امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۸/۲۶ - ۰۷:۴۱ شناسه خبر : ۱۲۰۳۷
کارشناس ارشد آبخیزداری مطرح کرد
احداث دیواره های سیلابی، راه حلی برای مدیریت سیلاب قربانعلی خدایی در گفت وگو با وارش، با بیان اینکه احداث دیواره های سیلابی یکی از راههای مدیریت سیلاب است، اظهار کرد: اما متاسفانه بسیاری از افراد در شهر و روستا در کنار رودخانه سند مالکیت ملک خود را دارند و بنابراین برای احداث دیوار به مشکل برخورد می کند و این یک مشکل اجتماعی است.

کارشناس ارشد آبخیزداری با تاکید بر لزوم رعایت حرائم در بستر رودخانه و اطراف آن، افزود: امورآب و شهرداری ها در برخورد با اینگونه افراد که سند مالکیت دارند و آزاد سازی حریم رودخانه مشکل دارند.
وی با بیان اینکه 90 درصد پلهای احداثی در شهر و روستا غیر استاندارد است، گفت: در ساخت اغلب این پلها اصول اولیه رعایت نشده و برای کاهش هزینه ها دهانه پل کم و ارتفاع نیز پائین است و این موضوع باعث می شود در زمان بارندگی زیاد، آب مسیر اصلی را دور بزند و بخشی از پل تخریب شود و یا اینکه جلوی اورده های آب را می گیرد.
کارشناس ارشد آبخیزداری با بیان اینکه کنش بستر در اغلب رودخانه ها وجود دارد، ادامه داد: هر سیلی با خود آورده ای دارد و اگر شیب رودخانه کم باشد آنچه آورده شده در خود رودخانه بارگذاری می شود.
خدایی با ابراز تاسف از اینکه نگاه اغلب مدیران و مردم به رودخانه نگاه تامین مصالح و معدنی است، تصریح کرد: برداشت مجاز و یا غیر مجاز از بستر رودخانه موجب ایجاد شیب طولی در رودخانه می شود و در زمان فشار آب و بروز سیلاب عمق کف بستر رودخانه زیاد می شود در نتیجه دیواره های کناره زیرشویی و واژگون می شود.
وی باربری را به جای بارگذاری نتیجه برداشت بیش از اندازه از رودخانه عنوان کرد و گفت: خارج شدن مصالح و عمیق شدن کناره ها باعث می شود زیر ابنیه ی پلها در پایین دست خالی و ریزش کند و موجب بروز خسارت شود.
 کارشناس ارشد آبخیزداری شبکه ای شدن رودخانه ها در حوزه شهری را یکی دیگر از مشکلات بر سرراه طغیان رودخانه ها در زمان بروز سیل دانست و عنوان کرد: رودخانه خود یک شاهرگ است اما این شاهرگ در حوزه شهری توسط شهرداری ها شبکه ای می شود و به جای عریض تر کردن کانالها ، تنگ تر می شود و در نتیجه حجم آب بارگذاری شده توان عبور ندارد و ارتفاع آب بالا می آید و موجب آبگرفتگی معابر می شود.
خدایی با اشاره به مشکل دار بودن شبکه زهکشی شهر و روستا خاطر نشان کرد: کانالهای آب در اراضی کشاورزی در گذشته نقش زهکش داشتند اما با تغییر کاربری های صورت گرفته این کانالها  و شبکه زهکشی از بین رفت و راه خروج آب نیز بسته شد.
وی یادآور شد: تا نگاه ما به طبیعت اینگونه باشد سال به سال سیلاب بیشتر خواهد بود و ممکن است در سالهای بعد با کمترین بارش سیلاب سرازیر شود.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر