امروز : یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۵
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۴/۷/۶ - ۱۹:۵۱ شناسه خبر : ۲۱۹۵۴

ضرورت بر توسعه هنرستان‌های دریایی و تجهیز آموزش‌ها با حمایت‌های ویژه دولت معاون وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت بر توسعه هنرستان‌های دریایی و تجهیز آموزش‌ها با حمایت‌های ویژه دولت تاکید کرد.

وارش نیوز / علی منتظر ؛مصطفی آذرکیش، معاون وزیر آموزش و پرورش، در مراسمی با حضور مدیران کل آموزش فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش و سایر روسای آموزش و پرورش مناطق و خانواده‌های دانش‌آموزان در غرب مازندران، از تدابیر هوشمندانه مقام معظم رهبری و اهتمام ریاست جمهوری برای ارتقای کیفیت آموزش و مهارت‌آموزی در سراسر کشور قدردانی کرد.

وی افزود: در سفرهای مختلف به نقاط مختلف ایران شاهد تبدیل آموزش به کارگاهی برای توسعه مهارت و ارتقای کارآفرینی هستیم. از سال ۹۳ که جلسه‌ای با امیر دریادار ایرانی داشتیم، تعداد هنرستان‌های دریایی از ۹ به ۱۴ و سپس ۱۷ افزایش یافت و امسال این تعداد به ۲۰ هنرستان ارتقا پیدا کرده است.

آذرکیش با اشاره به وجود سه هنرستان جدید در بندر دیر، قشم و نوشهر افزود: اکنون بیش از سه هزار و صد و پنجاه هنرجو در این هنرستان‌ها آموزش می‌بینند و مسیر دانشگاهی آن‌ها به پنج دانشگاه ارتقا یافته که با حمایت‌های مسئولین اکنون به شش دانشگاه رسیده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری یکی از اولویت‌های اصلی ماست و با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ۶۵۴ مرکز دولتی در نوبت صبح در اختیار دانش‌آموزان قرار دارد.

وی درباره تجهیزات هنرستان‌های نیروی دریایی گفت: سال گذشته حدود ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز و به‌روزرسانی تجهیزات از شبیه‌ساز فرماندهی کشتی تا سایر حوزه‌ها هزینه شده و پیش‌بینی می‌کنیم امسال این رقم به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

آذرکیش در پایان با اشاره به اولویت وزارت آموزش و پرورش برای اصلاح و به‌روزرسانی روش‌های تعلیم و تربیت در عصر دیجیتال خاطرنشان کرد: تمرکز ما بر آموزش‌های با کیفیت‌تر و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در نظام آموزش مهارتی است.

هنرستان ملوان به‌عنوان اولین هنرستان تخصصی مهارت‌آموزی در حوزه دریا در استان مازندران، اکنون به بهره‌برداری رسیده و قرار است نقش مؤثری در آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص در صنایع دریایی و نظامی ایفا کند؛ اقدامی که می‌تواند الگویی موفق برای توسعه آموزش‌های مهارتی در دیگر نقاط کشور نیز باشد.

ظرفیت مهارت‌آموزی هنرستان‌ها به ۱۰۰ هزار نفر رسید / آمادگی سازمان فنی و حرفه‌ای برای همکاری با نیروی دریایی در "اقتصاد دریا محور"

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، از افزایش چشمگیر ظرفیت جذب دانش‌آموزان هنرستانی به دوره‌های مهارتی خبر داد و اعلام کرد: امسال ظرفیت لازم برای استفاده ۱۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان کشور از این آموزش‌ها فراهم شده است.

وی همچنین ضمن تأکید بر بین‌المللی بودن استانداردهای آموزشی فنی و حرفه‌ای، از آمادگی کامل این سازمان برای امضای تفاهم‌نامه و استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای در حوزه نیروی دریایی و صنایع دریایی با هدف توسعه "اقتصاد دریا محور" خبر داد.

سیدجمیل احمدی معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، ضمن ابراز خرسندی به مناسبت توسعه مهارت‌آموزی در کشور، بر نقش این آموزش‌ها در تربیت نیروی کار بهره‌ور تأکید کرد و گفت: سال گذشته دانش‌آموز هنرستانی را جذب کردیم، اما امسال ۱۰۰ هزار نفر ظرفیت ایجاد شده که دانش‌آموزان عزیز هنرستانی و فرزندان این مملکت بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و این اتفاق بسیار مبارکی است که به توسعه مهارت‌آموزی و نیروی کار بهره‌ور در کشور کمک می‌کند.

اعتبار بین‌المللی گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای با اشاره به اهمیت و اعتبار آموزش‌های این سازمان تصریح کرد: استانداردهایی که آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ارائه می‌دهد، سرفصل‌ها بر مبنای طبقه‌بندی مشاغل ایسکو (ISCO) است، یعنی اعتبار بین‌المللی دارد. اگر یک دانش‌آموز یا فرزند ما گواهینامه‌ای از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دریافت کند، چون کد ایسکو در آن گواهینامه درج شده، در کشورهایی که عضو ILO هستند، اعتبار بین‌المللی خواهد داشت و این اعتبار بسیار ارزشمند است.

اعلام آمادگی برای اجرای نظام صلاحیت حرفه‌ای در نیروی دریایی

احمدی ضمن قدردانی از ورود نیروی دریایی به بحث آموزش و اقتصاد دریا محور، اظهار کرد: ما حاضریم یک تفاهم‌نامه‌ای را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران امضا کند که بتوانیم ظرفیت مراکز را در جهت توسعه آموزش‌های مهارتی کشور در اختیار این مجموعه قرار دهیم و یک نوع هم‌افزایی اتفاق بیفتد.

وی در ادامه با مخاطب قرار دادن فرماندهان نیروی دریایی تأکید کرد: ما آمادگی این را داریم که در راستای اجرای نظام صلاحیت شغلی و نظام صلاحیت حرفه‌ای کشور و استقرار این نظام در حوزه نیروی دریایی و صنایع دریایی، استانداردهای آموزشی لازم و سند حرفه و مسیر توسعه حرفه‌ای را بر اساس طبقه‌بندی حرف و مشاغل ایسکو ۲۰۰۸، که در قانون نظام جامع آموزش مهارت و فناوری مصوب سال ۱۳۹۶ آمده است، تدوین کنیم.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی: مسیر آموزش دریانوردی با حمایت کامل ارتش و خانواده‌ها روشن و پرامید است

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش، بر اهمیت آموزش و تربیت در حوزه دریانوردی تأکید کرد و گفت: «مروز این جمع به پنج دلیل مهم گرد هم آمده است؛ حضور دانش‌آموزان، حمایت خانواده‌ها، تبعیت از سیاست‌های کلان دریامحور، یاد شهدای گرانقدر و اهمیت بی‌بدیل دریا در زندگی ما.»

وی با اشاره به نقش خانواده‌ها در انتخاب مسیر ارزشمند آموزش دریانوردی، افزود: هرچند شرایط جوی و آفتاب تند امروز سختی‌هایی به همراه داشت، اما تلاش همه برای آینده‌ای روشن و درخشان در این حوزه است.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش ضمن اشاره به سیاست‌های نه‌گانه دریامحور فرمانده معظم کل قوا گفت: تربیت و آموزش در این سطح مورد توجه ویژه است و با همکاری دکتر آذرکیش و مجموعه‌های مرتبط، موفق شدیم سطح آموزشی را ارتقا دهیم.

امیر دریادار ایرانی یاد و خاطره شهدای حوزه دریایی را گرامی داشت و افزود: خون شهدا چراغ راه ماست و ادامه راه آنها وظیفه همه ماست.

وی همچنین به فرصت‌های شغلی موجود در حوزه دریانوردی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پنج هزار فرصت شغلی در این حوزه خالی است که عمدتاً توسط خارجی‌ها پر شده است. باید تلاش کنیم جوانان کشورمان از این ظرفیت استفاده کنند.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی اعلام کرد: دانش‌آموزان در این مسیر موفق به دریافت دو تا سه مدرک معتبر، شامل دیپلم آموزش و پرورش، مدرک فنی حرفه‌ای و مدرک دریانوردی از دانشگاه خواهند شد.

امیر دریادار شهرام ایرانی از خانواده‌ها و همه دست‌اندرکاران قدردانی کرد و برای آینده درخشان دانش‌آموزان آرزوی موفقیت کرد.

مهارت، حلقه گمشده توسعه آموزش و اشتغال در سواحل شمالی است

سیدبهنام مهردل، سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران، این اقدام را نقطه عطفی در پیوند بین آموزش مهارتی، تخصص نظامی و نیازهای اشتغال در حوزه دریایی دانست.

مهردل با اشاره به اهمیت راه‌اندازی مراکز تخصصی مهارت‌آموزی در مناطق ساحلی و دریایی کشور گفت: مازندران با داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری جدی در حوزه آموزش‌های مهارتی مرتبط با دریا است. افتتاح هنرستان ملوان یکی از مصادیق تحقق این هدف است که با همت و همراهی سه مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش و دانشگاه علوم دریایی نوشهر، در قالب طرح همنوا به سرانجام رسید.

وی افزود: این هنرستان با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه‌های مرتبط با دریانوردی، موتورهای دریایی، الکترونیک دریایی، خدمات بندری و سایر رشته‌های فنی متناسب با نیازهای نیروی دریایی و صنایع دریاپایه راه‌اندازی شده و ظرفیت مهمی برای منطقه ایجاد کرده است.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران، خاطرنشان کرد: برای احداث و تجهیز این مجموعه، بالغ بر ۵ میلیارد تومان در بخش عمرانی و بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال در بخش تجهیزات آموزشی سرمایه‌گذاری شده است.

مشارکت سه‌جانبه؛ الگویی برای توسعه هدفمند آموزش مهارتی

مهردل با تأکید بر اهمیت تعامل بین‌بخشی در توسعه آموزش مهارتی، خاطرنشان کرد: هنرستان ملوان، فقط یک مرکز آموزشی نیست؛ بلکه نمونه‌ای موفق از هم‌افزایی نهادهای مسئول در تربیت نیروی کار متخصص است. در این پروژه، ظرفیت علمی دانشگاه علوم دریایی، زیرساخت‌ها و تجربه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، و توان اجرایی آموزش و پرورش استان در کنار هم قرار گرفتند و نتیجه آن، امروز به بهره‌برداری رسید.

او در ادامه گفت: ایجاد چنین مراکزی، پاسخ عملی به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت مهارت‌آموزی و توانمندسازی جوانان است. ما در آموزش فنی و حرفه‌ای، معتقدیم تا زمانی که مهارت به یکی از ارکان اصلی آموزش رسمی کشور تبدیل نشود، مسیر اشتغال پایدار و توسعه واقعی هموار نخواهد شد.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران در بخش دیگری از سخنان خود، از حمایت‌های بی‌دریغ و نگاه راهبردی فرمانده محترم نیروی دریایی ارتش، معاون محترم وزیر آموزش و پرورش، معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، و همچنین سرتیپ مطلبی، فرماندار نوشهر و سایر مسئولان تقدیر کرد.

او گفت: امروز، همه کسانی که در این مسیر همراه ما بودند—از طراحی اولیه، رایزنی‌ها، پیگیری‌های فنی، و تأمین تجهیزات تا مرحله بهره‌برداری—سهمی در این موفقیت دارند. از فرماندهان نیروی دریایی که با نگاه ملی به مسئله ورود کردند، تا همکاران پرتلاشم در آموزش فنی و حرفه‌ای که شبانه‌روز برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها تلاش کردند.

مهردل در پایان با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این مرکز اعلام کرد: هنرستان ملوان، نقطه آغاز است. در آینده نزدیک، توسعه رشته‌ها، تجهیز کارگاه‌ها، و ایجاد پیوندهای آموزشی بیشتر با صنایع بزرگ دریایی در دستور کار قرار دارد. همچنین در نظر داریم، این مدل مشارکت سه‌جانبه را به دیگر شهرهای ساحلی استان تعمیم دهیم.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر