امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
سرویس : سیاست زمان :   ۱۴۰۰/۸/۱۵ - ۰۸:۰۴ شناسه خبر : ۱۱۸۶۶
پرونده ویژه وارش/ وقتی پای منتفذین و سیاسیون به میان باشد؛
شکار پرندگان مهاجر و خطر بی‌آبرویی بین‌المللی کشور در مورد شکار پرندگان مهاجر زیاد نوشتند و فراوان خواندیم اما دریغ از یک حرکت درست و اساسی، نه استانداری، محیط زیست و مسئولان سیاسی محلی توانستند کاری را برای ساماندهی این موضوع به پیش ببرند و نه صیادان توانستند از شکار غیرقانونی این پرندگان دل بکنند.

موضوعی که به گفته عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکترای روابط بین‌الملل، موجب ایجاد خطر بی‌آبرویی بین‌المللی برای کشورمان خواهد شد.
رضا نیکنام در گفت وگو با وارش، با اشاره به اهمیت پرندگان مهاجربه عنوان میراث مشترک بشری در محیط زیست، اظهار کرد: این پرندگان که هرساله برای زمستان گذرانی به مازندران مهاجرت می کنند، متعلق به یک فرد ،یک شهر و یک کشور نیست، بلکه متعلق به کل بشریت است.
وی افزود: این پرندگان مهاجر از یک کشور به کشوری دیگر و از یک قاره به قاره دیگر مهاجرت می کنند و باید گفت به نوعی میزبانی خاص ایران از این پرندگان نشانگر مهمان نوازی، فرهنگ و تمدن ایران است و این موضوع در دنیا انعکاس پیدا می کند.
عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکترای روابط بین‌الملل با ابراز تاسف ازاتفاقات ناگواری که برای این پرندگان مهاجر در ایران پیش می آید، تصریح کرد: این پرندگان به کشورهای مختلفی مهاجرت می کنند و هیچ بلایی سرشان نمی آید، اما تنها وقتی وارد ایران و تالابهای مازندران می شوند به علت شکارهای بی رویه و تنها به خاطر یک لذت زودگذر بسیار سطح پایین، اینگونه از بین می روند و بی آبرویی بین المللی برای کشور به وجود می آورد.
این کارشناس مسائل سیاسی، نقش سیاستگذاران کشور را در این موضوع بسیار پررنگ و با اهمیت برشمرد و گفت: شکار در منطقه به صورت یک سنت بوده و تغییردادن آن کمی مشکل وجود دارد اما این موضوع نیازمند سیاست‌های تعلیمی از سنین پایین و همین افراد شکارچی از سوی سیاستگذاران است که می تواند تاثیرگذار باشد.
نیکنام، نقش رسانه های مختلف و صدا و سیما را بسیار تاثیرگذار برای امر آموزش به این افراد دانست و عنوان کرد: اینها ابزارهایی هستند که سیاستمدار می تواند برای آموزش از آنها استفاده کند تا جلوی شکار بی رویه گرفته شود همچنین سیاستهای سلبی که تصمیم ساز وظیفه دارد از آنها استفاده کند تا جلوی بی قانونی را بگیرد.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد کم کاری و سستی درعاملان و کارگزاران  قانون گذاری، مجری قانون و قوه قضائیه در این زمینه وجود دارد ، افزود: آنچه که برعهده استانداری و فرمانداری ها هست از طرف قوه مجریه، نمایندگان مجلس از طرف قوه مقننه و نیز قضات شهرهای میزبان در میانکاله و فریدونکنار باید فعال تر رفتار کنند و با این افراد جدی تر برخورد کنند و مماشات نکنند تا آبروی کشور در مجامع و صحنه های بین المللی حفظ شود.
این استاد حوزه بین اللمل با اشاره به اینکه مشکل جابجایی دولت در میزان برخورد تاثیر گذار بوده است، متذکر شد: از آنجائیکه  دموکراسی و جمهوریت ما نوپاست و ایرانی نیز تجربه زیادی از این دموکراسی و جابجایی دولت ندارد و هنوز فرهنگ آن بخوبی جا نیفتاده است، با تغییر رئیس قوه مجریه ما شاهد تغییرات زیادی در کشور هستیم .
نیکنام تاکید کرد: این موضوع نیازمند بازنگری بزرگتری در سطوح عالی و ملی است تا تخصص گرایی و نقش کارشناسان در تصمیم سازی پررنگ شود.
وی با بیان اینکه برای تصمیم گیری ها در همه حوزه ها  نیاز به سناریوی های تصمیم سازی است، یادآور شد: امروز ما شاهد  تصمیم گیری های  درون جلسه در حوزه های مختلف هستیم که تنها مختص پرندگان و محیط زیست نیست و این آسیب در اجتماع، اقتصاد، امنیت تا محیط زیست وجود دارد.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در حالیکه موضوعی همچون پرندگان و برخورد با شکار بی رویه آن، نیازمند فرایندهای تصمیم سازی است که کارشناسانی که متخصص و خبره هستند و شناخت همه جانبه نسبت به مسائل دارند، تصمیم گیری کنند.
نیکنام خاطر نشان کرد: تا زمانی که چنین فرایندهای مشخص شده ای در کشور وجود ندارد و چنین چیزی در دموکراسی، جمهوری و مشارکت ایرانی نهادینه نشده است بنابراین در جابجایی ها ما شاهد آسیب هایی از این دست خواهیم بود.
وی  نقش جامعه مدنی و تشکل های مردم نهاد را برای رساندن حرفشان به سیاستمداران و حکومت بسیار مهم دانست و گفت: آنها به عنوان پلی  بین مردم و حکومت  هستند که می توانند این دو را بهم وصل  کنند.
این استاد حوزه مسائل سیاسی با تاکید براینکه این نشست ها و گردهمایی ها اگر با شناخت کافی همراه باشد ، می تواند کمک کند، افزود: اگر این تشکل ها پیگیری مستمر داشته باشند و دائما همایش هایی در این زمینه برگزار کنند و کنفرانس هایی را با حضور متخصصان دانشگاهی داشته باشند، به مرور می توانند فرهنگ سازی کنند.
نیکنام به وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: آنها نه تنها نماینده منطقه خودشان، بلکه نماینده همه ملت ایران در قوه مقننه هستند، اگرچه از حکومت محلی وارد بالاترین سطح ملی می شوند اما وظیفه ملی دارند.
وی تاکید کرد: برخی رفتارها و کنش های نمایندگان مجلس، تاثیرات بین المللی برای کشور دارد، بنابراین باید بدانند در چه زمینه ای ورود پیدا می کنند و رفتارشان متناسب با پرچم و قانون اساسی ایران  باشد و همخوانی با تمدن چندهزار ساله ایران داشته باشد.
این کارشناس مسائل سیاسی و امور بین الملل با بیان اینکه نمایندگان مجلس نباید صرفا یک رای آوردن و منافع زودگذر یک دوره ای خود را ببینند، افزود: این نمایندگان نباید از مسائلی از این دست حمایت کنند زیرا بعضا شاید برخی از اینکارها مصداق بزهکاری باشد.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر