دریا نجات یابد، به نوعی از مرگ این تعداد افراد جلوگیری شده است.

وی ادامه داد:‌هر چند در تمام نقاط پُرخطر و حادثه ساز سواحل دریای خزر در مازندران نیروهای ناجیان غریق هیات نجات غریق، ‌هلال احمر و یا نیروهای ناجیان غریق پلاژ ها و سازمان ها مستقر هستند اما برخی نقاط حادثه خیز وجوددارد که شناسایی نشده است و یا افراد تمایل دارند در این نقاط خلوت به آب بزنند که دچار حادثه نیز می شوند.

از سوی دیگر از سال گذشته جمعیت هلال احمر مازندران به عنوان مسوول کمیته پیشگیری و کاهش غریق طرح ساحلی در استان شناخته شد در همین رابطه مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به ابلاغ استاندار وقت مبنی بر انتخاب جمعیت هلال احمر به عنوان مسول پیشگیری از کاهش غریق در دریای خزر افزود : پیش از این و در سالهای قبل مسوولیت این کمیته برعهده اداره کل ورزش و جوانان بود که با تصمیم و نگاه تخصصی استاندار این مهم به هلال احمر به عنوان نهاد تخصصی در حوزه امداد و نجات سپرده شده است.

غلامعلی فخاری در خصوص اقدامات هلال احمر مازندران برای پیشگیری از غریق در سواحل دریا گفت: با بررسی کارشناسانه جدید انجام شده نقاط حادثه خیز در سواحل افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه موفقیت در طرح ساماندهی دریا ضرورت هایی با خود دارد، گفت: افزایش حقوق ناجیان غریق با توجه به افزایش روزهای کاری این افراد درطرح امسال از جمله این ضروریات است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران همچنین با اشاره به اینکه وسایل تفریحی از جمله جت اسکی و قایقرانان در اختیار بهره برداران بخش خصوصی وجود دارد، افزود: این مجموعه ها نیاز است تا پیوست مورد نیاز در زمینه امداد و نجات را در برنامه کاری خود قرار دهند تا بدین صورت به عنوان یار سوم و کمک حال امدادگران هلال احمر باشند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز اعلام کرد: تعداد غرق شدگان امسال نیز تا تاریخ ۲۷ تیر ماه یک نفر بوده است در حالی که این تعداد در مدت زمان مشابه پارسال ۱۳ نفر بود.

قاسم عزیزاده گرجی کاهش آمار مغروقین در فصل شنای امسال را نشات گرفته از حضور به موقع و موثر ناجیان غریق، اقدامات پیشگیرانه و استفاده از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته دانست.

وی تعداد طرح‌های ساماندهی دریا در این استان را۳۱ مورد اعلام کرد و ادامه داد: تلاش برای شناسایی نقاط حادثه خیز در سواحل دریای خزر در این استان به ثمر رسیده است و تاکنون۵۵۰ نقاط حادثه خیز شناسایی شده ا ست .

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران گفت: قرار است تعداد طرح های ساماندهی دریا در مازندران به ۳۷ یا ۳۸ طرح افزایش یابد.

وی تعداد ناجیان غریق در سواحل مازندران یکهزار و ۲۵۰نفر اعلام کرد که غالبا در نقاط حادثه خیز مستقر هستند و ادامه داد با حضور موثر ناجیان غریق، ۲۶۰ نفر به علت آشنا نبودن به فن شنا از خطر غرق شدگی نجات یافتند.

وی از فعالیت ۱۰۷ امدادگر هلال احمر به همراه اورژانس و دیگر تجهیزات با هدف خدمات رسانی به مردم در سواحل استان خبرداد و در عین حال با عنوان اینکه در طرح های ساماندهی دریا، از ظرفیت دستگاه های اجرایی ذیریط باید در راستای خدمات رسانی مطلوب به مردم به شکل مطلوب استفاده کرد، گفت: متولیان اجرای طرح های ساماندهی دریا باید نسبت به رعایت شئونات اسلامی در سواحل مازندران اهتمام بیشتری داشته باشند و در صورت دریافت هرگونه گزارش، باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

عزیززاده گرجی، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای پرداخت به موقع دستمزد ناجیان غریق استان در سالجاری، با بیان اینکه تاکنون تمام دستمزد ناجیان به موقع پرداخت شده است، بیان کرد: پس از دریافت فهرست و تایید آن، نسبت به پرداخت ماهانه دستمزد ناجیان غریق اقدام خواهد شد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر