امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۸/۲۷ - ۰۸:۳۶ شناسه خبر : ۱۲۰۵۶

بارش میانگین دوسال کشور در کمتر از یک هفته در مازندران مدیر کل هواشناسی مازندران بیشترین بارندگی در غرب استان ، منطقه رامسر در کمتر از یک هفته ۵۳۷ میلی متر اعلام کرد.

سیدمحمدرضا رضوی در خصوص دو سامانه بارشی در آبان ماه 1400 ، اظهار کرد: تیم بحران هواشناسی از چند روز قبل از شناسایی و ورود دو سامانه به استان طی جلسهای دو هشدار سطح نارنجی( جهت آمادگی) روزهای سه شنبه 18 آبان و یکشنبه 23 آبان 1400 صادر نمود که  در آن بر بارش باران، وزش باد شدید موقتی، مواج شدن دریا، کاهش محسوس دما ، رعد و برق ، بارش برف در مناطق بالای 1000 متر و احتمال بارش تگرگ در سطح استان، که پیامد آن  بگرفتگی معابر– بالاآمدن و سیلابی شدن آب رودخانه ها- مه آلود شدن، کاهش دید، لغزندگی ، ریزش سنگ ،رانش زمین و اختلال در جاده‏ها و محورهای کوهستانی تاکید داشت.
رضوی افزود: بدین منظور توصیه هایی از جمله پاکسازی کانال های هدایت آب های سطحی در شهرها - مقاوم‏سازی سازه های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها - احتیاط در تردد جاده ای – عدم صعود کوهنوردان به ارتفاعات- آماده سازی سیستم گرمایشی دامداری، مرغداری و گلخانه ها و از شهروندان و هموطنان درخواست شد برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار از تردد و استقرار در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها، تأسیسات آبی و کانال‌های آب‌رسانی خودداری کنند.
رضوی در ادامه بیان داشت: اداره کل هواشناسی مازندران این دو هشدار نارنجی (جهت آمادگی) را به دستگاه‌های مرتبط از جمله دستگاه‌های امدادی و خدماتی ارسال نمود تا علاوه بر آماده‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات، آمادگی لازم برای هرگونه عملیات امداد و نجات و خدمت‌رسانی داشته باشند و همچنین هموطنان عزیر از طریق تلفن هواگوی 134 ، فضاهای مجازی، خبرگزاری¬های معتبر استان ، رسانه های گروهی و ... با خبر نمود.  
با ورود این دو سامانه بارشی، در مجموع طی این مدت بیشترین بارندگی از غرب استان منطقه رامسر از ایستگاههای بارانسنجی منطقه رامسر: میانلات537 میلی متر، سنگ پشته 422 میلی متر، سرلیماک 406 میلی متر، گالش محله 421 میلی متر، سفیدآب 230 میلی متر و همچنین ایستگاه هواشناسی فرودگاهی رامسر 380 میلی متر باران گزارش شد به طوریکه می توان گفت مجموع بارش کمتر از یک هفته در غرب استان معادل بارش میانگین دوسال کشور بوده است.
و همچنین شهرستان تنکابن 252 میلی متر و شهرستان نوشهر 154 میلی متر باران را داشتیم. لازم بذکراست از دیگر شهرهای مازندران طی این مدت بین 20 تا 150 میلی متر باران بارید.
مدیر کل هواشناسی مازندران در ادامه گفت: بیشترین بارش برف در ارتفاعات و محورهای کوهستانی استان بیش از 1500 متر، طی این مدت از بطاهرکلا و دونا علیای بخش بلده نور به ترتیب 61 و 53 سانتی متر بود و مناطق دیگر بین 5 تا 50 سانتی متر برف بارید.
رضوی در پایان با اشاره به اینکه در فصل پاییز در استان مازندران درگیر چنین بارشهای رگباری و نقطه ایی هستیم، در طی بارندگی های ماه آبان سال جاری در استان و بویژه غرب استان با توجه به  کاهش ضریب نفوذ پذیری آب در خاک بواسطه این بارشها، بصورت آبگرفتگی و در برخی از نقاط باعث سیل نقطه ای شد، لازم بذکراست در غرب استان طی 24 ساعت در ماه آبان این بارشها بی سابقه بود. به منظور جذب حداکثری آبهای حاصل از این بارشها ، روش های مختلفی برای مهار و کنترل و ذخیره سیلاب ها وجود دارد، متولیان امر باید تمهیداتی بیاندیشند که هم از آبگرفتگی و سیل جلوگیری شود و هم این آبها به منظور استفاده در امر کشاورزی و استحصال از آن در فصول گرم سال و کم آبی ذخیره شده در همان منطقه استفاده شود و یا به نزدیک ترین نقطه خشک انتقال پیدا کند تا به صورت آزاد وارد دریا نشود.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر