امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۳/۲/۱۸ - ۱۳:۵۲ شناسه خبر : ۱۵۰۹۰

۱۵۴ روستای مازندران تحت پوشش خدمات آبفا قرار گرفت مدیرعامل آب وفاضلاب مازندران گفت: ازیکهزارو ۶۰۰ روستای خودگردان و غیر تحت پوشش استان ،۱۵۴ روستا برای ارائه خدمات در دولت سیزدهم تحت پوشش این شرکت قرار گرفتند.

به گزارش وارش نیوز به نقل از شرکت‌آب و فاضلاب مازندران ،بهزاد برارزاده به وجود سه هزارو ۶۷۱ روستا در استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد آب شرب یکهزارو ۶۰۰ روستا به صورت خودگردان، هیات امنایی و شورایی اداره می شود.

وی با توضیح این که این روستاها به دلیل تحت پوشش نبودن، از خدمات این شرکت بی بهره و یا کم بهره هستند ادامه داد: طی چند سال اخیر با توجه به کمبود آب، منابع تامین آبی این روستاها نیز کاهش یافته و برای بهره مندی از نعمت آب شرب پایدار و بهداشتی ضروری است این روستاها تحت پوشش شرکت آبفا قرار گیرند تا با انجام طرحهای آبرسانی با مشکل قطع آب مواجه نشوند.

برارزاده با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۰۲ روستا و در سال گذشته ۵۲ روستا با جمعیتی بالغ بر۲۷هزار نفر، برای بهره مندی از طرح های آبرسانی و فاضلاب تحت پوشش این شرکت قرار گرفتند، تصریح کرد: برای ارتقای سطح کمی و کیفی آب شرب این روستاها اقداماتی نظیر افزایش میزان ظرفیت تامین آب از طریق بهسازی چاه ها و چشمه های موجود، شناسایی چشمه و حفر چاه جدید، افزایش میزان حجم مخازن ذخیره آب، اصلاح و توسعه شبکه توزیع آب، نصب دستگاه های مواد تزریق گندزدا انجام می شود.

مدیرعامل آبفامازندران، ارایه خدمات مطلوب در تامین آب شرب پایدار، پیمایش منطقه و شناسایی انشعابات غیرمجاز که باعث کمبود، افت فشار و هدر رفت آب شرب می شود، تامین آب شرب بهداشتی و سالم با شناسایی منابع آلاینده آب منطقه و رفع آن، کاهش آلودگی های احتمالی از طریق ارزیابی دوره ای کیفیت آب، پیش بینی منابع متعدد تامین آب شرب (غیر از چاه و چشمه) و استفاده از آبهای سطحی و یا احداث مجتمع های آبرسانی با توجه به خشکسالی و کمبود آب، تخصیص ردیف های اعتباری برای اجرای طرحهای آبرسانی و نیز شناسایی و رفع عوامل هدر رفت آب را از جمله مزیتهای تحویلگیری روستاهای غیر تحت پوشش عنوان کرد.

برابر آمارها، حدود ۱۲ درصد آب اشامیدنی استان از آب سطحی و ۸۸ درصد از آب زیرزمینی یعنی ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه تامین می شود، که در زمان بارندگی با کدورت آب و زمان قطع برق با خرابی پمپ ها مواجه می شویم که این چالش نشان می دهد باید بیشتر به سمت استفاده از آبهای سطحی برویم.

منابع آبی مازندران از ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه و سد با ظرفیت تولید و استحصال ۵۲۲ میلیون مترمکعب، تامین می‌شود.

سرانه تولید آب شهری در هر شبانه روز برای هر شهروند مازندرانی در مناطق شهری را ۲۰۰ لیتر و در مناطق روستایی را ۱۷۱ لیتر ذکر کرد و افزود: از این میزان شهروندان در هر شبانه روز ۱۴۰ تا ۱۵۰ لیتر و در مناطق روستایی نیز ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان بیشتر از حد استاندارد است.

شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و ۱۰۲ هزار مشترک را در ۵۸ شهر و یکهزار و ۶۷۸ روستا زیرپوشش دارد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر