امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۸
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۹/۸ - ۱۲:۵۱ شناسه خبر : ۱۲۱۴۷

احیای جنگل های هیرکانی با توسعه زراعت چوب سید احسان ساداتی در گفت وگو با وارش، با اشاره به اجرای طرح تنفس جنگل از سال ۹۶ تاکنون، افزود: با اجرای این طرح مشکل تامین چوب برای صنایعی که نیازمند چوب هستند به وجود آمد و براین اساس یکی از راهکارهایی که توانست به ادامه فعالیت این صنایع کمک کند و در کنار آن موجب ایجاد اشتغال نیز شد توسعه زراعت چوب بود که باید اهتمام جدی در آن صورت گیرد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با تاکید بر اینکه برای تولید نهال در نهالستان ها و نهایتا کشت در عرصه میزان آب مصرفی بسیار مهم است، تصریح کرد: در امر زراعت چوب صنوبرها گونه اصلی محسوب می شوند و بعد از آن سایر گونه ها(اکالیپتوس و..) قرار دارند.

ساداتی با اشاره به این مطلب که  براین اساس طرح ها و پروژه های تحقیقاتی با موضوع مقاومت به خشکی گونه های سریع الرشدی که در زراعت چوب استفاده می شود مورد مطالعه قرار گرفت، افزود:  در این راستا گونه ها و ارقامی که در شرایط سخت محیطی مقاوم تر هستند پس از بررسی و آزمایشات تحمل به استرس های محیطی معرفی می شوند.

وی در ادامه در خصوص احیا جنگل هیرکانی، به زنده مانی  برخی پایه های درختی کهنسال پرداخت و گفت: گرفتن بذر از گونه هایی که دیر زیستی بالایی دارند همانند بلوط بلند مازو که 700 سال قدمت دارد یا افرا پلت که بالغ بر 800 سال سن دارد و همچنان زنده است از جمله برنامه ها و راهکاری است که می توان از  بذر این گونه ها که دوره های مختلف گرما، سرما و شرایط سخت اقلیمی را طی کرده اند برای تولید نهال استفاده شود زیرا از منبع ذخیره ژنتیکی بالایی برخوردار هستند و از آن برای احیا درختان اکوسیستم جنگل های هیرکانی که در شرایط سخت قرار گرفته اند استفاده شود.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه تغییر اقلیم از عوامل مهمی است که باعث می شود گونه های هیرکانی بیشتر در معرض خطرات امراض و آفات قرار گرفته و آسیب ببینند ، متذکر شد: کم آبی مشکل اصلی و جدی در ناحیه هیرکانی است بنابراین در نهالستانهایی که نهال برای احیا جنگلهای هیرکانی(جنگلکاری) تولید می کنند باید نهالهایی پرورش یابند که کارآیی مصرف آب اینها بالا باشد یعنی با مصرف آب کمتر، رشد بهتری داشته باشند و تحمل انها به کم آبی و گرمای هوا بیشتر باشد.

ساداتی خاطر نشان کرد:  برای گونه های زراعت چوب ارقامی از صنوبر تند رشد را معرفی کردیم که نسبت به بقیه تحمل بیشتری نسبت به کم آبی و شوری دارند تا سازمان جنگلها و مراتع کشور با اهداف زراعت چوب از اینها استفاده و کشت کنند.

وی با تاکید براینکه  یک سری گونه ها خاص جلگه است یعنی نمی توان این گونه ها را در ارتفاعات کشت کرد، یادآور شد: اما  بایستی مطالعات ژنتیکی ما طوری باشد تا گونه هایی که مختص هیرکانی هستند و تحمل بیشتری در مقابل خشکی و گرما دارند بیشتر در برنامه های احیایی قرار بگیرند.

دکترای جنگل با بیان اینکه در موسسه  تحقیقات جنگلها و مراتع کشور  بحث سازگاری ارقام مختلف صنوبرها در طرح زراعت چوب از چندین سال قبل مورد مطالعه قرار گرفت تا مشخص شود علاوه بر سازگاری و استقرار گونه ها در نواحی مختلف،  تولید در هکتار کدام رقم بیشتر است ، افزود: بر این اساس از مرکز تحقیقات  و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران نیز کلن ها و ارقامی از صنوبرکه تولید در هکتار بالاتری داشتند معرفی شدند.

ساداتی شوری خاک را نیز یکی دیگر از مشکلات تغییر اقلیم دانست و گفت: این موضوع یکی از مهم ترین مباحث روز دنیا در ارتباط با مسائل خاک است که با توجه اهمیت این موضوع،  امسال روز جهانی خاک به توقف شور شدن خاک اختصاص یافت. در این شرایط در واقع گرما و تبخیر زیاد موجب می شود املاح  در سطح خاک باقی بماند و خاک بتدریج شور شود و بر این اساس در راستای مقابله با این مسئله ارقام و گونه های متحمل به شوری و خشکی صنوبر از یافته های تحقیقاتی برای توسعه زراعت چوب به بخشهای اجرایی معرفی شدند.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر