امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۳:۲۲ شناسه خبر : ۱۴۸۳۶
اخبار کشاورزی مازندران؛
از لزوم مبارزه با مگس میوه تا شکسته‌شدن رکورد جوجه‌ریزی در مازندران سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به لزوم مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای با اولویت کانون کوبی تاکید کرد.

وارش نیوز : فرید بیگی با اشاره به شرایط مناسب آب و هوایی سال گذشته برای فعالیت آفت مگس مدیترانه‌ای و شکار آفت در تمام طول سال قبل و ادامه این شرایط مطلوب در سال جاری، به لزوم مبارزه با مگس میوه مدیترانه با اولویت کانون کوبی تاکید کرد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: با توجه اینکه این آفت دارای دامنه میزبانی گسترده بوده و پس از میوه نارنج باقیمانده از سال قبل که بعنوان میزبان مهم برای افزایش جمعیت مگس مدیترانه‌ای در استان است، میوه ازگیل ژاپنی نیز بعنوان اولین محصول سردرختی است که زودتر از بقیه میوه‌های داخل استان رسیده و به بازار روانه می‌شود و  می‌تواند احتمال تخم ریزی و کانون توسعه جمعیت آفت در ادامه مسیر را در داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، وی تصریح کرد: از آنجایی که مقدار زیادی از میوه ازگیل ژاپنی روی درختان به ویژه در قسمت‌های بالایی آن برداشت نمی‌شود، باغداران بایستی نسبت به نصب حداقل یک تله فرمونی یا یک تله جلب کننده غذایی برای ردیابی و بررسی فعالیت آفت در باغ خود اقدام و در صورت شکار بالای آفت، با مراجعه به کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی نسبت به دریافت مشاوره و توصیه‌های فنی برابر دستورالعمل های مربوطه اقدام کنند.

بررسی ۴۳ فقره پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مازندران

محمدرشید رستمی از بررسی ۴۳ فقره پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان خبر داد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: در جلسه کمیسیون تبصره یک ماده یک تغییر کاربری که با حضور عضو ناظر اداره بازرسی و سایر اعضا برگزار شد، ۴۳ فقره پرونده بررسی و تصمیماتی در جهت رد یا صدور مجوز تغییر کاربری آن اتخاذ شد.

دبیر کمیسیون تبصره یک ماده یک استان مازندران تصریح کرد: با توجه به قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و لزوم امنیت غذایی مردم، هرگونه تغییر کاربری در زمین های کشاورزی بدون دریافت مجوز از جهاد کشاورزی جرم محسوب شده و مشمول جرایم قانونی و قلع قمع مستحدثات غیرمجاز می‌شود.

شکسته شدن رکورد جوجه ریزی مازندران با ثبت ۱۷ میلیون قطعه

حسن خیریانپور، درباره رکورد جوجه ریزی در استان مازندران، گفت: مازندران طی ۶ ماهه اخیر برای سومین بار به رکورد جوجه‌ریزی دست یافت و استان گلستان که همتراز مازندران در میزان جوجه ریزی قرار دارد در این مدت ۲ میلیون قطعه کمتر از مازندران جوجه ریزی داشته است که نشان از تعهد و تلاش مدیران و مرغداران استان برای تحقق جهش تولید در این بخش است. ‎

معاون هماهنگی و امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران، افزود: این اقدام اولین گام بلند کشاورزی مازندران در راستای تحقق برنامه های جهش تولید مدنظر مقام معظم رهبری در بخش کشاورزی است.

خیریانپور خاطرنشان کرد: رکورد بی سابقه جوجه ریزی ماهانه استان مازندران با ثبت ۱۷ میلیون و ۴۳۷ هزار قطعه در فروردین ماه در کشور و استان شکسته شد.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران، افزود: تعداد جوجه ریزی استان در فروردین ماه امسال با رکورد بی سابقه در بازه زمانی مشابه با ۱۷ میلیون و ۴۳۷ هزار قطعه در واحدهای مرغ گوشتی بود که معادل ۱۲.۸ درصد جوجه ریزی کشور است.

خیریانپور، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۳ هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ از این تعداد جوجه ریزی استحصال شود.

وی گفت: در این مدت سه شهرستان ساری با ۲ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۳۵ قطعه رتبه اول، آمل با بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه رتبه دوم و بهشهر با یک میلیون و ۵۴۸ هزار و ۳۲۰ قطعه رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

فعالیت ۱۹ بانک نشا در قائمشهر

علی درویش نیا با بیان اینکه تاکنون ۸ هزار و ۳۹۰ هکتار از شالیزارهای شهرستان قائمشهر شخم و شیار شد، گفت: تاکنون ۸ هزار هکتار شالیزار این شهرستان خزانه‌گیری شد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۹ واحد بانک نشا در این شهرستان، افزود: ۹۶ دستگاه نشاکار ۶ ردیفه و ۴ ردیفه نیز در این شهرستان فعال هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر با بیان اینکه تاکنون ۴۰ هکتار اراضی شالیزاری بیمه زراعت برنج شد، اضافه کرد: ۱۴.۵ تن بذر برنج پرمحصول به شالیکاران این شهرستان توزیع شد.

درویش نیا ادامه داد: تجهیزات بانک نشاء این شهرستان شامل ۷ دستگاه سیدر، ۱۰ دستگاه تراکتور سبک، ۷ دستگاه تراکتور متوسط و سنگین، بیش از ۲۳ دستگاه نشاکار برنج و ۵ دستگاه کمباین مخصوص برنج است.

وی گفت: سال زراعی گذشته از ۸ هزار و ۶۸۹ هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان ۵۸ هزار تن شلتوک استحصال شد.

صادرات ۲۳۰۰ تن کیوی از عباس آباد به خارج از کشور/ارزآوری ۶.۹ میلیون دلاری

ابراهیم کاویانی از صادرات ۲ هزار و ۳۰۰ تن کیوی از شهرستان عباس آباد به خارج از کشور در فروردین ماه امسال خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد افزود: فروردین ماه امسال ۲ هزار و ۳۰۰ تن محصول کیوی به ارزش ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار از این شهرستان به خارج  کشور صادر شد که ارز آوری خوبی برای کشور داشت.

وی با بیان اینکه این مقدار محصول به کشورهای روسیه، امارات، ازبکستان، هندوستان، پاکستان و کویت صادر شد، گفت: روند صادرات کیوی همچنان از این شهرستان به خارج کشور با شتاب خوبی در حال انجام است.

بازگشت ۱۵ هزار مترمربع زمین کشاورزی ساری به چرخه تولید

سید اسماعیل علوی با اشاره به بازدید از اجرای داوطلبانه قلع و قمع مجموعه شهر فرش ساری و بازگشت و احیا اراضی تغییرکاربری غیرمجاز ازاضی این مجموعه به حالت اولیه، اظهار کرد: با اجرای این قلع و قمع ۱۵ هزار متر مربع اراضی کشاورزی این شهرستان به چرخه تولید بازگشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری تصریح کرد: این پروژه در فضایی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع خارج از طرح احداث پارکینگ اقدام به ساخت بنا شد که با پیگیری‌های انجام شده و با اقدام داوطلبانه، این اراضی در حال بازگشت به حالت اولیه و قابل کشت است.

این مسؤول افزود: هرگونه تغییرکاربری در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص جهاد کشاورزی تغییرکاربری محسوب شود، چنانچه غیر مجاز و بدون اخذ مجوز باشد مأموران جهادکشاورزی مکلف است نسبت به توقف عملیات اقدام و مراتب را به اداره متبوع جهت انعکاس به مراجع قضایی اعلام کنند.

علوی گفت: مجموعه شهر فرش در جاده ساری به قائم شهر در فضایی به مساحت ۱۰ هکتار با اخذ مجوز لازم در حال احداث است.

پرداخت ۱۳۴ میلیارد تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در بابلسر

نصراله پورحسین باقری با اشاره به ابلاغ ۸۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی به شهرستان بابلسر در سال گذشته، اظهار کرد: به منظور افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از محل خط اعتباری شماره ۱۱ مکانیزاسیون کشاورزی از سال گذشته تاکنون ۱۳۴ میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی به متقاضیان این شهرستان پرداخت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر افزود: این تسهیلات با همکاری بانک کشاورزی برای خرید ۱۱۶ دستگاه ماشین آلات کشاورزی شامل ۲۹ دستگاه نشاکار، ۷۶ دستگاه تیلر، ۲ دستگاه کمباین، ۲ دستگاه تراکتور و ۷ دستگاه سایر ادوات کشاورزی به کشاورزان زحمتکش و پرتلاش بابلسری پرداخت شد.

وی با بیان اینکه افزایش تولید و کسب سود بیشتر از اهداف مکانیزاسیون کشاورزی است، تصریح کرد: امروزه از ماشین‌ آلات و ادوات کشاورزی اعم از متحرک، غیرمتحرک، کوچک یا بزرگ برای عملیات خاکورزی، کاشت، داشت و برداشت و بسته بندی محصولات استفاده می شود تا باعث افزایش تولید و بهره وری، کاهش هزینه‌ها، انجام به موقع عملیات کشاورزی، کاهش سختی کار، حفظ و آب خاک، افزایش سرعت و دقت عملیات کشاورزی و بالا رفتن کیفیت و افزایش تولید محصولات کشاورزی شود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر