امروز : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۴:۵۱ شناسه خبر : ۱۴۷۳۹

مخالفت محیط زیست مازندران با ساخت متل در ارتفاعات دماونـد مدیر کل محیط زیست مازندران با تاکید بر این که با هر گونه فعالیت های اقتصادی شامل ساخت وساز با هدف گردشگری، طبیعت گردی و معدن کاوی در ارتفاعات قله دماوند مخالفت می شود گفت : همسو با حفظ اثر ملی طبیعی این قله به عنوان بام ایران ،با ساخت متلی در منطقه نوندل مخالف هستیم.

وارش نیوز:  مدیر کل محیط زیست مازندران با تاکید بر این که با هر گونه فعالیت های اقتصادی شامل ساخت وساز با هدف گردشگری، طبیعت گردی و معدن کاوی در ارتفاعات قله دماوند مخالفت می شود، گفت : همسو با حفظ اثر ملی طبیعی این قله به عنوان بام ایران ،با ساخت متلی در منطقه نوندل مخالف هستیم.واگذاری زمین ملی و تغییر کاربری برای ساخت متلی در منطقه نوندل در قالب فعالیت شرکت تعاونی در نزدیکی دماوند روز گذشته در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح شد که با مخالفت مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران مواجه شد.عطاالله کاویان هر گونه فعالیت در ارتفاعات بیش از ۲هزار متری قله دماوند را ممنوع دانست و افزود: فعالیت اقتصادی در ارتفاع ۲ تا چهار هزار متری اثر تخریبی روی قله دماوند می گذارد.وی توضیح داد: اثر ملی طبیعی قله دماوند نماد بام ایران است که برای حفظ آن تعهد بین المللی وجود دارد، بنابراین ساخت متل در منطقه نوندل نیز عامل افزایش تخریب این منطقه حفاظت شده محسوب می شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: تعهدی نسبت به فعالیت های تعاونی و ایجاد اشتغال حتی در قالب شرکت تعاونی نداریم.
اثر طبیعی ملی قله دماوند درحوزه جغرافیایی بخش لاریجان از توابع شهرستان آمل استان مازندران با مساحتی بیش از ۲هزارو ۹۵۰ هکتار طی مصوبه شماره ۲۲۱ در۲۱ خرداد ۱۳۸۱ شورای عالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.
کوه دماوند در سی‌ام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در قالب میراث طبیعی در فهرست آثار ملّی کشور ثبت و پس از آن موضوع ثبت جهانی این اثر در رسانه های کشور مطرح شد.قله‌ای که با ارتفاع بیش از پنج هزار و ۶۰۰ متر و قرارگیری در مسیر کمربند گردشگری کشور سالهاست که در انتظار قرارگیری در فهرست میراث طبیعی یونسکو است. وضعیتی که طولانی شدن آن به یکی از بزرگ ترین دغدغه های دوستداران محیط زیست، میراث طبیعی و مردم مازندران تبدیل شده است. قله ای که امروز در خلاُ ثبت جهانی و حفاظت جهانی میراثی مورد بی مهری قرار گرفته و در دام انبوهی از مسافران و کوهنورد نماها، به جای ثبت جهانی محل تخلیه انواع زباله و تخریب شده است.
کاویان در مورد اهمیت بهره وری آب کشاورزی مازندران نیز اشاره کرد و گفت که با توجه به تنش های خشکسالی و تغییرات اقلیمی، ‌ باید علاوه بر مدیریت بر منابع آبی نسبت به کشت ارقام کم آب بر محصولات کشاورزی در استان تجدید نظر کرد./میری

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر