امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۲
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۴۰۲/۲/۴ - ۱۲:۲۷ شناسه خبر : ۱۴۲۰۷
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس مازندران:
۱۵ درصد مدارس مازندران نیازمند مقاوم‌سازی است وارش نیوز/ مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس مازندران، با اشاره به اینکه ۱۵درصد از مدارس مازندران نیازمند مقاوم‌سازی است که اعتبار لازم برای آن ۹۰ هزار میلیارد تومان با قیمت مصالح امروز برآورد شده، گفت: قطعا اجرای پروژه‌های این‌چنینی یک شبه محقق نمی‌شود و در گذر زمان کامل خواهد شد. به‌طور کلی بیشتر مدارس مازندران مستحکم بوده و تعدادی نیازمند مقاوم‌سازی، بازسازی و تخریب است.

به گزارش وارش نیوز به نقل از ایسنا/ نوسازی، مقاوم‌سازی و تجهیز مدارس امروزه نه دیگر یک نیاز؛ بلکه یک ضرورت به شمار می‌آید، چراکه مدرسه پس از خانواده، مهم‌ترین پایگاه اجتماعی است که چگونه اندیشیدن را به کودک آموزش می‌دهد و توانمندی‌ نسل آینده در آن شکل گرفته؛ هدایت و شکوفا خواهد شد. بهره‌مندی از امنیت آموزشی و رفاهی در فضای امن، سبب بهبود و تسریع روند یادگیری می‌شود. در یک دهه اخیر برخورداری از تجهیزات، سیستم گرمایشی ایمن، فضای آموزشی و ورزشی مناسب و مهم‌تر از همه، ایمن بودن بنا گزینه‌های اصلی والدین برای انتخاب مدرسه و به مثابه ضمانت‌نامه‌ای برای شکوفایی استعدادها و محافظت فرزندان در برابر انواع خطرهای جسمی و جانی بوده‌است. برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های نوسازی، مقاوم‌سازی، بهسازی و تجهیز آموزشی و ورزشی از وظایف اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس است، در گفت‌وگوی پیش رو "مهدی استادیان"، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان مازندران به  سرانه فضای آموزشی در مازندران به ازای هر دانش‌آموز در استان چه میزان است؟

مهدی استادیان: سرانه استاندارد کشور ۳۹/۸  مترمربع است که تنها یک استان در کشور از آن برخوردار است و میانگین آن ۲/۵ مترمربع اعلام شده، مازندران با ۸/۴ مترمربع از میانگین کشوری سرانه پایین‌تری دارد. این محاسبه براساس کلاس‌هایی که دانش‌آموز در آن حضور دارد انجام شده و محاسبه براساس کلاس‌های موجود خالی یا پر از دانش‌آموز، این سرانه را به ۹/۵ مترمربع می‌رساند.

 در کدام شهرها و مناطق شرایط بهتری به لحاظ تراکم و برخورداری از فضای مناسب آموزشی داریم؟

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران: چند شهرستان ما از تراکم دانش‌آموزی بهتری برخوردارند که شامل ساری، قائم‌شهر، تنکابن، بابل و نکا می‌شود. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما احداث فضای جدید و توسعه فضاهای موجود است.

 آیا درخصوص مناطق نیازمند تجهیز و توسعه، شناسایی و طبقه‌بندی لازم انجام شده‌است؟

استادیان: ببینید واقع‌بینانه اینکه تمام مناطق نیازمند تجهیز و نوسازی هستند اما محدودیت اعتبارات پاسخگوی تجهیز کامل نیست و نمی‌توانیم طی یک یا دو سال تمام نیازها را برطرف‌ کنیم. از طرف دیگر در طبقه‌بندی، مدارس به چند دسته تقسیم می‌شوند که نیازهای هر یک متفاوت از دیگری است، به‌عنوان مثال به‌روزرسانی مدارس فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها دشوارتر از سایر مدارس است، اما تغییرات به آرامی صورت می‌گیرد و گام‌های خوبی در زمینه تجهیز مدارس فنی و هنرستان‌ها در سال گذشته داشتیم.

  تاکنون در تجهیز مدارس چه اقداماتی انجام شد؟

استادیان: در سال گذشته ۱۸ میلیارد تومان خرید تجهیزات هنرستان‌ها را داشتیم که شامل دو پهباد سمپاش برای مدارس آمل و ساری و برای تعداد دیگری از مدارس هم چرخ خیاطی، دستگاه سی‌ان‌سی، دستگاه تراش، ماشین سردوز، ماشین ابزار، تاسیسات و برخی اقلام دیگر برای رشته‌های گرافیک، معماری، مکانیک خودرو، کشاورزی و طراحی دوخت بود. بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان نیز خرید اقلام اداری و تجهیزات کلاسی اعم از میز، نیمکت، چاپگر و مانند این‌ها را داشتیم.

با این‌حال باتوجه به رشد تکنولوژی و الزام دسترسی به آن در تمامی سطوح و همچنین تمایل خانواده‌ها به هدایت فرزندان‌شان به رشته‌های مهارتی، هر روز بر میزان نیاز ما در حوزه نوسازی و تجیهز مدارس فنی و هنرستان‌ها اضافه می‌شود و باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

 درباره استانداردسازی سیستم گرمایشی بفرمایید چه فعالیتی‌هایی انجام شده و ما چه تعداد مدارس داریم که هنوز از سیستم سنتی و  بخاری استفاده می‌کنند؟

سیستم گرمایشی ۴۰۰ کلاس در استان مازندران به‌روزرسانی شده و نزدیک به ۹۰ درصد استانداردسازی سیستم گرمایشی داشتیم.

تقریبا می‌توان گفت، سیستم گرمایشی تمامی مناطق برخوردار از گاز را به پکیج و موتورخانه به‌روزرسانی شدند، در مناطق فاقد لوله‌کشی گاز نیز مدارس ما به بخاری‌های هرمتیک مجهز شده‌اند، این مدل بخاری اکسیژن لازم را از فضای بیرون می‌گیرد و ایمنی کافی دارد. از دیگر اقدامات انجام‌شده تعویض رادیاتورها و لوله‌کشی‌های فرسوده، جایگزینی موتورخانه یا پکیج برای گرمایش و افزایش ایمنی کلاس‌های درس بوده، والویت نخست ما حذف بخاری‌های نفتی و سپس گازی است که خوشبختانه تعداد کمی از آنها باقی مانده است.

 در بحث محرومیت‌زدایی چه عواملی در توزیع متوازن بودجه اثرگذار است؟

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران: ببینید محرومیت‌زدایی در تعریف عام به استانداردسازی و تجهیز مدارس مناطق محروم اطلاق می‌شود، به عقیده من باید کمی فراتر نگاه کنیم، در مناطق حاشیه شهر که تراکم دانش‌آموزی بالا و ظرفیت اقتصادی خانواده‌ها محدود است، با نوع دیگری از محرومیت روبه‌رو هستیم که به توسعه و تجهیز نیاز دارند.

به‌طور معمول یک کلاس استاندارد ۲۰ تا ۲۵ دانش‌آموز دارد که در مناطق حاشیه‌ای این تعداد بیشتر است، به عبارتی در برابر کمبود فضا با انفجار دانش‌آموز مواجه هستیم و از سوی دیگر، شرایط اقتصادی خانواده‌های حاشیه‌نشین اجازه ثبت‌نام در مدارس غیردولتی را نمی‌دهد. بنابراین در بحث محرومیت‌زدایی در کنار بررسی شرایط و نیازهای مناطق محروم، مناطق حاشیه‌ شهری و مشکلات آنها اعم از اقتصاد خانواده تا تراکم جمعیت دانش‌آموزی و موارد مشابه نیز در توزیع بودجه لحاظ می‌شود.

خبرنگار ایسنا: چه میزان بودجه برای محرومیت‌زدایی مدارس مازندران در نظر گرفته‌اید؟

استادیان: ۷۸ میلیارد و ۴۵۸ میلیون تومان اعتبار محرومیت‌زدایی از منابع ملی برای استان تخصیص یافته که تاکنون نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان آن جذب شده‌است. اولویت برنامه‌های ما ساخت مدارس جدید و تسریع و تکمیل پروژه‌ها در مناطق محروم استان و سپس مناطق حاشیه‌نشین است.

خبرنگار ایسنا: چند پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی در حال حاضر دارید و درصد پیشرفت هر کدام چقدر بوده‌است؟

استادیان: ۱۳۰ پروژه آموزشی، تربیتی و ورزشی داریم که ۹۵ درصد آنها در حال اجرا است، در تلاش هستیم تا در هفته دولت بخشی از پروژه‌ها افتتاح شود.

خبرنگار ایسنا: چند درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی در استان داریم؟

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس مازندران: ۱۵درصد از مدارس ما نیازمند مقاوم‌سازی است که اعتبار لازم برای آن ۹۰ هزار میلیارد تومان با قیمت مصالح امروز برآورد شده، قطعا اجرای پروژه‌های این‌چنینی یک شبه محقق نمی‌شود و در گذر زمان کامل خواهد شد. به‌طور کلی بیشتر مدارس مازندران مستحکم بوده و تعدادی نیازمند مقاوم‌سازی، بازسازی و تخریب است.

خبرنگار ایسنا: چه تعداد مدارس کانکسی داریم و آیا برنامه‌ای برای تبدیل این مدارس در آینده دارید؟

استادیان: در مازندران۶ تا ۷ مدرسه کانکسی مشغول فعالیت هستند و کانکس با بیشتر از ۱۰ دانش‌آموز نداریم. براساس طرح جدید ابلاغی مدارس کانکسی با بیشتر از ۱۰ دانش‌آموز باید جمع‌آوری شوند. کارکرد کانکس برای جمعیت کم یا زمانی که مدرسه‌ای در شرف انحلال است به کار می‌رود.

خبرنگار ایسنا: درباره مشارکت خیّران بفرمایید چه تعداد مدارس خیرساز یا مشارکتی داریم؟

استادیان: در سال گذشته ۲۶ پروژه افتتاح کردیم که بیشتر آنها با مشارکت خیّران تکمیل شدند. در برخی مناطق مانند بابل که تعداد و مشارکت خیّران بیشتر بوده تعداد پروژه‌های اجرایی نیز بیشتر است.

خبرنگار ایسنا: بودجه اعتباری سال جاری برای نوسازی و تجهیز مدارس چه میزان است؟

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران: در سال گذشته اعتبار استانی ۱۰۰ میلیارد تومان و اعتبار ملی ۳۷۶ میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری به ۱۱۶ میلیارد تومان اعتبار از منابع استانی و نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان از منابع ملی تعیین شد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر