امروز : یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۳/۶/۱۳ - ۱۲:۳۷ شناسه خبر : ۱۷۴۶۴
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد:
محمودآباد چهارمین شهر مازندران آلوده به پشه آئدس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه پشه آئدس به محمودآباد رسید، گفت: چهارمین شهر مازندران آلوده به پشه آئدس شد.

به گزارش وارش نیوز ؛ تب دانگ یک بیماری تب‌دار ویروسی است که توسط گزش پشه روزگز به نام آئدس منتقل می‌شود و تشخیص قطعی این بیماری با آزمایش خون میسر است؛ پشه آئدس می‌تواند در هر ظرف یا جایی که مقداری آب جمع شود مانند لاستیک‌های مستعمل، قوطی کنسرو، قایق و گلدان شیشه‌ای و ... تخم‌گذاری کند.

رضا صفری عربی امروز در جمع خبرنگاران در تشریح آلوده شدن شهرهای مازندران به پشه آئدس اظهار کرد: علاوه بر شهرستان‌های رامسر، تنکابن و عباس‌آباد یک کانون در شهرستان محمودآباد گزارش شد.

وی با اعلام نگران از شروع بارندگی‌ها در فصل پاییز، افزود: بارندگی محیط را برای تکثیر پشه مساعد می‌کند و همین موضوع ما را نگران کرده است.

اوج زمان گزش پشه دو ساعت بعد از طلوع آفتاب و پنج ساعت قبل از غروب آفتاب است. احتمال بروز فرم شدید بیماری در کودکان زیر یک سال، مادران باردار، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و افرادی که قبلا یکبار به تب دانگ مبتلا شده اند، بیشتر است.

از هر ۴ نفر مبتلا به بیماری تب دانگ، ۳ نفر بدون علامت یا با علائم بسیار خفیف هستند. این علائم شامل تب بالا که معمولا ناگهانی آغاز می‌شود، دردهای استخوانی، سردرد شدید، بدن درد، درد مفاصل و عضلات، درد پشت چشم، بی‌اشتهایی و تهوع و استفراغ است. برخی بیماران ممکن است علائم دیگری مانند اسهال، قرمزی پوست و تورم غدد لنفاوی را تجربه کنند.
 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه تاکنون هیچ پشه‌ای آلوده به ویروس نبود، تصریح کرد: در استان مازندران هیچ موردی از ابتلا به تب‌دنگی نداشتیم.

مدت زمان بیماری در افراد مختلف، متفاوت است و می‌تواند از چهار تا ۱۴ روز طول بکشد اما این بیماری به طور متوسط هفت روز ماندگار است. در روز اول بیماری، بیماران باید مراقب باشند که مورد گزش پشه‌ها قرار نگیرند؛ چون ویروس دانگ در هفته اول بیماری در بدن بیماران وجود دارد و این ویروس می‌تواند از بدن بیماران به پشه‌های غیرآلوده منتقل شود و این پشه‌های آلوده شده، بعد از گذشت یک تا دو هفته می‌توانند بیماری را به سایر افراد نیز منتقل کنند.
 

این مسئول با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از ابتلا به این آلودگی مردم باید پای کار باشند، گفت: توجه به توصیه‌ها و هشدارهای مراکز بهداشتی و درمانی برای پیشگیری از ابتلا به تب دنگی از ضروریات است.


بنابر اعلام وزارت بهداشت؛ بسیاری از بیماران با خود مراقبتی در منزل و استراحت و درمان‌های ساده خانگی بهبود می‌یابند. این توصیه‌ها شامل استراحت کافی، مصرف مایعات فراوان و پرهیز از مصرف نوشابه، چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار و انرژی‌زا، مصرف میوه و سبزیجات و استفاده از استامینوفن برای کاهش درد و تب است.

پرهیز از مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن (ادویل و ژلوفن)، آسپرین، نوافن، دیکلوفناک، ناپروکسن و مفنامیک اسید باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ چراکه در این بیماری ممکن است باعث خونریزی شود و اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که تب دانگ از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و جداسازی بیمار از سایر افراد خانواده، ضرورت ندارد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر