امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۳
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۸/۲۶ - ۰۹:۳۲ شناسه خبر : ۱۲۰۴۳
پرونده ویژه وارش/ وقتی تولید مرغ در مازندران هم به صرفه نیست؛
قیمت گذاری‌های کاغذی! به گزارش وارش، بازار مرغ در استان مازندران همانند سایر استان ها بسیار متلاطم است و با افزایش قیمت خود سبب شد تا مرغ ها حتی قادر به تخم گذاشتن نیز نباشند.

کارشناسان معتقدند قیمت گذاری های کاغذی فقط به شکل دستوری ابلاغ می‌شوند اما اجرا نمی شوند.، گرچه صنعت طیور در در کشور در طول سال 100 میلیون و در مازندران نیز 12 میلیون قطعه مشغول جوجه ریزی است.
بر اساس آمارهای رسمی، علاوه بر آن، 11 درصد تولیدات گوشت مرغ در مازندران تولید می‌شود گرچه می توان این ظرفیت را افزایش داد. همچنین مازندران توانسته 40 درصد از تولید جوجه یک روزه را در کل کشور به خود اختصاص دهد.
به گفته مسئولین، حدود 25 درصد از واحدهای تولیدی دام و طیور در استان مازندران فعال هستند که با اندکی درایت می توان این تعداد را نیز ارتقا داد.
متخصصان امر معتقد هستند، با توجه به آنکه استان مازندارن خود تولید کننده مرغ در استان و در سطح کشور است اما قیمت مرغ در این استان نیز رشد فورانی داشت. به نظر می‌رسد یا مدیریت در قیمت وجود ندارد ویا سیاست‌های درستی برای منطقه بندی کردن قسمت ارائه داده نشده ویا نظارت ها به کندی انجام می‌شود.
در حال حاضر خود این صنعت نیز با مشکلات زیادی مواجه است از جمله در قیمت نهاده ها که به نظر می‌رسد برای تنظیم قیمت در طیور باید قیمت نهاده های این صنعت را اصلاح کنیم. اگر برای این صنعت نیز شرایط برای رشد فراهم نشود این صنعت نیز ورشکست خواهد شد.
از سوی دیگر، در این میان با اندکی کندوکاو میتوان دریافت که وقتی انبارهای نهاده های صنعت طیور از مواد غذایی طیور دپو شده تا با قسمت گزافی به دست تولید کننده برسد در نتیجه افزایش قیمت مرغ را شاهد خواهیم بود.
هنگامی که بدون نیاز به اقدام جدی و فقط با ترخیص به موقع و قطع واسطه ها بتوان با قیمت مناسب نهاده طیور را در اختیار تولید کننده قرار داد دیگر نباید نگرانی پرش های فضایی قیمت ها بود.
کارشناسان حوزه دام و طیور، اعتقاد دارند، در حوزه مرغ و طیور برخی مشکلات از جمله ارز ۴۲۰۰ تومانی خود موجب گرانی در سایر بخش ها را ایجاد کرد که این ارز به جای مدیریت و تنظیم بازار عامل بروز مشکلاتی در صنعت طیور شده است.
بر اساس آمارها، سالانه حدود ۲۵۰ هزار تن مرغ در مازندران تولید می شود که ۶۰ درصد این تولید روانه استان های دیگر از جمله تهران شده و گرچه مازندران نباید با کمبود مرغ همراه باشد و حال این تلاطم در بازار به نظر می‌رسد غیرطبیعی باشد.
برخی از کارشناسان، وجود دلالان و واسطه ها و رانت های ایجاد شده در این بخش را عامل نابسامانی و تلاطم در بازار مرغ دانش ته و عنوان می‌کنند دولت برای حمایت از مصرف کنندگان، کارت پروتئینی یا یارانه باید پرداخت کند.
مازندران با دو هزار و 238 واحد مرغ گوشتي، 200 واحد مرغ مادر، حدود 15درصد ظرفيت كشور را پوشش داده و تنها لاين كشور و منطقه خاورميانه به عنوان قطب صنعت طيور كشور محسوب می‌شود و با توليد 11 درصد گوشت مرغ و 30 درصد جوجه يكروزه كشور، مقام اول را در بين استان هاي كشور دارا است.
گرچه به گفته مسوولان مربوطه، بيش از 50 درصد ظرفيت اين صنعت بدون استفاده و غيرفعال است که باید جهت افزایش در تولید این بخش‌ها فعال شود.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر