امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۸/۲۷ - ۱۰:۴۸ شناسه خبر : ۱۲۰۶۰

۸۰ میلیارد تومان سهم گیلان در فروش چوب مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه سال گذشته از محل فروش چوب آلات برداشت شده از زراعت چوب سنواتی ۸۰ میلیارد تومان به خزانه دولت واریز کردیم، گفت: ۱۲ میلیارد تومان آن به استان بازگشت.

میرحامد اختری در جلسه ستاد زراعت چوب استان گیلان، اقدامات صورت گرفته طی یک سال و نیم گذشته را جهادی دانست و اظهار کرد: براساس برنامه ششم توسعه مکلف به زراعت چوب در ۶۶۰۰ هکتار از اراضی ملی استان از طریق احاطه مدیریت بودیم، اما بنا به دلایلی چهار سال اول برنامه را از دست دادیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای نیمه دوم سال ۹۹ زراعت چوب در استان گیلان را با جدیت آغاز کردیم، افزود: با همکاری استانداری و جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی سپاه استان کار زراعت چوب دنبال می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با بیان اینکه سال گذشته ۱۸۷۵ هکتار از اراضی ملی استان را برای زراعت چوب احاله مدیریت کردیم، گفت: زراعت چوب در این اراضی توسط مجریان عملیاتی شده است.

اختری، از پاکتراشی عرصه های سنواتی با کاج، توسکا و صنوبر جهت زراعت چوب خبر داد و خاطرنشان کرد: زراعت چوب سنواتی به دیرزیستی رسیده بود و غیر قابل استفاده بود و لذا این عرصه ها را به مزایده گذاشتیم و تهیه طرح در قالب طرح جایگزین جنگلداری کردیم.

وی با اشاره به برداشت چوب آلات حاصل از آماده سازی عرصه های احاده مدیریت شده، عنوان کرد: سعی کردیم مزایده ها با حضور صنایع چوبی استان باشد و تاکید بر برنده شدن افراد بومی داشتیم که محقق شده ست.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، نیاز چوبی کشور در سال را ۱۱ میلیون مترمکعب دانست و اضافه کرد: ۴۵ درصد این نیاز معادل پنج میلیون مترمکعب مربوط به استان گیلان بوده و لذا در حوزه قاچاق چوب آلات هیچ کامیونی از گیلان خارج نمی شود، بلکه قاچاق از سایر استان ها به گیلان می آید.

وی با بیان اینکه برداشت از جنگل های طبیعی فقط ۱۵۰ هزار مترمکعب بوده و کفاف نیاز چوبی کشور را نمی داد، گفت: طرح تنفس فشاری برای صنایع چوبی ایجاد نکرده و حتی با فشار روانی آن مواجه هستیم، زیرا جنگل های هیرکانی قابلیت تامین نیاز چوبی کشور را ندارند.

اختری، زراعت چوب را ضربه گیر جنگل های طبیعی دانست و یادآور شد: تامین نیاز چوبی کشور، صرفه جویی ارزی، افزایش ترسیب کربن، کاهش فشار بر هیرکانی و ایجاد فرصت شغلی از جمله مزایای زراعت چوب است.

وی اواخر پاییز و زمستان را فصل کاشت دانست و اظهار کرد: سال گذشته از محل فروش چوب آلات برداشت شده از زراعت چوب سنواتی ۸۰ میلیارد تومان به خزانه دولت واریز کردیم که ۱۲ میلیارد تومان آن به استان بازگشت.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه امسال مکلف به فروش ۲۰۰ میلیارد تومانی چوب آلات هستیم، عنوان کرد: تاکنون ۱۰۴ میلیارد تومان محقق شده، اما هنوز بازگشت به استان نداشتیم.

اختری، زراعت چوب و برداشت چوب آلات را یک چرخه دانست و خاطرنشان کرد: سه نهالستان گیلان را به تولید صنوبر اختصاص دادیم و به زودی عرصه ها جهت کاشت آماده می شود.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر