امروز : دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۴۰۱/۱۲/۱۲ - ۱۲:۵۲ شناسه خبر : ۱۴۰۳۰

جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی با محوریت ترویج فرهنگ مازندران برگزار می‌شود وارش نیوز/ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به منظور حفظ فرهنگ بومی محلی مازنی قدیمی با برگزاری جشنواره استانی بومی محلی نوجوان مازنی را دستور کار قرار داده است.

 

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست با خبرنگاران که با حضور فرماندار محمودآباد، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد د سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: اولویت فرهنگ و ارشاد استان با امور فرهنگی و اشاعه فرهنگ بومی است در واقه اولا نیاز به توجه مازندرانی‌ها و دوم توجه بر فرهنگ مازندرانی است.

حسین جوادی با بیان اینکه ۷۰ درصد کار این نهاد بر این دو امور است اما تاکنون به این مسئله توجه خاصی نشده است و الان باید تغییر رویکرد شود، در خصوص جشنواره گفت: این جشنواره با شش محور در غالب شعر، نقالی، سرود، مجری گری، بازیگری و دکلمه و در سطح نوجوانان استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با وجود محدودیت زمانی استقبال خوبی از این جشنواره شد، افزود: اکنون بحران در موسیقی مازندران در این است که نسبت به تکثیر یک اثر در استان وجود ندارد و آن ضریبی که مدنظر یک موسیقی سنتی باید داده شود به آن توجهی نمی‌شود؛ دستگاه‌های ضریب باید درست عمل کنند و در مواقع انتشار اثر ورود جدی یابند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اعلام اینکه تاکنون ۷۰۰ دانش آموز پای کار آمدند و بیشتر اثر شعر و دکلمه بوده است، گفت: از ۲۲ شهرستان استان حاضر در جشنواره، اختتامیه به میزبانی محمودآباد انجام می‌شود.

جوادی با بیان اينکه داوران نیز با توجه به‌ حضور نوجوانان سعی شده از اساتید متبحر و مجرب به کار گرفته شود، عنوان کرد: مهلت ارسال آثار ۲۵ اسفندماه است که ۱۵۰ اثر در اختیار مردم به منظور داوری انتشار داده می‌شود؛ اختتامیه نیز هفته اول اردیبهشت اختتامیه است.

وی ادامه داد: کوچکترین عضو چهار سال و نیم، و حضور صد درصدی نیز از بلده از یک مدرسه ۳۷ نفره بوده که همه حضور یافتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران تاکید کرد: به دنبال انتشار زبان محلی در نشریات محلی استانی به منظور اشاعه فرهنگ بومی مازندران هستیم تا هفتگی به نشر آن پرداخته شود.


فرماندار محمودآباد نیز در این نشست با بیان اینکه در این شهرستان ۱۵ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند، گفت: در این جشنواره حدود ۵۰ هزار نفر درگیر مساله فرهنگی خواهند شد و جامعه هدف در برگزاری این جشنواره است.

روح الله علیزاده بیان کرد: مازندران دارای فرهنگ غنی است که نیاز به ترویج و ورود به این فرهنگ دارد و با وجود جنگ شناختی و ترکیبی که در حال وقوع است باید ادبیات قوی و تاریخ بومی کشور را به نسل امروز رساند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز به بازنگری کتاب دروس فرزندان ما است یعنی باید یک بسته فرهنگی تعریف شود چرا که اگر جوانان را به تاریخ غنی آشنا کنند مطمئنا هم در صیانت فرهنگ و تاریخ و اشاعه آن تلاش خواهد شد.

خبرنگار: پویا اباذری

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر